Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 1950 ggr
Rookien
10/12/08, 12:36 PM

Byte bakhjulslager

Har nu kommit så långt att jag har fått loss bromssköld och kan se lagret. Uppenbarligen måste drivaxeln ur för att komma åt lagret.

Jag har aldrig haft ur en bakre drivaxel förut så nu undrar jag om man får tillbaka drivaxeln utan att öppna diffklumpen. Kommer den att styras rätt själv? Kommer dreven i diffen att sitta kvar?

Det är i en C202.

Annons:
eile
10/12/08, 4:08 PM
#1

minns knappt hur det såg ut men prova att sätt tillbaka trumman men bara på några gängor använd trumman som ryckhammare, hela axlen åker ut, satt de med krympring slipa ett spår en knack i spåret krympringen trillar bort.

lager kan värmas något på spisplattan för att lättare ktypa på samma gäller om det finns krympring,  axlen styr in av sig själv kola sen spelet när båda är bytta.

Rookien
10/12/08, 4:28 PM
#2

Det löste sig med att få ut skiten.

Anledningen till att hjullagret har gått var att navmuttern inte var ordentligt åtdragen vilket gjorde att yttre packboxen skavde sönder och då rann hjullagerfettet ut. Måste ha tag i inre och yttre packbox.

Rookien
10/13/08, 9:11 PM
#3

Ringde Altyco idag, vad skönt det är med folk som direkt vet vad man pratar om. Beställde 2 uppsättningar packningar och dom kommer i bästa fall redan i morgon!

Rookien
10/15/08, 12:51 AM
#4

Jodå packningarna kom och nu är allt på plats. I morgon blir det 202:a till jobbet och förhoppningsvis terrängkörning i Kungälv på lördag.

Det är omkring 12 år sen jag hade min sista PV och har inte mekat så mycket sen dess och det märks att man har tappat lite och det jag saknar mest nu är verkstadshandbok och reservdelskatalog. Reservdelskatalog är bra för att se hur saker sitter ihop och ev. för att beställa delar och verkstadshandbok är bra för bl.a. momentuppgifter.

Man blir lite sinkad av att inte veta i förväg vad man behöver.

Upp till toppen
Annons: