Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 7626 ggr
Knirken1
11/19/08, 1:39 PM

Valpars hjulbromsar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste i ett äldre inlägg att ett bra sätt att "få till" bra & jämna bromsar runt om på alla 4 hjul, var att efter ev bromsbands/backs-byte köra ner i något lerhål & mölja runt ett tag(!?).  Har själv aldrig provat det knepet, och det är nog lika bra det kanske.

Då bromsarna började ta rejält ojämnt "här om sistens", så beslutade jag mig för att byta alla band runt om (R.J/Karlstorp levererade nya). Nu visade det sig att den ojämna bromsverkan mest berodde på att somliga bromskolvar hade börjat tacka för sig. Dvs börjat läcka pga rost (när böts bromsoljan senast i din valp?) och ålder. Läckande bromsolja i trumbroms är ingen bra kombination, då oljan givetvis lätt hamnar "lite tokigt". Här var det nu höger bromstrummor som fick lite "extra" smörjning, vilket ledde till att valpen gärna skenade rakt ut i motsatt körfält vid bromsning (vänster)!!!. Samma leverantör fick helt enkelt leverera 4 nya bromskolvar också. Vilken skillnad det blev !!!! Superbra bromsar !!

Nu till detta med att få dem okay. "Den Gamle (han som mekade valpar på 70-talet) 202-mekanikern" som jag har som rådgivare & ibland vänder mig till, säger att valpens bromsar måste köras in några mil med återkommande bromsning för att de ska "sätta sig" & slipas in rätt. Han log när jag nämnde det där med "lerhålstekniken" & sade då att (ungefär citat), "visst kan man göra så. Att sedan då bromsarna blir bra har då nog mest med den vända man nödgas göra för att komma till & fara hem från det där lerhålet. Det blir den nyttiga inslipningen. Knappast leran i lerhålet. Den är snarare till nackdel (eller ej påverkande) i problematiken".

Nåja! Nu blev som sagt var bromsarna, "hur som helst/ i alla fall" jämna & dunderbra ((+ oljan i trummorna väck också. Ej helt felObestämd !!)). /Kn1

Annons:
VALP3314
11/21/08, 12:22 PM
#1

Får man var nyfiken och höra om priset på 4 nya bromskolvar ??

Ja även bromsbanden skulle vara kul att veta priset på :

Håller just på att renovera upp min extra framaxel som även skall förses med lamelldiff, och ingå i mitt höjningsprodjekt som är under skede just nu, och nya bromsar skulle inte sitta helt fel om ekonomin tillåter det Skrattande

Knirken1
11/26/08, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bromskolvarna kostade hm…ca 490 kr/st (rel kostsamt) men då var de splitt nya med suverän "fräschör" map gummit/allt. "Den Gamle" var förvånad tom. De kommer att hålla i många, många år sade han. Bromsbanden köpte jag för nåt år sedan så jag minns ej priset tyvärr (helt nya i kartong!). Jag är ialla fall helnöjd med prylarna & vad är inte det värt !?

Passade i bromsmeket även på att byta bromsrören utefter "hela" bakaxeln, vilket gör "det hela" än frächare/snyggt!! (standardgrejor). Det vore väl tusan nu då om besiktningen (om ett par dagar!!) skulle köra ihop sig pga bromsarna i alla fall.

På tal om besiktningen:

- Har någon bra "snurr" på det här med hur man grejar bästa möjliga avgasvärden (CO osv)?. B18 är ju inte den mest UTPRÄGLADE MILJÖ-motorn precis. Funderar ibland på var justera "stående Zenith" förgasaren för bästa möjliga "miljö-resultat". /Kn1

ake64
11/26/08, 10:17 PM
#3

Jag har väl inga direkta tips om förgasarjustering men jag minns inte att de kollade något nämnvärt på bilprovningen. De muttlade något om gammal och lastbil mm…..underförstått att kravan var så låga att allt går igenom.

Rookien
11/26/08, 10:45 PM
#4

Inga avgastester på min C202 på besiktningen heller.

Men det kanske inte var det knirken undrade över?

Jag skulle önska att det gick att göra något åt bränsleförbrukningen jag också. Den stinker nåt grymt nu för att den går för fett, men minskar jag bränslet så går den dåligt. Ska erkänna att jag inte ens har kollat luftfiltret ännu och jag tror att det kan vara fullt av diverse skräp och lera.

Gjorde ett försök att gå över till E85, men det fungerade inte riktigt, kan inte svara på varför, men kanske går det inte att öppna munstycket tillräckligt och dessutom fegade jag ur lite för jag är rädd att bränna ventilsätena. Om jag ska försöka mig på det igen ska jag se till att ha ett nytt topplock hemma ifall det andra bränner.

eile
11/27/08, 1:54 PM
#5

"Passade i bromsmeket även på att byta bromsrören utefter "hela" bakaxeln, vilket gör "det hela" än frächare/snyggt!! (standardgrejor)."

Det gjorde jag med och ca två år höll bakre hjulcylindrarna i alu innan de var uppfrätta, jag hade gjort missen att kona till egna rör i koppar, så nu när hjulcylinder byte gjordes så blev det stålrör bakåt i systemet.

Knirken1
11/27/08, 7:47 PM
#6

"Shitt !!" Och jag som använt just kopparrör !!!! Måste ta en titt på detta med andra ord. Låter som att "den ädlare" metallen gör slut på den mindre ädla enligt din erfarenhet, Eile.

Finns det stålrör (tex vart/inköpsställe?) som man alltså kan "fixa till" precis som de Cu-rör man "normalt" använder? Duger dito konings-verktyg eller lär det till hårdare/andra grejor?

Var (nu) ut en snabbvända & visst. Fram ser det ut att sitta gråsvarta rör (gamla & ej bytta på år), och absolut inte Cu-metall som det ser ut. Det är nog stål i dem. Det är då typiskt att det ska bli nå tok jämt, suck! /Kn1

Annons:
AndersEriksson
11/27/08, 8:48 PM
#7

Nja, med frisk bromsvätska i systemet och lite rostskyddsmedel utvändigt där röret/nippeln sitter i cylindern så är det ju ingen större risk för galvaniska fenomen. På jobbet använder vi alltid bromsrör av koppar oavsett vad de ska skruvas fast i. Har förövrigt aldrig sett någon hjulcyl. som varit sönderfrätt i själva konan även om det suttit Cu-rör där förut.

Men Eiles praktiska prov smäller ju förstås högt, plus att man sett många styrväxlar på Volvo 740 som "försvunnit" vid banjobultarna, där det suttit kopparbrickor, men det beror ju på att vatten och syre haft tillträde till metallen. Så kan man skydda "metallblandningen" från omvärlden så håller det. /A.E

eile
11/27/08, 10:43 PM
#8

Har koppar överallt men ej på bakaxlen, slängde mina gamla cylindrar som i övrigt var perfekta men vid gängan var hela fasen bortfrätt och några gänger fanns inte kvar rören satt bara i oxiden.

Samma varning för kopparfett.

Finns bilar där alu växelådor vittrat sönder.

Knirken1
11/28/08, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Skydda eller byta, det är frågan ?! Just koppar är egentligen en något skum metall. Placerade Cu-pasta i avgassystemets rörskarvar för "bättre hållbarhet". "Jo-hejsan"! Det gick av efter ett par år i alla skarvar utom ev längst fram. Tvärt av gick de rören som går in i det yttre omslutande i rörskarvarna, i kanten mot det större/yttre röret i varje skarv!!! Kvarvarande mindre rörs stump satt kvar i det yttre omslutande efter respektive tvära avbrott. Frätningen hade uppstått just i kanten på de yttre röravsluten och i princip "skurit" av resp. inre rör !!. I avgassystem gör jag då inte om något liknande Cu-pasta "smörjning/fyllnings experiment". - Senare provat med Al-pasta i d:o skarvar och då har inget hänt (vad jag märkt).

Äsch! vad är det för fel med CRC:s vanliga gamla "skarvpastor" ?!!!

Men skydda tror jag på ang övergångarna mellan bromsrör & Al-metall i bromskolvarna, och/men stål är väl mest rätt då det uppenbarligen (din erfarenhet, Eile) blir mindre "dramatiskt" så.

Vatten (med sina joner, /elektriska laddningsbärare) är ödesdigra som vanligt, & ombesörjer ju att rostning ("elektrolytförfarandet") sätter fart, varhelst omständigheterna tillåter det (vatten/joner + div metall-kombinationer). Hur skydda nu då, trätjära/tecktyl ??! /Kn1

ROBBAN68
11/29/08, 12:29 AM
#10

Knirken,

Du kan lösa problemen med galvaniska strömningar på ett enkelt sätt. Sätt dit offerdon på bakaxeln, i närheten av hjulen. Dom är av Zink och det mest oädla du kan hitta i metallväg- så det äts upp i stället för hjulcylindrarna. Alla båtar har dom på sina metalldelar under vattenytan. Finns på biltema det med…..

MVH//ROB

eile
11/29/08, 9:36 AM
#11

jag penslade på lite tecktyl på rör och anslutningar, inte för att det är tänkt köra salta vintervägar utan att här i småland saltas även grusvägar.

Knirken1
11/29/08, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Kom precis hem från besiktningen (lördag 29/11!!! Jodå, nytt nu, med besiktningstid på lördagar). Gick som en dans, inga fel, på en 40 år gammal "pjäs"!!!. 2 år till nästa vända nu, skönt det. De antydde faktiskt att jag borde låta byta vänster styrled, men det var ingen brådska med det, så det står inget på bes.papperet ang den!! Fordonet har godkänts…osv, & inget mera, Puuh !!  

(( Jobbarkompisen kom åter från besiktningen förtvivlad & urförbannad, här för ett tag sedan med nästan ny bil &  ombesiktningskrav!!!  /avgasanmärkning! & nånting mera också! Lampa svart någonstans tror jag. )).

Kanske tur de är så snälla med "våra gamla" apparater vad gäller avgaskrav.

De frågade bara. -"Du, den röker lite, har du tjoken ute". "Nä svarade jag, den är nog lite kall bara". "Jaha!" svarade de då och donade då glatt vidare med något annat någonstans på valpen.

På tal om det så ger jag mig tusan på att förbättra "avgasernas utseende/kemi" nu. I/under "TESSiER:s" "avatar"/logga hämtade jag 9033:s (pdf)-verkstadshandbok (finns div flera) och synar (när jag hinner!) så smått förgasarnens munstycken. Vet någon här i "Valp i Focus-Gänget" vilken skruv/munstycke som gör bäst verkan ang miljöaspekten ?

Är TriPack-Bensinbooster (se CLAS OHLSSON katalogen) bra? Se även www.tripak.se där lite fakta & tester finns. Någon som testat? /Kn1

svanis
12/1/08, 12:13 AM
#13

Jag fick ombesktning p.g.a för hög Co. Stående Zenith förgasare.

Hadde blankt papper och var på väg att åka, innan besiktningsmannen kom på att han även skulle kolla co halten.

Det finns bara en skruv att skruva på, och det är munstycket för Bränsle/Luft blandningen.

Volvo fixade Co halten och strök 2an på 5 minuter genom att just justera detta munstycke.

Hadde inte en tanke på Co halten när jag bytte förgasare.

Annons:
Knirken1
12/2/08, 9:35 PM
#14

Oj då ! Nu har vi visst kommit över mera på förgasare & miljö än "trådens" egentliga fundering, valparnas hjulbromsar.

 (-Borde "göra" en tråd om miljötrimning, förgasare och liknande). Det var ju jag själv som "gled över" bland/inom ämnena/funderingarna  i#12 ovan (hjulbromsar -> förgasarproblematik).

- Intresssant tips där i alla fall, Svanis, ang munstycke för "Bränsle/Luftblandningen" (sitterlängst ner på förgasarhalsen va!?.

Jag provar att "skapa" en ny tråd nu ang miljö, förgasare för vardera 9033 (med svagt frammåtlutande stående Zenith som typiskt original i alla fall)

och en ang C202 och dess förgasarsystem. Lättare att ventilera/diskutera förgasare fördelat på de 2 typiska "typerna" kanske.  Jag prövar! /Kn1

Upp till toppen
Annons: