Åtdragningsmoment hjullager
Behöver en översättning av åtdragningsmoment. I verkstadshandboken står det 20 kpm. Vad motsvarar det i Nm?
Hittade en översättning och det skulle innebära ca 200 Nm. Jag tycker att det låter väldigt mycket. Någon som har andra siffror?
Men,, rätta mig om jag har fel,,
200nm blir väll 2kg,, eller?
alltså 2kg tryck på 1meters dragskaft,
//Danne
Nej, det blir ca 20kg.
Hittade en bra tabell:
http://www.zeroggraphics.com/Portfolio/Torque-Conversion-Chart.pdf
Edit: Nä nu blev jag förvirrad, återkommer…
Ska man vara petig multiplicerar man med 9,81 dvs 20kpm blir 196Nm.
//Åke
I vilken verkstadshandbok??
Menar du hjullagret dvs det som sitter runt framaxeln och drages med en 55 mm(?) specialnyckel?
Nej det är bakre hjullager. Eftersom det är samma lager som på gammelvalpen gick jag efter den verkstadshandboken. D.v.s. den som Tessier lagt upp.
Det är samma lager men inte samma axel.
Jag har ingen aning om de skiljer sig vad beträffar lagring men det är nog bäst att kolla upp saken innan du drar.
Om det är centrummuttern i baknaven du menar så påverkar den ju inte hjullagren, utan håller bara fast navet mot drivaxeln och ska mycket riktigt dras med ca 200Nm och sedan till närmsta saxpinnehål (dra åt hårdare tills hålen stämmer, aldrig släppa). /A.E
Ok!
Är det bara schimsen som påverkar lagret då?
Svar ja. /A.E
Ajdå.
Hur vet man då att det är rätt antal/tjocklek på schimsen?
Provar man bara så att det snurrar lätt utan glapp?
Tog isär hjullager och drivaxel idag och det visar sig att det inte finns några schims alls. M.a.o. finns det inget sätt att påverka åtdragningen på lagret.
Hade det varit en "svensk-valp" hade schimsen kunnat ligga vid det andra hjullagret men jag är inte säker på om 202:ans lager schimsas båda samtidigt eller var för sig. Det får nog någon som är mera hemma på den modellen svara på.