01 Reparation & renovering

Stödhylsa

2008-12-15 20:51 #0 av: valp

Hej!

Är det någon som kör utan stödhylsan mellan hjullagrena?

Anmäl
2008-12-15 22:30 #1 av: ake64

Jag har läst om det på andra forum och en del säger att det inte är några problem att köra utan hylsan och andra säger att den sitter där av en anledning och inte ska plockas bort. Vad som är rätt vet jag inte men det funkar tydligen att köra utan.

Anmäl
2008-12-16 08:55 #2 av: eile

enklast att få lätt lagerförspänn är att använda hylsan och shimsen.

utan hylsa går lagren lättare sönder eller blir förspänningen för mycket med brott som följd.

 Att tappa ett framhjul är inget roligt har man tur hinner man stanna innan trumpeten är genomspruken

Anmäl
2008-12-20 02:20 #3 av: Beau

Jag hade glapp i ena framhjulet. Det hjälpte inte att ta bort shims, eller så fanns där inga. Fick då tipset att ta bort stödhylsan av en kunnig Valpägare. Glappet försvann. Har sedan dess kört snart 1000 mil utan problem.

Anmäl
2008-12-20 10:50 #4 av: eile

Glapp med rätt  lager och som är hela då har nog rörtappen -trumpeten börjat ge sig, Min har varit glapp de sista besiktningarna även på årets men för att slippa anmärkning lovade jag ta en översyn direkt. 150 mil senare så hade materialet sträckt sig ytterligare och började spricka som syns på bilden. hjulet hängde bara hjälpligt kvar med hjälp av drivaxlen.

När ny trumpet sattes dit och då passade lagret perfekt med förspänningen med samtliga shims på plats.

Är det glapp så ta reda på varför, är lagren inte genomgångna så måste materialet börja ge med sig och axelbrott är att vänta.

Anmäl
2008-12-20 23:53 #5 av: Beau

Hej Eile!  Har läst att du har en Volvo 202.  Är det samma framaxel som på Valpen 903? Hade ett "klonkande" ljud i bilen och misstänkte lagren i framaxeln. Bytte alla fyra. Efter det gick det inte att få ena framhjulet fast utan glapp. Tog då bort stödhylsan och glappet försvann. Tror absolut inte det är någon risk för axelbrott. Tipset fick jag från en "Valpexpert".

Anmäl
2008-12-21 10:37 #6 av: eile

202 har förstärkt trumpet enl altyco. när du rev av lager så såg du väl att trumpeten dvs rörhylsan som lagrade navet bara är några mm tjock vid inner lagret, dvs den bryts ganska enkelt eller mattas ut.

 

Anmäl
2008-12-21 16:11 #7 av: VALP3314

Om du tänker på det frästa spåret på insidan av (trumpeten) så ligger det innanför lagret, det det ända stället som smalnar av, men ovan den är ju själva medbringaren. själva hylsan som lagrena sitter på är lika tjock hela vägen in till flänsen på 903 naven, Ja åtminståne på dem jag har liggandes i källaren från framaxeln jag håller på att renovera.

Anmäl
2008-12-21 20:36 #8 av: eile

klicka upp min bild längre upp i tråden, se sprickan, här är trumpeten som tunnast och detta är just där lagret ligger i spänn. Vid för mycket lager förspänn och de ytterligare ca 500 hundradelar det utvidgar sig av värmen så kan trumpeten brista just här. 

Anmäl
2008-12-22 00:50 #9 av: VALP3314

På mina är den lika (tunna/tjocka) hela vägen ut därifrån ?

Ja inte för att jag förespråkar att hylsan skall bort, den sitter ju där av en orsak, spänningarna som du säger.

Lätt att vilja ta bort den vid glapp kan jag förstå då lagrena är så dyra,

Har hört mej för lite förut om nya trumpeter med standard mått på hylsan, då blir lager kostnaden ca 250 kr per st i stället för flera tusen på momentum.

En tillverkare i gästrikland var villig att starta upp produktion av sådana, för 1500 kr st inklusive fräsning av ytrelager banan på navet. Då blir tappen/hylsan tjockare än på orginalet.

så med nya lager och packboxar A 550 kr skulle det bli billigare än vad enbart ett av lagrena kostar på momentum,

En total kostnad på 2050 kr per sida fösta gången, sedan bara priset för standard lagren vid nästa byte. klart lönsamt om man tänkt ha valpen kvar, och kör mycket med den

De kostade 2800 st när jag kollade för ett halvår sedan, och man lär ju ha 2 st till det förskräkliga priset av 5600 kr om man tar momentum alternativet då

Anmäl
2008-12-22 10:57 #10 av: eile

köpte två bättre beg trumpeter 250:-  helt ny kostar ca 1600:-   så en ny tillverkning med kraftigare gods är en bra ide men troligen är marknaden begränsad. 

Anmäl
2008-12-22 23:07 #11 av: VALP3314

Jo det finns ett vist intresse av de som kör villysar med valp axlar på och 40 tummar och större däck, de sliter tydligen väldigt på lagrena, och någon storskalig produktion var han inte intreserad av kunde jag få i hop 10 st så stälde han in maskinerna och börjar, måtten har han redan då han tillverkar några redan åt just willys ägare, och kosta en ny 1600 så är det inte mycket att fundera på, ja om man inte får tag i bra begagnade då.

Skall prata med han under julen igen och höra, hur villig han är att tillverka några och lägga på lager

Anmäl
2008-12-27 02:34 #12 av: ROBBAN68

Förlåt ordvitsen, men är detta någon form av valp-sjuka? jag har läst vad ni skrivit och blev skitnervös! Är det någon risk att man tappar hjulet? Jag har alltid fått höra att om man har originalmotor o däck så håller Valpen för i evinnerliga tider.

Med vänliga H //ROB

Anmäl
2008-12-27 11:22 #13 av: Svedis

Hmmm..  Pratar ni om inre resp yttre lager på framhjulet? 

menar ni sedan en hylsa ca 8 cm som är på yttre drivaxeln? Det är en distanshylsa som givetvis håller rätt distans mellan lagrerna.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.