Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 4205 ggr
Rookien
2008-11-02 14:52

Drivlina 202

Kan någon förklara hur drivlinan på en C202 fungerar?

När jag skulle justera bromsarna lade jag in friläge på både växellåda och fd låda, lyfte upp vänster bakhjul och trodde att det skulle gå att snurra på, men icke.

Jag var tvungen att starta motorn för att få vacuum, då släppte drivningen till framhjulen. Borde det inte räcka med att fd lådan är i friläge eller släpper den bara mot växellådan?

Annons:
eile
2008-11-02 17:27
#1

nix inget vacum eller ström 4x4 samt lågdrift och winch inkopplat.  Vill du vara djärv slå av tändningen i hög fart, har gjort det på autoban när torkarna hägde sig, inget man gör om igen.

Rookien
2008-11-02 17:45
#2

Inte lågdrift väl?

Den är väl mekanisk i fd-lådan?

eile
2008-11-02 17:52
#3

nej så klart inte lågdrift slant visst på tangenterna men det rasslar ändå en hel del när stömen bryts.

SM2RHL
2008-11-07 21:30
#4

Ingen riktigt lyckad lösning alltså?

Säkringsbrott eller glappis i säkringsdosan då kan det bli rassel?

ake64
2008-11-07 22:08
#5

Det beror väl på vad man vill ha och i det här fallet ansåg nog beställaren att det var bättre att fyrhjulsdriften hoppade i om det blev fel på systemet än att den skulle förbli bakhjulsdriven. Sliter man av en vacuumslang långt ute i skogen kan det vara lite trist att försöka ta sig hem med bara drivning därbak.

Rookien
2008-11-07 22:41
#6

Jo, fast kommer man någonvart om vinchen hoppar in?

Annons:
ake64
2008-11-08 07:18
#7

Nu tar du ut mig på djupt vatten, eftersom jag inte vet exakt hur det funkar, men är du säker på att winchen går i om spänningen eller vacuumet försvinner?

I så fall får du problem vid bogsering också för om motorn står still är åtminstone vacuumet borta.

Kretsschemat är lite otydligt men vad jag kan se ska magnetventilerna till kraftuttag och winch ha spänning för att koppla in utrustningen. Fyrhjulsdriften är kopplad tvärt om. Där ska magnetventilen ha spänning för att koppla ur fyrhjulsdriften.

Jag har inget schema för vacuumsystemet men jag skulle gissa att eftersom man har tänkt till vad beträffar elen borde man ha gjort det för vacuumet också.

Det är i och för sig lätt att kolla. Slå från tändningen och rulla den försiktigt utför en backe så märker du om winchen är i. Rulla ut lite lina först så slipper smatterkopplingen lösa ut om winchen trots allt skulle vara inkopplad.

mvh Åke

Rookien
2008-11-08 09:01
#8

Jag måste verkligen ta reda på hur winchen fungerar, har ingen aning just nu faktiskt.

eile
2008-11-08 18:20
#9

finns en säkring som ibland glappat på min och då raslar det i inkopplingen till kraftutaget -vinchen  samma har gällt ifall vacummet sjunkigt för mycket jag har ju inget naturligt vacumm i en diesel utan har pump och just nu en något för liten pump och istället en liten lös tank

202 går inte att bogsera minns att kardanerna måste bort enl instruktionsboken

ake64
2008-11-08 22:11
#10

Då är det säkert så illa att winchen går i trots allt. Den konstruktionen känns inte helt genomtänkt.

Har någon  ett kretsschema med högre upplösning? Jag tolkade det som att det var samma sladd från manöverknappen som både tände lampan och aktiverade magnetventilen. Det skulle i så fall betyda att en glapp säkring skulle koppla ur winchen, inte i den, men som sagt var schemat lite otydligt.

Rookien
2008-11-08 23:55
#11

Jag har det inskannat i två delar på vardera ca 2.5MB, vill du ha så kan du skicka ett PM. Går att förstora upp ganska ordentligt, det gjorde jag för att följa inkopplingen till torkarna.

eile
2008-11-09 15:19
#12

kolla i strålkastar tråden där la jag upp schemana.

Men om din el funkar så rör den inte,  gjorde ny instrumentpanel och höll på någon timma innan jag fått ihop alla funktionerna.

börjar bli osäker om det är winch eller 4x4 som raslar när säkringarna går.

Svedis
2008-11-09 16:11
#13

Vacuum behövs för att koppla UR 4-hjulsdriften dvs framaxeldrift. Om läck i vacuumsystemet, är bilen 4-hjulsdriven.

Annons:
valp
2008-11-09 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hej!

Jag har bogserat en 202:a ca 6mil utan el och det var inga problem, hade även kardaner satt på plats. Det hände ingenting med winschen.

ake64
2008-11-09 20:48
#15

Jo det var schemat från strålkastartråden jag hade men nu har jag fått ett som är tydligare.

Tack Rookien. Jag har fått något bekymmer med min hotmail så jag kan inte skriva något om du undrar varför jag inte svarat.

Schemat visar som jag anat att elektriskt sett måste winch och kraftuttag ha spänning för att kopplas in. Det kommer en + direkt från säkringen (samma som till 4wd för övrigt) till magnetventilen. När sedan knappen trycks in jordar den ner andra sidan av magnetventilen och aktiverar den.

Det gör att det nog var fyrhjulsdriften som rasslade. Det behövs ju inte så stor skillnad i däckslitage för att det ska låta illa om man försöker koppla in den i hög fart. Ännu värre om man har frihjulsnav fram förstås.

Valps erfarenheter från bogseringen tyder också på att inget vacuum=winchen urkopplad

zingo_112
2008-11-12 23:23
#16

jag har med bogserat min 202 4 mil och inget hände

Upp till toppen
Annons: