04 Teknik

Motorbyte?

2008-10-10 04:07 #0 av: ROBBAN68

Haj haj,

Motorn i finbilen har dött! Ett-förtins B18 sög i sej nåt olämpligt som slog sönder allt som fanns i fyrans förbrännings-rum. Ny har vi fått tag på en B20 och ska stoppa i den i stället. Då väcktes en fundering. Vi är ganska nöjda med kraften i Ett-förtin, men tycer nog att lite mer kraft i Valpen skulle inte skada. Inga våldsamma effektökningar nu, men lite mer vrid vore gött.

Valpmotorn är ju nästan ny och går som en dröm, kan man stoppa i den i Ett-förtin och ta B20 till valpen i stället? Är det specialkamaxel i Valpen så man ska flytta över den med till den nya motorn? Har ni några kunskaper i ämnet vore jag tacksam om ni skriver eran åsikt i frågan.

 

MVH//ROB

Anmäl
2008-10-22 22:36 #1 av: VALP3314

Lamellerna och tryckplattan är special på valpen,

Så skall du byta motor ta lameller och tryckplattan och flytta över på B 20 motorn

Ja även motorfästena är nog annorlunda så dem får du också kasta om

Tempgivare och oljegivarna på valpen låter du sitta kvar och sätter på motorn som skall i den, då det inte är elekriska givare.

var rädd om dem om du vill ha de fungerande fortsätningsvis

 

Anmäl
2008-10-22 23:35 #2 av: ake64

De första motorerna i militärvalparna hade lägre komp och effekt. Vad jag har hört åstadkoms den lägre kompen helt enkelt genom att man monterade dubbla topplockspackningar så det ska vara lätt att återställa om man vill.

Det gäller motorer med motornummer upp till 403 enligt instruktionsboken.

Anmäl
2008-10-23 14:02 #3 av: ROBBAN68

Packning har jag en ny, motorfästena är bultade i blocket och kopplingen är bara att flytta över. Men hur är det med kam-axeln? Är det en standard B 18 eller? intressant med givarna, tack- ska vara extra försiktig med dom.

 

MVH//ROB

Anmäl
2008-10-23 19:31 #4 av: ake64

Vad jag kan förstå är det en vanlig standard B18A så du ska inte behöva flytta över någon kam.

//Åke

Anmäl
2008-10-25 21:23 #5 av: VALP3314

Nä kammen är det inget specielt med

Intresant Åke det med dubbla packningarna Glad

Jag har motor nr 539 liggandes för renovering, kanske man skulle prova att sätta dubbla packningar på den och se hur den går med dem på, det är ju lätt att ta bort en om man inte är nöjd, men det borde ju spara en del på lager mm och effekten har men ju faktiskt inte så jätte stor nytta av vid just skogskörning, där funkar de ju bra utan massor av trim och effekt ökningar, det ända som skulle vara bra var lite bättre vrid på låga varv, för i regel är det ju inte fart man vill åt i terrängen

 

Anmäl
2008-10-25 23:47 #6 av: eile

dubbla packningar tycker jag inte låter bra välj istället en tjockare, om nu militären körde med denna kompsänkning berodde det troligen på att de ej hade tillgång till den tjokare samt att de ville sänka kompen ytterligare för att slippa spikningar på dålig soppa.

Anmäl
2008-10-30 21:01 #7 av: JohnA

När jag bytte ut havererad original B18 i vintras och ersatte med halvrisig B20 från Volvo 142 konstaterarde jag bl.a att valpmotorn har en extra vattenrörspipa på toppen till skåpvärmen. Denna gick att flytta över från originaltoppen. Jag valde att använda original grenrör med zenith-förgasaren för att slippa trängseln med B20-förgasaren och att slippa bygga om avgassystemet.

Redan första provkörningen visade på rätt mycket mer vrid i motorn trots samma förgasare. Med "nya" motorn klarar bilen backar jag tidigare behövde växla ner för.

142-kopplingen är trevligt lättrampad jämfört med valpkopplingen och jag har inte märkt några som helst problem med slirning under de över 2000 mil jag kört med "nya" motorn. Jag antar att valpens hårdare originalkoppling är till för att kompensera för folk som har ovanan att annars slira onödigt mycket på kopplingen.

Med 142:ans koppling har jag bogserat hem grannens A-trakorekipage tre kilometer. Ekipaget bestod av en Volvo F12 lastbil med vändskiva och en liten trailer lastad med betongsten. -Allt som allt omkring 32 TON!!!!! Det gick inte fort men kopplingen höll och jag var uppe på fyran (med lågväxeln i så klart).

Så frågan är varför man ska bry sig om den hårdare valpkopplingen när personbilstryckplattan gör körningen så mycket trevligare?

 

Anmäl
2008-10-30 23:04 #8 av: ROBBAN68

Hej John!!

Det är sånt jag vill läsa, tänkte behålla originalförgasaren och bara byta själva motorn, naturligtvis byter jag vattenpump, bensinpump och sånt. 

Det extra vattenröret kan jag vara utan- min brandbil är ju en P-U. hade väl en tanke att flytta skåpsvärmen till hytten, men jag har fått höra att originalvärmen i hytten räcker gott.

Kopplings-synpunkterna tackar jag också för- Jag ska ju glida runt på veteranträffar och som mest klättra lite på skoj i grustaget och på skogsvägarna i trakten. och jag är snäll mot kopplingen så den håller nog bra.

MVH//ROB

Anmäl
2008-10-31 00:20 #9 av: VALP3314

Jo nog håller det bra med vanlig kopling, Att den är gjord för att slira på lamellerna har jag väldigt svårt att tänka mej .Att de är tänkta att hålla för stora påfrestningar under krigs förhållanden är nog närmare sanningen, Skall man inte använda den så mycket i terrängen, utan vill köra som Robban68 skriver klarar man sej gott med både vanliga lameller och tryckplatta.

 

Själv använder jag väldigt sällan koplingen i terrängen vid körning, slira på den är det väldigt sällan man behöver. Men då den får gå en del i skogen så skulle inte jag ge avkall på en sådan viktig komponent.

det är ju inget man vill byta mitt i ingenstans.

Anmäl
2008-10-31 11:03 #10 av: ROBBAN68

Hej VALP3314

JAg tänker nog som du, grejerna är väl dimensionerade för att tåla ALLT. Men i min ägo kommer den inte att bli utsatt för såna saker som den är byggd för.

HAr jag fattat rätt sitter det en 400-låda i VALPEN, och den har inta samma splines som 140-lådan, så det får bli en kombination av dem båda. 140:ns tryckplatta och Valpens tryckplatta.

jag fick ju lära mej i lumpen att INTE använda kopplingen i skogen, välj en växel och låt den vara i löd ordern. Håll lagom varv på motorn och klättra över stock och sten.

MVH//ROB

Anmäl
2008-10-31 13:17 #11 av: eile

skifta ingående axlen mellan lådorna så passar lamelen, men tung bil behöver kraftiga ryckfjädrar vet inte hur klena dessa var på 140 koplingen, när min 202 byggdes valdes finsplinsad axel och sen en förstärktlamel med riktigt kraftiga fjädrar.

Anmäl
2008-10-31 14:38 #12 av: VALP3314

Ja lådan benäms som M40 och finns med flera sorters splines på, .

Inte omöjligt att någon benämner den 400 lådor då, men på valparna kallas de alltså M 40

jag kör själv med en ombygd Amazon låda nu då har jag tagit utågående axel från valpens orginal låda och plockat över dreven från amazon lådan till valpaxeln, och sedan monterat detta i amzon lådan.

Det går fint att plocka över delarna då de i regel bara på splinesen som skiljer på de olika lådorna, dreven skall man låta vara kvar tillsammans med de som sitter i givar lådan, bara byta axlarna, då där kan det skilja med stigningar på olika lådor,  tex på backen som har snedskurna drev, har jag sett olika vinklar på stigningarna.

Anmäl
2008-10-31 16:25 #13 av: ROBBAN68

Nu blir jag lite fundersam??

Ryckfjädrarna sitter väl i själva lamellen? och eftersom den sitter på ingående axel till lådan så blir det ju Valp-lamell och 140:s tryckplatta om jag byter motor? självklart måste jag skruva bort tryckplattan och byta lamellen som sitter innanför den.

Just nu är det i stort sett inget dragläge i kopplingen- som en strömbrytare nästan, på eller av och inget mellanting.

MVH//ROB 

 

Anmäl
2008-10-31 16:45 #14 av: VALP3314

Nä inte om det är samma splines på båda lådorna då är det ju bara att köra valpens grejor rakt av på 140in om du skall ta valpmotorn och sätta i 140in, visst skall du ha en lätrampad kopling på 140in tar du tryckplatta och lameller från din rasade motor och sätter på den motorn , så sätter du valp lamellerena och tryckplattan på B20 motorn som du tänkt sätta i valpen..

Enklast är väll att låta valpen ha sin motor om den går fint i den och sätta B20 motorn i 140in ??,

Vilken bil vill du ha starkast ? den med lågväxlar eller den utan ?

Kör du mycket på väg med din valp? Då kan jag förstå att du vill ha starkare motor i den,

Men någon rallybil är det ju inte och marsfart på runt 80 KMH klarar B18 motorn i valpen galant, kör du ofta fortare än så kör du nog slut på en massa saker samt motorn snart i valpen ändå, och du åker på att renovera den också.

Anmäl
2008-10-31 18:44 #15 av: ROBBAN68

Hej

Det är väl mest vad man läst här på forumet- många vittnesmål om hur mycket bättre det är med lite mera vrid i motorn, att den orkar att köra uppför backar lättare och sånt. Och den kommer att tjäna som turnebil när jag och min vän ska åka runt i sverige och spela och uppträda. Med lite mer vrid i motorn behöver den inte jobba lika hårt- inte för att åka fortare- på sista turnen i Norge hade vi en snitthastighet på 35 km/t. hellre en snöfylld väg över fjället än en motorväg genom en tunnel.

Så vem vet- efter första resan med Vovven kanske även jag vill kommer montera frihjulsnaven och köper mjuka tysta landsvägsdäck!!!! den dagen den sorgen....

MVH//ROB

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.