Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 1894 ggr
Terence
10/24/08, 6:59 PM

Spårljus för ufo?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som kan hjälpa mig med vad det är för grunka vi har hittat på taket? Det är en rund platta med 4 dioder som sitter på taket…den styrs från en elekronikbox på insidan av taket. Vi anar att det är en söklampa för helikoptrar eller för att frugan ska hitta bilen om den har vält på åkern…. Kan oxå vara en sändare till en automatisk port…? Tacksam för förslag!

Annons:
danneape
10/24/08, 7:30 PM
#1

Satt den på taket på valpen??

//Danne

ROBBAN68
10/27/08, 8:29 PM
#2

När jag låg i lumpen i slutet på -80 talet började man exprimentera med laservapen vid skjutövningar, och då hade "vi" en valp full med liknande dosor på som registrerade en träff från nåt PV-vapen. vill minns att dom dosorna var större- men det KAN ju vara en sådan av modernare snitt.

Bara en tanke….

MVH//ROB

Terence
10/27/08, 8:51 PM
#3

Jepp, den sitter på taket!

Det är en civil bil så jag tror inte att vovven har varit en måltavla.

Jag är fortfarande inne på att det är någon typ av infraröd sändare.

Jag ska koppla in den och se vad som händer, den kan ju inte mer än explodera…

Terence
10/27/08, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Var nere och testade mitt "spårljus" med spänning på men det var heldött…kollade ändå med biltelefonens kamera som ser IR-ljus…

Terence
10/27/08, 9:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En bild till på vår UFO-lampa…

Svedis
10/28/08, 2:38 PM
#6

Drar ju ingen ström, småblinkar givetvis hela tiden ( troligen en timer i lilla boxen)!!

Perfekt, du hittar bilen direkt på Arlandas långtidsparkering när du kommer hem från semestern!!!Skrattande

Annons:
ROBBAN68
10/28/08, 10:43 PM
#7

Jo, det dräller ju av Valpar på just den parkeringen…..

ASG,

MVH//ROB

JohnA
10/30/08, 8:39 PM
#8

Dioderna ser klart gulaktiga ut och de infraröda brukar vara svartlila eller glasklara. Om det är lysdioder borde de avge gult sken. Det skulle förstås också kunna vara FOTOdioder som REAGERAR på infallande ljus men de brukar inte heller vara gula i kapseln. Så som dioderna är monterade lär de knappt synas annat än rakt uppifrån.

Jag är väldigt nyfiken på elektronikboxen som borde kunna ge vägledning om vad annordningen egentligen gör. Vill man bara få dioderna att lysa behövs knappast någon box och den ser t.o.m. ganska "overkill-artad" ut för att få fyra små lysdioder att blinka.

Är det bara plus- och minusmatning till boxen eller något mer? Kan vi få se en tydligare bild på kretskortet eller kan du beskriva närmare vad du ser under locket?

Den här nöten måste knäckas!!!

Svedis
10/31/08, 9:55 AM
#9

Övningsträff för PV-vapen borde ha dosor på sidan, på taket kanske för flyget??

Men som sagt, högupplöst bild på burkens innehåll.

Terence
10/31/08, 10:35 PM
#10

Jag håller med!

Mysteriet måste lösas!

Jag lägger in bilder i mitt album inom kort!

http://terence.medlemmar.ifokus.se/Album/

/Terence

Terence
10/31/08, 10:38 PM
#11

Svedis!

Skicka mig din adress så skickar jag våra lampglas till dig!

/T.

hfb608
11/3/08, 8:35 PM
#12

#9 det ni tänker på är "simfire" utrustning och den ser inte ut som den på bilden

Terence
11/9/08, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En bild till på elektroniken men den säger faktiskt inte så mycket!

Annons:
Terence
11/9/08, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ytterligare en bild…verkar so mysteriet förblir olöst…

Rookien
11/9/08, 10:56 PM
#15

Kan du inte helt enkelt kontakta tidigare ägare?

JohnA
11/9/08, 11:44 PM
#16

Rejäl kondensator och restistor för fyra små lysdioder må jag säga! Den blå klumpen känns bekant, men jag minns inte var jag sett en sådan. -En ingjuten ingjutningsmodul av något slag… Är det småkomponenter mellan blåklumpen och nedre långsidan?

Terence
11/11/08, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Kontakta tidigare ägare…? Det är för lätt! Tillsammans ska vi ju vara expretter på detta! Problem är till för att lösas! Funderar att lägga ut bilden som bildgåta…. dock tror jag fortfarnade att det är en sändare för en port…

Svedis
11/11/08, 2:47 PM
#18

Ahaa, nu förstår jag.. Läste i tidningen att flera bilägare i  Örkelljungatrakten desperat försökte stänga sina garageportar som åkte upp hela tiden… Det var väl du som testade utrustningen??

Upp till toppen
Annons: