Annons:
Etikettköp-sälj
Läst 3253 ggr
Rookien
9/7/08, 6:49 PM

Köpes: Hastighetsmätare

Nu är jag i akut behov av hastighetsmätare. Skruvade loss den som satt i eftersom det rasslar i den, nålen hoppar och räkneverket inte fungerar. Det visade sig att brandkårens klåparmekaniker har haft sönder det mesta när dom har bytt vajer eller vad det kan vara.

Den går aldrig mer att sätta tillbaka.

Någon som har en hastighetsmätare till en C202 eller om någon kan tipsa om en elektronisk som inte måste kosta 2500kr.

Har försökt med Roger Johansson och tyvärr var det enda han skrev att han skulle återkomma. Antingen har han inte bråttom eller så har han glömt bort mig.

Annons:
eile
9/7/08, 7:35 PM
#1

blir lätt så när man vill nolla mätaren Glad

enklast är ju att kör de

niotusenniohundranittioniomilen.

vajer finns nog från någon annan bil för jag har av någon anledning en hängade på väggen sen många år men minns inta vad jag tog den ifrån, ev någon lt bil.

Rookien
9/7/08, 10:42 PM
#2

Nja alltså det är inget fel på vajern, utan det var hastighetsmätaren som var kaputt.

Just det ja, nu hade RJ svarat och han hade inga hastighetsmätare.

eile
9/8/08, 12:11 AM
#3

Prova att köra med vajern inte så hårt åtdragen annars blir det väl till att öppna mätaren och damma rent.

Den 202 som såldes här och skulle skrotas bara för att ta HT'n där såg mätarna friska ut men vet inte om nuvarande ägare går att handla med, sen hade den väl en 6000 mil på mätaren men din kanske oxå rullt en del minns jag rätt sa väl räddningen att den troligen gått lite mer än vad som var på mätaren, kanske den varit kass de sista deceniet.

Rookien
9/8/08, 12:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den gängade tappen som man skruvar fast vajern på är av inne vid instrumenthuset plus att div. drev inuti mätaren är lösa.

Så jag tror att det är tack och adjö för den mätaren, inte bara damm om man säger så…

På något sätt hade dom lyckats pressa ihop delarna så att åtminstone nålen rörde på sig.

Rookien
9/8/08, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Någon som har en bild på hur en hastighetsmätare till t.ex. en C303 ser ut?

Jag tror inte att det är något särskilt unikt med hastighetsmätaren till en C202 utan det borde gå att hitta en annan som passar. Vad jag behöver är en som passar i ett monteringshål på ca 100mm.

Det sitter en klisterlapp på baksidan där det står "i=1:1000", jag gissar att det är någon slags utväxling som anges. Någon som vet?

Vad är det för fabrikat? (se bild)

ake64
9/8/08, 8:09 PM
#6

Jag har tyvärr ingen bild men de skiljer sig en del åt.

Jag har förstått via annan tråd att du ska till Borås på lördag. Leta reda på gänget från terrangbil.net (lätt att se på dekalerna) så lär du få titta på en mätare live. Det kommer dit ett gäng både 11 och 13-bilar.

Annons:
mudman
9/8/08, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

kollade i garaget och fann den här

ursäkta bildkvaliten

intressant ?

JohnA
9/8/08, 10:24 PM
#8

Cykeldator som nödlösning? Borde godkännas av bilprovningen men jag vågar inte lova det helt säkert. Vad jag vet krävs ingen kilometerräknare och är bara siffrorna stora nog, glaset utan störande reflexer och en fungerande belysning finns borde SBP acceptera en sådan lösning. Om det sedan är så snyggt är förstås en annan fråga…

Rookien
9/8/08, 10:42 PM
#9

Till mudman:

Mycket intressant!

Jag har kollat med en här i Göteborg (Terräng Axel) om han inte hittar någon så vill jag köpa din.

eile
9/8/08, 10:45 PM
#10

vet inte när lagkravet kom på mätare men det var ganska sent, när man åkte med långgafflat så brukade jag plocka bort mätaren och på flera äldre bilar har de ej fungerat och på min 202 hoppar den vilt upp till 80 sen lungnar den ner sig men visar ca 15 km/h för lite, har aldrig fått något påpekande på detta.

men handla mudmans mätare det är helt klart en 202 mätare.

vill du bara ha något till besiktning lägg dit en gammal 140 panel eller något annat

Rookien
9/8/08, 11:40 PM
#11

mudman - har skickat ett PM

mudman
9/8/08, 11:53 PM
#12

rookien - jag med

Upp till toppen
Annons: