Annons:
Etikettköp-sälj
Läst 1522 ggr
JohnA
9/29/08, 6:03 PM

Zenith chokehävarm köpes

Hävarmen till chokespjället på min Zenith fallförgasare (B18 1967) har skramlat bort från min motor. Nu när vädret blir allt kyligare undrar jag om någon har hävarmen (med eller utan skruttförgasare) liggandes i skrotlådan? -Det börjar bli jobbigt att dansa flamenco med högerfoten för att hålla den nystartade motorn vid liv så här års och värre lär det bli…

Annons:
JohnA
10/13/08, 3:55 PM
#1

Jag väcker liv i tråden igen. -Någon som har Zenith chokehävarm eller en mer eller mindre komplett förgasare liggandes?

Som alternativ har jag fått tag på två aluminiuminsug med weberförgasare av inte allt för vulgär modell. Någon som vet hur bra dessa brukar fungera och om det är något särskillt man bör tänka på? Jag antar att jag enklast fixar till avgasgrenröret genom att sätta vinkelslipen i ett vanligt B20-grenrör och kapa bort insugsdelen.

Min otrimmade B20 ska ge 82hk om jag minns rätt. Kan man få något extra med en lagom stor weber och vad är i så fall lagom? Kan lågvarvsvridet öka eller är det enbart på toppen det händer saker? Nuvarande förgasaren är alltså INTE B20 Stromberg utan en B18 Zenith.

Det är ju kul om jag får mer snurr i motorn genom byte till weber men ett förbaskat omständigt sätt att få en fungerande choke…

Loysan
10/20/08, 5:08 PM
#2

Kolla här en hel förgasare för SEK 75  Köp den och plocka delarna du behöver.

http://www.tradera.com/Reservdelsforgasare_till_volvo_B18_-auktion-70016598

Det kan vara mycekt skrot med en sådna här gammal förgasare, har du tur finns fjädern, och kanske spjällaxlar är OK det är heller inte fel att renovera den för att ha till byte framöver. Packningar är lätt att göra själv, ne ekonomiventielns memebran bör man kppa nytt från Altyco.

JohnA
10/30/08, 8:48 PM
#3

Tack för tipset! Ska bevaka den väl och hoppas att ingen annan vill att jag ska fortsätta träna flamencodans hela vintern…

Upp till toppen
Annons: