Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 4354 ggr
petertenglund
2008-09-05 19:50

B20 som dör då den blivit varm

Hej alla, är ny på detta forum.

Jag har nyss köpt en C202 -81. Den startar lätt och går jättefint, men efter ca 4-5 minuter körning så börjar den "kippa efter andan" och sluta svara på gasen för att därefter dö. Omöjlig att starta. Jag måste vänta en timma innan den kan startas. Någon gång har jag lyckats få igång den med choke men då har den dött ännu fortare sedan. Det är inte bensinförseln det är fel på och bensinen är ny. Jag har gjort följande: Bytt förgasare, tändstift, tändkablar. Jag har nu den förgasare som har ett membran i sig (alltså ej SU). 

Jag är tacksam för alla tips och teorier på vad det kan vara! 

Någon sa ånglås men förgasaren är ju inte ens jummen, och insugningsröret är väl ca 40-50 grader. Har någon en förgasare till salu som ni vet är bra?

MVH /Peter

Annons:
Rookien
2008-09-05 20:06
#1

Hål i membranet?

Varför bytte du förgasare?

eile
2008-09-05 20:22
#2

känns inte t spolen lite varm byt den och kolla även kondingen

Rookien
2008-09-05 21:13
#3

Fick några tips av kompisen, han undrar om du har fått dit bakelitbrickan mellan förgasaren och grenröret och han sa som eile, kolla kondingen och brytarna.

petertenglund
2008-09-06 16:11
#4

Hej. Allt är kontrollerat och okay. Jag bytte förgasare för att jag trodde att det var den som var fel på. Dessutom så verkar det som om några delar saknades på den på sidan av den. /Peter

Rookien
2008-09-06 20:01
#5

Går den fortfarande illa?

Förgasaren är nog komplett, det ser ut som det saknas delar på min med, men det ska nog vara så.

eile
2008-09-07 11:45
#6

"Hej. Allt är kontrollerat och okay".

Bra att det löste sig.

Annons:
petertenglund
2008-09-07 14:36
#7

Det har inte löst sig. Jag menade att det ni bad mig kontrollera är okay.  MVH /Peter

eile
2008-09-07 17:47
#8

Var gnistan inte blå och minst 1-2 cm när den slutat gå så får du kolla över grejerna igen.

Svedis
2008-09-07 19:55
#9

För 30:- på biltema finns en tändstiftprovare/gnisttestare. Placera mellan fördelarlocket och tändkabeln så kan man se om det går gnista till stiftet. Kolla alla 4 ( förutsätter att stiften är hela, men knappast att alla 4 är paja)!  Ta bort luftrenaren. Om den kippar efter andan får den ingen luft?? Men dör den så lutar det åt bränslet? Men enklast att se om det gnistar från fördelaren. Utgår ifrån att fördelaren inte vtider sig under körning. Lycka till.

eile
2008-09-08 00:20
#10

vet inte om biltema grejer är att lita på men visst prova, annars när den lägger av sliter du väck spolens t sladd håll en bit från gods och kollar färg och längd, eller har du med ett löst stift och hakar i är gnistan vilket jag tror lite orangfärgad istället för blåaktig och då är  det bara att byta t-delar .

har du perfekt gnista får du väl fixa till soppan ev står det kanske vatten i soppapumpen eller skit i backventiler eller bara vacuum i tanken eller tanten sur på dig och droppat en plugg i tanken tampongludd kan få vilken bil som helst att börja spöka.

Svedis
2008-09-08 10:05
#11

Testade själv tändprovaren. Fördelen att den kopplas in som mellandel och motorn går som vanligt! Förbannat bra på t.ex. encyl saker som motorsågar. 

Precis innan den dör, prova med startgas någon sekund. Snurrar den igång, så vet du att det är bränslesidan!

ROBBAN68
2008-09-11 02:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hej, en sak till du kan kolla är ventilspelet. Ska väl vara runt 0.45 mm på kall motor. När alla komponenter blivit varma minskar spelet och det är med i beräkningarna av ventilspelet. Om spelet är mindre finns risken att ventilerna faktiskt inte stänger och all komp försvinner. 40-50 grader vid insuget? bakelit brickan är ett absolut måste för att värmen inte ska gå upp i förgasaren. kolla även bensinslangens dragning- håll den borta från varma delar så mycket som möjligt. Hade den problemet på en ettförti -68, men nu verkar den gå mycket bättre.

MVH//ROB

Upp till toppen
Annons: