Annons:
Etikettteknik
Läst 3510 ggr
ROBBAN68
10/31/08, 12:11 AM

Styrstag eller plocke-pinn

Hej alla,

jag flyttar mitt inlägg till en ny tråd och hoppas få lite funderingar av er alla.

Jag har ju sett hur fram-axelns styrgeometri är uppbyggd, och det verkar vara en onödigt krånglig konstruktion som ger en så kallad bump-steering på varje framhjul var för sej. man kan ju inte ens sätta sej i bilen eller byta fjädrar utan att toe-in/out ändras!! Min kompis och jag väger väl runt 250 tillsammans!!!

Finns det något för mej ökänt skäl till det eller har dom bara haft otur när dom tänkt? Jag har faktiskt funderat på att ersätta det systemet med ett kraftigt paralellstag mellan hjulen och sen ett stag mellan styrarmen och detta parallellstag. för att åtminstone få hjulen att alltid peka åt samma håll oavsett last och belastning på fram-axeln. Bump-steering kommer man inte ifrån, men kan minskas drastiskt. Är det någon som gjort om framvagnen på liknande sätt vore jag tacksam om ni ville dela med er av erfarenheter och ideer.

MVH//ROB

Annons:
eile
10/31/08, 9:24 AM
#1

skär av hjälparmen vrid den 90 grader så hålen pekar åt varsit hjul då kan du få antingen ökad toe in vid svängning dvs bilen vill kommer att sträva efter att villa gå rakt.

kasta om stagen du får minskad toe in till toe out vis styrning bilen blir lättstyrd.

helt paralellstag styrning som på en 30 talare eller lastbil.  tror man undvek detta för ev vobbel i höga farter eller så tog man det man hade eftersom vissa traktorer från volvo har dessa stag 

orginalet är det sämsta tänkbara med ökat toein åt ett hål och minskat vid styrning åt andra hållet- sliter däck i onödan och blir lite klurigt att ställa exat rätt.

Har tidigare haft ett snack tidigare med en som numera är pensionerad regbesiktiare och var med och utvärderade dessa bilar, även han var inne på att geometrin borde ha ändras.

Min kommer att ändras.

ROBBAN68
10/31/08, 10:50 AM
#2

Hej Eile,

Då har jag inte helt fel i mina tankar runt styrningen med andra ord. Wobbel kan man väl undvika med styrdämpare? Dessutom upkommer väl Wobbling på grund av glapp i styrningen både här och där- och det finns ju lite leder som kan glappa på Valpen. 13 stycken om man räknar dem alla!!! Jag ska klura lite och räkna på vilken offset som ska vara på styrarmarna på naven för att Ackermansprincipen fortfarande ska gälla.

Då jag har goda kontakter med en truck-firma, och deras tekniker kommer jag att montera servo på den. Helst orbitrol- men då får väl besiktningsmannen frispel och vrålar UUUT!

Jag hade en uppsättning axlar från en IH scout, och den hade paralellstag mellan hjulen- och det är väl där jag fick iden till att bygga om.

MVH//ROB

VALP3314
10/31/08, 2:55 PM
#3

Shimsa styr lagrena så försvinner wobblet omedelbart. det skall tas bort scimsbirckor på de över och undre lagertapparna, så att det går lite tungt att svänga hjulet för hand då det är upphissat och P-ändarna är bortmonterade vid hjulen.

Funkade utmärkt för mej och alla jag hört gjort det samma då de har haft wobbel på hjulen,

Sen att det finns en hel del leder med P-ändar på, håller man koll på dem att det inte glappar och smörjer dem regelbundet, så funkar styranordningen fint för att vara en så gammal konstruktion,

Visst bra att någon kollar lite på det, men köper man en bil som allt sådant skall vara perfekt och ultimalt på så är nog en valp ett felköp

ROBBAN68
10/31/08, 4:04 PM
#4

Visst har du rätt i att Valpen inte är perfekt och optimerad på bästa sätt- men jag tror att alla som gillar VALPEN tänker efter den gamla devisen- det är inte mycket som kan krångla på ett järnspett. Det är ju enkelheten man vill ha- den är ju så in i h-e kompromisslös så det är underbart. bygg en bil som är billig och alla kan köra och sköta, och som klarar att förflytta närmare ett ton i terrängen- där har du valpen. Dom som vill ha acc, komfort, prestige (äh, det vet i fan, rätt läckert med valp), ekonomi och sånt- dom väljer en annan bil.

Men nu är man ju teknikskadad av tredje graden, så man funderar ju hela tiden på vad som kan göras bättre inom ramen för vad lagen säger.

MVH//ROB

VALP3314
10/31/08, 4:56 PM
#5

Jo det har du rätt i .

Själv kör jag valpen just för att den är en otrolig arbetsbil i skogen, och jäkligt kul att köra där med. det behövs inga modifieringar för att det skall bli en utmärkt terrängbil.

Jag använder den även mycket i vardagen och där tar jag de brister som finns, på ett väl utprövat koncept.

Väldigt svårt att bygga så den är optimal, men hittar du en bra lösning på tex styrningen, så är det antagligen många som är intreserade av den lösningen,

Tänker på bland annat placeringen av styrstag, dem måste ju gå att få till lämpligare så de inte skadas vid terrängkörning, samt funkar bättre vid vanlig körning

eile
10/31/08, 8:24 PM
#6

man kapar av hjälparmen vrider den 90 grader stagen omlott inner hjulet  vid kurvtagning kommer då få en snävare bana vilket i mitt tänkade äår det rätta och det enklast sättet att få bra vägegenskaper.

prova själva titta på stagen hur de nu är satta sväng åt åt båda hålle ett håll går bättre och enklare än det andra- tänk varför!

vobbel var bara en tanke på varför och skulle det vobbla bara gasa på och det försvinner- åkt 32'a innan sänkt utan omsmidaxel och där vobblade det dagligen efter brunslock spårvagnspår mm.

Annons:
ROBBAN68
10/31/08, 9:04 PM
#7

Hej Eile,

Jag ska titta på det när jag kommer upp till garaget, ligger för ankar nu pga förkylning- men jag är nyfiken på vad du menar med att vända på vissa detaljer.

En fråga- frihjulsnav (igen) dom kan antingen vara inkopplade eller urkopplade har jag förstått. Om dom är urkopplade- då snurrar inte kardanerna med när man kör framåt, men om man backar följer dom med, eller hur funkar det? är det ingen drift åt något håll när dom är urkopplade?

ake64
10/31/08, 11:23 PM
#8

De frihjulsnaven jag har är antingen helt frikopplade eller helt inkopplade. Det finns frihjulsnav som kopplar in när deet börjar slira men de lär, efter vad jag har läst, inte gå att få tag på till valp.

eile
10/31/08, 11:33 PM
#9

Mina fungerar så här en splinsad glidhylsa ligger i om de är inkopplade och ur om de är urkopplade.

inget rör sig inte kardan inte drivaxlar spelar ingen roll framåt eller bakåt- men detta är helmanuella amv nav billigaste sorten.

börjar bli kallt att jobba ute när det snöar men ska försöka till  helgen att få lite av det sista på hytten klart,  lite mattor, tillfixade stolar lite ljudisolering.

tar några bilder på hur enkelt 202 stolarna kan fixas till och få rätt höjd samt komfortabla.

Upp till toppen
Annons: