Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

01 Reparation & renovering 02 Material & delar 03 Körning & tävlingar 04 Teknik 05 Köp & sälj 06 Övrigt valprelaterat 07 Övrigt ej valprelaterat 08 In english 09 Storvalpar: C300-serien 10 Volvo Suggor, startbilar, 912:or m.m. 11 Bilder & filmer
01 Reparation & renovering

Åtdragningsmoment hjullager

2008-10-08 22:45 #0 av: Rookien

Behöver en översättning av åtdragningsmoment. I verkstadshandboken står det 20 kpm. Vad motsvarar det i Nm?

Anmäl
2008-10-08 23:59 #1 av: Rookien

Hittade en översättning och det skulle innebära ca 200 Nm. Jag tycker att det låter väldigt mycket. Någon som har andra siffror?

Anmäl
2008-10-09 10:04 #2 av: danneape

Men,, rätta mig om jag har fel,,

200nm blir väll 2kg,, eller?

alltså 2kg tryck på 1meters dragskaft,

//Danne

Anmäl
2008-10-09 13:34 #3 av: Rookien

Nej, det blir ca 20kg.

 

Hittade en bra tabell:

http://www.zeroggraphics.com/Portfolio/Torque-Conversion-Chart.pdf

 

Edit: Nä nu blev jag förvirrad, återkommer...

Anmäl
2008-10-09 20:48 #4 av: ake64

Ska man vara petig multiplicerar man med 9,81 dvs 20kpm blir 196Nm.

//Åke

Anmäl
2008-10-10 10:22 #5 av: Svedis

I vilken verkstadshandbok??

 Menar du hjullagret dvs det som sitter runt framaxeln och drages med en 55 mm(?) specialnyckel?

Anmäl
2008-10-10 18:44 #6 av: Rookien

Nej det är bakre hjullager. Eftersom det är samma lager som på gammelvalpen gick jag efter den verkstadshandboken. D.v.s. den som Tessier lagt upp.

Anmäl
2008-10-10 18:56 #7 av: ake64

Det är samma lager men inte samma axel.

Jag har ingen aning om de skiljer sig vad beträffar lagring men det är nog bäst att kolla upp saken innan du drar.

Anmäl
2008-10-10 19:12 #8 av: AndersEriksson

Om det är centrummuttern i baknaven du menar så påverkar den ju inte hjullagren, utan håller bara fast navet mot drivaxeln och ska mycket riktigt dras med ca 200Nm och sedan till närmsta saxpinnehål (dra åt hårdare tills hålen stämmer, aldrig släppa). /A.E

Anmäl
2008-10-10 20:14 #9 av: Rookien

Ok!

Är det bara schimsen som påverkar lagret då?

Anmäl
2008-10-10 20:18 #10 av: AndersEriksson

Svar ja. /A.E

Anmäl
2008-10-10 23:12 #11 av: Rookien

Ajdå.

Hur vet man då att det är rätt antal/tjocklek på schimsen?

Provar man bara så att det snurrar lätt utan glapp?

Anmäl
2008-10-12 21:59 #12 av: Rookien

Tog isär hjullager och drivaxel idag och det visar sig att det inte finns några schims alls. M.a.o. finns det inget sätt att påverka åtdragningen på lagret.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.