06 Övrigt valprelaterat

Byta B20 till B23?

2008-08-11 00:22 #0 av: Rookien

Var på Micro och köpte lampor till 202:an och fick en beundrare bland personalen där. Han undrade vad det var för motor i den och när jag sa att det var en B20 så sa han då kan du ju sätta i en B23.

Kan man det? Är det enkelt? I så fall kanske det kunde vara mer värt än att byta till en trimmad B20?

Obs!

Det får inte innebära ombyggnad av fästen eller drivlina, har ingen tid för sådant nu.

Anmäl
2008-08-11 09:28 #1 av: ake64

Det går säkert men det lär inte vara "bolt on" precis.

Jag vet inte hur bra motor och låda passar ihop (då tänker jag främst på splinesen i växellåda/koppling) men utgå ifrån att motorfästen måste byggas om. Troligtvis får du också problem med utrymmet i motorrummet.

Anmäl
2008-08-11 09:28 #2 av: ake64

Det blev visst en dublett! Kan man inte ta bort ett inlägg?

Anmäl
2008-08-11 14:19 #3 av: eile

Ser inga större problem 202 låda sitter ju på även b23 och klar du bara att få in lamellcentrum i b23 tryckplatta så är det inga problem men ev passar borrningen direkt med 202 tryckplatta eller så byter du ingående axel till senare årsmodell och finsplinsat och då passar orginal b23 koppling samt att det då finns mängder med andra centrum även förstärkta som passar. I övrigt tror jag nästan främre motorfästen hamnar rätt ev får du flytta dem något men det är ju inget större problem. skulle det inte gå så bulta ihop hela motorpacketet häng allt rätt i kedja från motorluckan och när allt ser bra ut svetsa fast främre fästena i ramen. ev kan du få lite pltsbrist vid högerväggen för förgasare men ev blir det plats över om du tar en insprutare.

b23 lutar lite och ev får tråget ändras samt pickupen,  min xd3te ligger ju nästan pankaka orginal och som stående blev det en del ändringar oljepumptråg pickup, luftningar mm.

Anmäl
2008-08-25 00:53 #4 av: ROBBAN68

Hej Valpvänner!

jodå, B23:an lutar en 10 grader åt höger ungerfär-sisådär. Men det gör även bultcirkeln på svepet till växellådorna från -76 och framåt. Denna lutning på bultmönstret finns INTE på svepet till växellådor där B18/20 har varit originalmonterade. Så om jag inte minns fel så står alltså även en B23:a rakt i motorrummet om man bara bultar dit den. Vill man ha lutningen på B23:an kan man ragga tag på ett svep från en tvåförti, sen -75:a. Dom hade under en övergångsperiod gamla lådan, med nya B21. Då får man rätt lutning. Alternetivet är att använda en nyare låda- men den (nu gissar jag) passar nog inte rakt av på fördelningslådan.

Mvh /ROB

Anmäl
2008-08-25 11:18 #5 av: eile

men  eftersom 202 redan har stora lådan och svep som står rakt så hamnar b23 rakt.

Anmäl
2008-08-29 12:27 #6 av: wankelsport

Använd sump, oljepump och tryckrör från B20 så kan du rakställa B23.
Med förgasarmotor får man fundera lite på hur man ska få förgasaren att sitta med rätt lutning. Är nog enklare med en insprutningsmotor.

Vilken låda sitter i 202, M45? I så fall måste de ju mycket riktigt redan ha sprängkåpa för rakställd motor i och med att B20 motorn sitter rakt.
Att få tag på en 1976 års B20-M45 sprängkåpa från en 240 för att rakställa en sådan motor brukar annars inte vara helt enkelt.

Anmäl
2008-08-29 13:54 #7 av: eile

men han har ju b20 och m45 i orginal i 202 och b20'n är rakställd och även m45 är rakställd.

Så varför behövs en rakställd kåpa från en -76 240 med b20 och m45?

Anmäl
2008-08-31 18:31 #8 av: wankelsport

Ja det var ju precis det jag höll med dig om. Jag frågade ju om 202 har M45 låda i original.
Att du kallade den "stora lådan" betyder ju inte nödvändigtvis att det är en M45, det skulle ju lika gärna kunna ha varit M400, M46 osv...

I och med att det alltså är M45 i kombination med B20 så måste ju 202orna alltså ha samma "raka" sprängkåpa som en B20-240 1976.

Vi var överens!

Anmäl
2008-08-31 19:49 #9 av: eile

Japp och därför passar även 5vxlat utan för stora ändringar.

 

 

Anmäl
2008-10-02 20:16 #10 av: Rookien

Här är en som har fått in en B23 i sin 202:a och näste lycklige ägare får lite att återställa...

Annons på blocket

Anmäl
2008-10-06 12:30 #11 av: JohnA

Någon som vet hur B18/20 -> B21/23 låter sig göras till 903 med M40-låda? Det är en frestande tanke att låta B23:ans femväxlade låda följa men jag antar att det blir mer än lite småmekande att få ihop B23:ans växellåda mot fördelningslådan.

Anmäl
2008-10-06 14:04 #12 av: eile

bli nog lite knepigt mot den klenare infästningen mot fd lådan men i 202 passar det bra b23 5 vxl är ju den jag åker med och själva växelhuset är samma och har samma borrningar som 202 orginallåda men 7-8 cm extra tillsats för 5 vxl i bakkant 

 

Anmäl
2008-10-11 00:51 #13 av: Wilfired75

Hello dear Lapplander/Valp-friends from Sweden!

I am Willi from Munich/Southern Germany and I own 2 pieces of C202-Lapplanders.

One of them is an Icelandic version (1 big side door instead of the 2 small ones; big smoky-grey windows all around, nice interior stuff, dark red and very smooth - strange!).

Please help me now for the matter is this:

A friend of mine (he is a car mechanic) is about to change my damaged B20A into a running B23A (which he has removed from some 200er series Volvo or so).

Recently he phoned to me, that he is afraid, the change could not work, because: Although he is aware to change the B23A into a flat/straight position, just like the original B20A, the end of the carburator will come too high, that it probably won´t fit within the engine cover (between engine and interior car).

What to do, can you advice us?

By the way, in this thread you probably have discussed very important topics concerning my case, but - I m very sorry! - I cannot understand Swedish! Can you just summon up the important statements about the changing-B20A-to-B23A Theme into English (or German) for me?

 

Thank you very much!

 

Willi from Germany 

Anmäl
2008-10-11 11:36 #14 av: leo-

13 http://translate.google.com/translate_t#

Anmäl
2008-10-11 13:59 #15 av: Wilfired75

Thank you for advicing me to use translate.google.com for translating your above written comments in this matter. But: The Google-Translation into German is hardly to understand, to tell the truth: With this translation I cannot even follow one single theme!

So please, just tell me:

What is the matter concerning the space for the carburetor? My friends says, if he would built in the B23A into my Lapplander C202, then there is not space enoufth for the carburetor anymore, because it is too high.

What to do now with the carburetor? Have we got to fit another part?

Thank you for your help!

Willi from Germany

Anmäl
2008-10-11 14:42 #16 av: leo-

Ok then I write in english and tell you .

there is one in post 3 that just says that it would probably be easier to use an injektionengine beccause the lack of space but I think there will be more posts on that topic

the one thing the discussion is about is wich clutchcover to use the B20 is standing straight but the b23 is leaning about 10 degrees and how to fit 5sp gearbox. they are also saying that if you want the engine to lean over you can take a clutchcover from a 240 with B21 and change.

I dont know how much room there is beccause I dont own a car yet and with clutchcover I mean the piece betwen engine and gearbox

and if mounted straight you need too change to B20 oilpan.pickup and pressurepipe

and in the 202 the 5sp will fit pretty easily but it is 7-8cm longer

Anmäl
2008-10-11 16:42 #17 av: Wilfired75

Okay, thank you very much for your "translation"!

By the way: what do you mean with 5sp at a C202?

5-Speed-Gear? The C202 like all Lapplanders (I think) has only 4-Speed-Gear! If someone has 5-Speed-Gear, then it is already tuned up.

Willi

Anmäl
2008-10-11 18:19 #18 av: ake64

Hello Willi

Yes he means 5-Speed-Gear. It is possible to fit in an M45-gearbox even though it's not "bolt on" so to speak. You need to modify the outlet side to make it fit to the 4WD gearbox and you have to deal with the extra length of the M45.

About the carburator: I searched a bit but didn't find very much for you, but it seems that most of the people have eather modified the inletpipe (don't know the right word) or they have used an B23E instead although it seems it also need to be modified to fit in.

One other hint is to also start a thread at www.terrangbil.net. It is an other good swedish site (like this) and there is no problem to write in english there. I'm sure you will get a lot of answers.

//Åke

Anmäl
2008-10-11 21:59 #19 av: eile

m45 is standar in c202 and m45 has same gear hous as m47 and same bolt pattern aganist 5 gear hous as againt fd 51.

don't know so much abut b23 but caburator can be a problem but must easy be solve with placing engin a bit lower and weld a lite on passanger side.

oil span and pickup easy work with tig och gaswelding.

my 202 has m47 and xd3te diesel turbo intercooler and it fits in well.

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.