Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 6441 ggr
ROBBAN68
2008-11-02 16:33

gissa vad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ett tips från en anna site här på Fokus.

Jag tyckte det var en kul grej- men kanske är jag ensam om det. Någon lägger ut en detaljbild på något- och resten ska gissa vad det är!!!!

Jag börjar! VAD ÄR DET HÄR FÖR BIL?

Annons:
ake64
2008-11-02 20:35
#1

Jo det är en kul idé. Jag tycker det ser ut som en norsk valp. Norsk pga hur framrutan ser ut.

mvh Åke

ROBBAN68
2008-11-03 00:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ja, visst är det en i Norge licensbyggd Valp! Du har just vunnit en fotvandring för en till Säffle! Grattis. 

 Den var ju ganska lätt- men jag tycker det är en kul ide. Kom med en egen gissning i samma tråd så kan alla vara med och gissa!

Nu kommer nästa gåta, och den är kanske lite marigare.

Vad är det på bilden?

JohnA
2008-11-03 19:24
#3

Kul idé Robban, även om den är stulen! Frågan är var gränsen för passande bildteman är? Ska vi hålla oss till volvovalpar blir det lätt lite tråkigt då stormekarna torde kunna svara på allt medan vi som är ganska mycket nybörjare inte har en chans att hänga med. Roligare i så fall att välja bilderna lite bredare. En maskin i mastodontutförande om den här ovan känns ju inte helt fel i sammanhanget, nu återstår bara att lista ut vad sjutton det är för något… Skrattande

Någon slags containerlyft i jätteformat?

Svedis
2008-11-03 20:18
#4

en lyftpråm!

Svedis
2008-11-03 22:52
#5

eller brolyft?? men hur mycket?? 2500 ton?

ROBBAN68
2008-11-03 23:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag erkänner  direkt- men jag har haft så kul på modellbyggarsajten (långt ord) Så jag kände mej tvungen att "stjäla" iden. Och det är väl bara kul om man får fundera lite- upplägget är ju upp till var och en vad man vill att folk ska gissa på.

Nu till Gåta 2.

Svedis, jag får ge dej rätt, men den här tar 8000 ton!! det är både en lyftpråm och en brolyft. Den heter SVANEN, och lyfte brosektionerna till Öresundsbron på plats. mu fär nån annan komma med en gåta!

Annons:
Svedis
2008-11-04 15:02
#7

Klippa o klistra är inget för mig. Fortsätt någon annan!Skrattande

Terence
2008-11-08 00:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Denna är kanske för lätt för de personer som har kikat på vad vi har gjort….

Rookien
2008-11-08 01:23
#9

Det är vad jag ska pyssla med i helgen.

Byta ut dom delar som styr prylen på bilden!

ake64
2008-11-08 07:24
#10

Minsann, finns det något tråkigare än att meka bromsar? Skrikandes

Rookien
2008-11-08 09:02
#11

Nja, men nu är det final så att säga. Alla 6 hjulcylindrar ska bytas. Sedan hoppas jag slippa meka bromsar några år.

Just det ja, det är givetvis en bit av en bromsback på bilden!

Terence
2008-11-09 00:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ja ja ja….jag sa ju det var för lätt…

JohnA
2008-11-09 23:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ok, då tar vi något förhoppningsvis lite svårare! (med vilseledande off topic-detaljer)

Annons:
ROBBAN68
2008-11-10 00:32
#14

Ett ryggstöd med dragkedja på. Som du ställt inomhus bara för att förvilla oss alla! Vad har jag vunnit?

ROB

ROBBAN68
2008-11-10 01:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hej JohnA, här kommer hela bilden på den norske Valpen.

MVH//ROB

JohnA
2008-11-10 18:06
#16

Nä, Robban68, den bilden är utomhusifrån! Rygg är inte helt fel, men som du säger, det är för att förvila. :-) Grattis till delvinsten, du får haka på Ake64 till Säffle! Tungan ute Nästa bild kommer under kvällen.

Tack förresten för OT-bilden på norsken! Jag funderar på något liknande med mina vindrutetorkare om jag en dag råkar få vindrutan spräckt. Det blir i så fall kopplad torkarmekanism och tvådelad vindruta.

ROBBAN68
2008-11-10 18:23
#17

Ah! tackar. jag kommer också ut med en gåta, ska fixa den senare i kväll. 

Delad ruta har sina fördelar- håller på med min hytt nu och det är inte omöjligt att det blir det.

MVH//ROB

JohnA
2008-11-10 23:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Robban68: En klar fördel är ju att det inte blir fullt så dyrt när det smäller till. Men detta är off topic! Här kommer nu nästa bild. Hoppas ingen kan gissa redan nu för den tredje bilden är kul! Tungan ute

ROBBAN68
2008-11-10 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här kommer nästa gåta.

Var är jag någonstans? Skyltarna är maskade för att det inte ska bli för lätt.

MVH//ROB

ROBBAN68
2008-11-10 23:46
#20

John, Jag ser en man, och ett lyse och en Valp i bakgrunden, men jag får titta lite till…….

ROB

Annons:
Rookien
2008-11-10 23:48
#21

Jag tycker det ser ut att kunna bli smisk…

JohnA
2008-11-11 00:46
#22

Men fy på dig robban, du inte bara tjyvstartar med nästa bildgåta, det verkar ju dessutom vara en helt vanlig obizzarr personbil! Grattis Robban, delvinsten denna gång är en omgång smisk om du inte genast påbörjar prommenaden mot Säffle. Tungan ute (eh, du bor väl inte i Säffle hoppas jag?)

Robban, du är både rätt och fel ute, -det är mycket riktigt ett lyse på bilden men däremot finns där ingen man. De flesta detaljerna är som sagt vilseledande dimridåer.

JohnA
2008-11-11 00:51
#23

Beträffande nästa bildgåta känns det bekant på något vis men eftersom jag förmodligen är helt ute och cyklar låter jag bli att säga det… OM det mot all förmodan är något bekant är det i alla fall inget från mina hemtrakter i och kring uppsalaområdet. Den diffusa känslan härstammar från sydvästra landet då jag för 1½ år sedan var i Smögen. Så min ytterst chansartade vilda gissning är ett vägtycke någontans mellan Örebro och västkusten men det kan lika gärna vara norrut.

Rookien
2008-11-11 17:17
#24

John, jag tror att det är en kvinna på bilprovningen som iklädd tajt läderkjol och läderkorsett utför ett strålkastarinställningsprov på en 903:a!

ROBBAN68
2008-11-11 17:53
#25

Jag har tittat och tittat, men jag för passa på den här nivån. Väntar tills du avslöjar lite mer….

Tjuvstartar? det är bevisat att det är bra att tänka på något annat när man håller på och knäcker så här svåra nötter.

Ledtrådar till gåta 3.

Det är i norra Sverige- men frågar du dom som bor i trakten säger dom mitt i sverige. Relativt ny bro.

MVH//ROB

danneape
2008-11-11 18:10
#26

höga kusten bron?

//Danne

ROBBAN68
2008-11-11 18:21
#27

Yes! Danne, det är Höga kusten bron. Grattis du har vunnit en vecka i Gusum.

Annons:
Svedis
2008-11-11 21:56
#28

jojo men det andra är väl baksidan på en vaalp utanför vedbon??

Med extra reservhjul där bak..

ake64
2008-11-11 22:47
#29

En valp verkar det vara. Framifrån och med en towbar uppfälld. Sen verkar det vara något distraherande i läderkorsett också. Skrattande

ROBBAN68
2008-11-11 23:25
#30

John, nu får du släppa till lite mer bild- den här var svår!

vad är en TOW-BAR? Har sett många barer men aldrig en sån….

MVH//ROB

ake64
2008-11-11 23:35
#31

Towbar är en slags bogserstång. Man kan säga att den ser ut som en triangel och "breda änden" är fastsatt i firdonet som ska bogseras. Fördelen är att du inte behöver ha någon i bilen du bogserar för den hänger med så fint ändå (om man inte glömmer rattlåset i förståss). Du ser lite av en sådan på valps bild i drivlinetråden.

Det har diskuterats en del om det är lagligt eller inte så jag kollade upp saken med polisen och vägverket. Det är lagligt. Det du bogserar blir klassat som efterfordon och får alltså köras i max 30 km/h och med LGF-skylt. Ett förbehåll dock. Eftersom alla hjulen på det bogserade fordonet är i marken måste det vara påställt, skattat, försäkrat och besiktat.

ROBBAN68
2008-11-11 23:41
#32

Hej Åke.

Okej, tack då är jag med, Då förstår jag varför jag inte varit på just en sån bar.

Min vän med instruktionsböckerna har blivit riktigt dålig, tappat synen och massa saker- 36 år ung!!!! hoppas jag kan lösa det snart ändå på något sätt. Men det är inte bortglömt.

MVH//ROB

ake64
2008-11-12 00:13
#33

Fy fan! Tråkigt att höra.

ROBBAN68
2008-11-13 11:59
#34

Kom igen JohnA, ge oss nåt mer att gå på. har inte en susning vad du är ute efter. Jag väntar med spänning  att det ska bli löst på något sätt.

MVH//ROB

Annons:
eile
2008-11-13 12:19
#35

fästen för plog

JohnA
2008-11-13 23:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Ursäkta dröjesmålet, jag har varit borta från nätet två dagar. Måste säga att det var bra gissat från några håll! -Så pass bra att det känns meningslöst att ge er den fullständiga bilden. Men jag antar att de flesta på detta grabbiga forum ändå vill se min 903:a "Fiona" med towbar och flygfältsstrålkastare på 450w. -För det var väl inget mer ni var nyfikna på?

Towbar är en helt förträfflig annordning som används mycket i USA. Jag blev stoppad av polisen för 15 år sedan på väg från Uppala till Stockholm med en liten fiat bakom min saab V4. Poliserna var svårt förbryllade, tog några bilder, lyssnade på min föreläsning och lät mig sedan åka vidare utan att se något problem med annorndningen. Förutom towbar hade jag en kort säkerhetslina. Den bogserade bilen följer efter hur fint som helst och det känns stadigare och mindre stötigt än med en vanlig släpkärra bakom.

Den towbar jag monterat på min 903:a har jag sluppit använda men den har funkat utmärkt som ett sätt att lura murphys lag så tillvida att förra vinterns eviga krångel upphörde helt i samma ögonblick som jag byggde bogserannordningen, vilken jag så klart är nyfiken på att få testa.

JohnA
2008-11-14 00:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Detta borde inte vara så svårt, åtminstone inte för er som mekat er halvt fördärvade på 903. Själv har jag svurit åtminstone tre gånger i de regionerna under drygt det år jag varit valpägare.

ROBBAN68
2008-11-14 00:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

min ser ju ungefär likadan ut……..

MVH//ROB

ROBBAN68
2008-11-14 00:37
#39

Nu till det viktiga, jag tycker det ser ut som fästet för bromscylindern, ett jobb jag skjutit framför mej- på grund av att det är inget kul. Lagar hellre rost och gör den fin utvändigt.

MVH//ROB

JohnA
2008-11-14 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Men Robban, var är valpen? Är den kanske kopplad framför husvagnen? Vi får ju inte bli fullständigt off-topic här, inte ens om folk råkar uppskatta de distraherande dekorationerna. Skrattande Vad är det för grå mojäng som ligger på golvet under dörren? Ett hi-tech dörrstopp? Kanske nästa bildgåta?

Och jo, helt rätt, det är fästet för broms- och kopplingscylinder med varmluftutblåset till vänster som syns på bilden. Kopplingscylindern är här bortmonterad p.g.a. mystiskt svart klägg i backventilen för andra gången. Första gången jag mekade med cylindrarna höll jag på att bli galen men sedan jag väl hittat skruvarna på insidan och hur man kommer åt dem är det inte alls så jävligt.

Så grattis Robban, du har vunnit en weekend-vildcamping i valfri höstruskig skog för dig och din husvagn. Tungan ute

ROBBAN68
2008-11-14 14:58
#41

Tack, tar med korsetten med innehåll till skogen då- om det är okej.

Ja, det kan ni fundera på vad det är under dörren, en bra gåta!!! ledtråd- jag har byggt den själv, och en annan ledtråd får ni om ni läser min presentation…

MVH//ROB

Annons:
JohnA
2008-11-14 19:14
#42

Robban, plötsligt känns det inte lika långsökt att associera den mystiska manicken under husvagnsdörren med en gitarrhals. Min första tanke när jag såg småknopparna på sidan var stämskruvar men det kändes så långsökt. Nu är jag mer osäker…

Än mer förvirrad blir jag i kollisionen mellan korsetter och knätofsar… Skrattande

ake64
2008-11-14 19:21
#43

Jag tror du har en poäng där JohnA sex skruvar per sida skulle kunna vara från en tolvsträngad gitarrhals. Eller finns det något annat tolvsträngat?

ake64
2008-11-14 21:31
#44

……fast det ser mer ut som en spejsad råttfälla än en gitarrhals så det vete f_n vad det är.

Rookien
2008-11-14 22:28
#45

Mja, med tanke på musiktypen så skulle jag gissa på en nyckelharpa eller kanske en vevlira, men jag är inte särskilt musikaliskt insatt.

ROBBAN68
2008-11-16 01:33
#46

Råttfälla!!! Det var kul, Rookien, du har vunnit. Helt rätt. Det är min senast färdiga nyckelharpa som ligger lite offside där under dörren. Jag har byggt såna sen mitten av -80 talet- och är rätt duktig på det. Bilden är tagen i förtältet på en spelmansstämma i Värmland.

Jag ber om ursäkt- har ju kommit från ämnet totalt och det är väl mitt fel…

Men jag ser också att det här är den mest besökta och kommenterade tråden- så helt fel var det väl inte. Jag återkommer med en VALP-relaterad gåta snart- men det är fritt för alla att att skicka in andra gåtor.

MVH//ROB

ROBBAN68
2008-11-16 15:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Hej igen,

nu tillbaka till ordningen. Frågan är helt enkelt- vad är det här för bil, Tyvärr räcker det inte med att svara Volvo valp, icke! Det är nämligen inte så enkelt…….

MVH//ROB

JohnA
2008-11-16 23:42
#48

Det är något skumt med den valpen! Vindrutan har även denna gång annorlunda former. Saknas inte luftintaget till kupévärmen? Och är inte strålkastaren både liten och placerad längre in än vanligt? Vindrutetorkarna hänger i överkant som på en traktor och det ser ut som att fönsterramen inte går att öppna. Skåpets mittre sidoruta ör inte heller öppningsbar. Mysko valp! Hade bilen varit högerstyrd hade jag definitivt gissat på en prototyp men jag gissar på samma sak ändå.  Sedan kan man så klart undra vad som är dolt till vänster om valpen… Den drar säkert något speciell efter sig, men hur skulle det kunna ursäkta de små olikheterna på karossen?

Är det en nyckelharpsdragare?

Annons:
ROBBAN68
2008-11-17 01:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

JohnA, du är ju otrolig, ja, det är en av prototyperna som kom ut till det svenska försvaret som prov. tyvärr har jag inte årtalet eller vilket regemente dom fanns på- en gissning kan väl vara Karlsborg, där har dom ju alltid testat alla nya grejer.

MVH//ROB

ake64
2008-11-17 18:03
#50

Stämmer bra det att det är en P2304 som den första serien hette hos Volvo. Den kom någon gång i slutet av 50-talet och frånsett utseendet är den mest kända skillnaden att den hade en B16 motor.

Här är en länk till Volvos historiesida.

http://www.volvo.com/trucks/sweden-market/sv-se/aboutus/historik/1950s/The_Laplander.htm

mvh Åke

JohnA
2008-11-17 18:40
#51

Oj, wow, ja, det var rätt så otroligt gissat av mig. Jag kan pinsamt lite om min egen bils historia trots att sådant brukar intressera mig. Att vindrutetorkarna vändes och att vindrutan blev öppningsbar kan man ju förstå. Någon som vet varför de norska valparna hade en i mitt tycke fiffigare placering av torkarna i fönsterramen? Finns det fler intressanta detaljskillnader i grundkoncepten?

ake64
2008-11-17 21:16
#52

Jo det finns mycket intressant att läsa.

Jag törs inte ge mig in i någon detaljdiskussion men här är några andra intressanta infolänkar. Det står visserligen L2304 på alla sidor men jag tror mer på Volvo som kallar förserien P2304.

http://www.terrangbil.net/v2_info.asp?category=32 

http://no.wikipedia.org/wiki/Volvo_L-3314

mvh Åke

Upp till toppen
Annons: