01 Reparation & renovering

koppling på 202

2008-08-12 15:39 #0 av: Svedis

När kärran stått några veckor, "tar" inte kopplingen. Plötsligt, med start med växeln i, fungerar det klanderfritt!! Misstänker rost eller skit på splines så att lamellplattan inte släpper trycket. Kanske felet??

Klarar man att byta med att låta växellådan ligga på en pall, lossa bakre drivaxeln och dela på allt ca 15 cm och därigenom komma åt att göra rent och ev. byta koppling??? Eller annat tips tack

Anmäl
2008-08-13 09:43 #1 av: eile

att kopplingen klabbar fast är inget ovanligt, starta med växel kör och håll nere koppling och bromsa så brukar det släppa.

att bta koppling utan att helt ta ner lådan går inte eftersom balken tar i och ska du ändå dela del 15 cm så har den ju ändå lossat.

du kommer att ha nästan en heldags jobb 202 är lite trång med fd51 lådan.

däremot om din är rensad framåt på onödiga plåtar mm så kylet är lätt att ta ner du kan man kasa fram motorn och låta lådan sita på sin plats med kradaner mm. 

 

Anmäl
2008-08-13 15:20 #2 av: Svedis

Men enklast är då att ta bort kardaner och sedan lossa vxllådan med fördelningslådan? Flytta fram motorn verkar lite tungt??

 

Anmäl
2008-08-13 18:50 #3 av: eile

lådorna på 202 är inte små och lätta som på sv valpen det är 11 samt 303 delar så skillnaden i vikt är inte stor mot motorn, lyckas det  kasa motorn rakt fram istället för att riva ner allt bakåt och sen få tillta ner allt för att få isär det och har du även vinch och extra kardanerna ja då har du ett heldags jobb.

Anmäl
2008-08-13 20:19 #4 av: Svedis

ingen vinch eller kraftuttag! Ska kolla ditt förslag.

Skrattande

Anmäl
2008-08-13 22:40 #5 av: eile

ingen vinch och bara vanlig kardan då lossar du lådan lättast när du ändå har den på backen borra in ny plugg på rätt ställe för påfyllning på fd51

Anmäl
2008-08-17 16:07 #6 av: Svedis

Var har du satt din?  Den sitter ju lite lattjo så man får pumpa in oljan med halvtippad bil.

Anmäl
2008-08-19 13:43 #7 av: eile

på locket högst opp på lådan

Anmäl
2008-10-21 18:12 #8 av: Svedis

Börjar riva nu!! Men tips från expert!!  Om felet kommer och går, är det stödlagret som skurit. Någon med erfarenhet från detta??

Anmäl
2008-10-23 11:06 #9 av: eile

när du ändå river ner kolla hur mycket lammelcentrumet kastar, inte ovanligt de blir skeva och den blir lite svårväxlad från stillastående.

 

ang experttipset:  stödlager brukar de inte skära  skulle de ha gjort det lär du höra det.

däremot brukar lammeler klabbafast men det är inget du behöver riva ner den för att fixa.

160 trckplatta passar byter du ingående axel i växelådan till finsplinnsat passar mängder med billigare och bättre lammeler eller om du byter till axel från 164 400/45 låda så passar såklart 164 centrumet. 

urtrampningslager  ska vara dyra bor du i närheten borås så sålde jag en tryckplatta dit och slängde med 2 omgångar lager eftersom de ändå inte passar på min, köparen lär väl ha ett extra över.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.