01 Reparation & renovering

olja i fördelningslåda

2008-11-23 13:41 #0 av: powerstar

Vilken olja man skall ha i fördelningslådan?

Anmäl
2008-11-23 17:42 #1 av: Rookien

Vet inte vilken modell du har eller om det skiljer mellan modellerna, men i min instruktionsbok till C202 ska det vara växellådsolja API-GL-1, SAE 80 W/90

Anmäl
2008-11-23 18:01 #2 av: Svedis

Lite info: transmissionsolja användes generellt i växellådor, bakaxlar(hypoid) och slutväxlar. Normalt är det API GL-5, SAE 80W/90. Om man ska ha typ GL-1 i växellåda eller någon annanstans, tar man motorolja, mineral, SAE 10W/40. Detta är samma som  transolja SAE80W/90! Viskositeten beräknas olika för de olika typerna, så "tjockleken" på oljan är faktiskt densamma ( olika SAE-system för att förhindra sammanblandning). GL-1 har inga EP-tillsatser ( Extreme Pressure, med svavel och fosforföreningar). Står det GL1 kan det vara skadligt med GL5.

Så i min 202 är det motorolja i motor, växellåda och fördelningslåda. Transolja i bak-och framaxel,( fast man måsye kolla att det är samma axlar i våra bilar. Där måste man vara noga.)

Anmäl
2008-11-23 20:19 #3 av: 4x4-FIN

Sorry in English :-(

According to my experience it is better to use API GL-1 typ oil in gearbox. If you are trying to use any other API grade (GL2-GL5) it causes troubles. Synchronisation is working poorly and the gearbox starts to be noisy. Oil is "too slipery" for the "old type of gearboxes". If I remember correctly in C-303 manuals they recommended to use also API GL-1 oils in "fördelningslåda".
 

Anmäl
2008-11-24 14:38 #4 av: powerstar

bilen är en L3314 från -68

 

Anmäl
2008-11-25 09:58 #5 av: Svedis

Dvs motorolja i f-lådan.

Powerstar

GL-1 and GL-5 are two different types of transmmissionsoils ( not different quality). If GL1, you can use motoroil mineral 10W-40. GL-5 can demage parts in an old gearbox. If GL-5 in the instruction, you must use that! ( GL5 have EP-add in, Extrem pressure) 

Anmäl
2008-11-25 10:29 #6 av: eile

ang växelådsoljor kan samma låda ha olika beroende på vem som rekomenderar ta tex en vanlig volvo låda som tex 140 låda  från början var det  80-90 olja med overdrivenhet gamla typen motorolja med nya typen atf olja dvs vanlig kuggar bryr sig inte om vad det står på oljeburken. hypoid olja dvs som används när kuggbilden är förtjuten som i bakaxlar är overkill i en kugglåda.  jag har i varma öknar kört med 80-90 sen här hemma använt motorolja och nu senaste åren mobils syntetolja.  är lådan tät så kör med tunn olja läcker ta då tjockare. ju tunnare ju lättare ju mindre efffektförlust och värme i lådan.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.