Annons:
Etiketterövrigt-valprelateratproblemlösning
Läst 3849 ggr
Rookien
9/12/08, 9:31 PM

Fett eller olja i framhjulsleder?

Tänkte kolla över oljenivåer i div växelhus inför morgondagens Boråsträff. I Instruktionsboken står det att det ska vara "Bakväxelolja enligt API-GL-5 SAE 80W/90" i framhjulslederna, men dom tycks vara fyllda av något slags fett.

Är det någon som vet i fall det har kommit andra direktiv efter att instruktionsböckerna trycktes?

Fettet borde ju stanna kvar längre än den jämförelsevis tunna oljan.

  • Redigerat 9/25/20, 11:49 AM av Niklas
Annons:
ake64
9/12/08, 11:55 PM
#1

Ja det står det visst.

Det var ju lite intressant för i smörjschemat jag kikade i står det "Till hjullager och framhjulsled (Rzeppaknut) används ett långtidsfett för hjullager, dvs. smörjfett på lithium/bly-bas och med konsistensen NLGI nr2. Byte av fett skall endast ske vid arbeten med lagren eller leden eller om föroreningar kommit in i fettet vid blottläggning. Därvid rengörs detaljerna noggrant och inmörjs med ovanstående fett."

I instruktionsbokens smörjschema står det "Till hjullager används ett långtidsfett för hjullager……" någon ändring har uppenbarligen gjorts.

Instruktionsboken var tryckt -81 och smörjschemat -77 så tydligen har Volvo gått ifrån fett och till olja i rekommendationerna.

Det är en liknande skrivning för 903:an i smörjschemat för den, dvs fett och personligen tror jag att det är helt ok att köra på det. Det är ju dessuton större chans att det stannar där det ska vara.

mvh Åke

Svedis
9/13/08, 12:12 AM
#2

Tidigt stod det olja, senare fett. Så öppna pluggen på sidan och tryck in ca en tub fett! Själv använde jag en tryckluftsdriven spruta för att skona armarna! Öppnar du pluggen ser du fett direkt. Men det har slängts runt av knuten, så det kan vara tomt innanför.

ake64
9/13/08, 12:17 AM
#3

Det fanns visst gott om årtal i instruktionsboken när jag kikade vidare men oavsett vilket så håller jag med Svedis. Kör på fett du.

Rookien
9/13/08, 12:34 AM
#4

Tackar för svaren!

Det bästa borde onekligen vara att fylla upp med fett, men det var nog ganska fullt innan.

Svedis
9/13/08, 1:06 AM
#5

Ganska svårt att veta om fullt. Du måste nästan blåsa rent hålet för att titta in. Nu ska det inte vara fullt, för då pressas fettet ut genom axeltätningen. Stoppar du in en spruta med molybdendisulfidfett och sprutar tills det kommer ut, så har du ganska lagom.

ake64
9/13/08, 8:29 AM
#6

Ha det så skoj i Borås nu. Ska bli kul att höra vad du tycker.

Jag var där som medåkande på Cooperfestivalen och det finns många svårighetsgrader att välja på. En person skrev någonstans att "Borås måste betyda stenjävel på latin" Flört och sten finns det gott om.

Annons:
Rookien
9/20/08, 5:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hittade ett tillägg till smörjschemat i min ena instruktionsbok!

Svedis
9/21/08, 12:12 PM
#8

Festligt med tillägget!! Fast detta med nivåkontroll, är lite teoretiskt. Det ligger alltid fett över plugghålet och svårt veta hur mycket som är kvar. Enklast att spruta in en halv tub om man är osäker, Är det halvfullt, kommer det ut genom hålet till slut…

JohnA
9/23/08, 7:35 PM
#9

Håller sig fettet i sitt halvsmetiga tillstånd eller blir det trögflytande vid hård körning? Om fettet håller sig "hårt" undrar jag om det är gott nog för knutarna att bara spruta in mer fett eller om man bör ta isär knutarna och fetta in delarna mer direkt.

Svedis
9/23/08, 10:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Du har svårt att fetta in knuten!! Fettet blir rinnigare när det blir varmt. Räcker gott om du har en tub insprutad. Knuten är då alltid liggande i fett och självsmörjer sig själv. Knuten består av en massa kulor i lagerknuten!

Knirken1
9/28/08, 11:26 AM
#11

Enligt 202-mekaniker (jag hämtar tips ifrån bla) på STORA.s verkstad i ("centrala") Dalarna är det molybdensulfidfett man yrkesmässigt placerar (placerade när de var välutrustade nog att ha "Lill-valpar"! ) i rzeppaknutarna, vilket redan nämnts här ovan. Lätt att finna ute i handeln i någotsånär välsorterade affärer (BILTEMA, olje/pryl affärer mfl + normalt billigt).

((("Kuriosum" Efter denna tid började de få en och annan INTERNATIONAL-terrängbil (mfl terängfordon), att reparera, och när de tex bytte hjullager på sådana tex så var/är lagren lika stora (d:o dimmension ) som de som sitter i Volvo 145 personbilarna!!! De höll inte alls till skillnad mot de i Valparna som är i en helt annan "division". Valparna är gjorda som man tänkte förr. Det skall hålla så bra som möjligt. Inte som nu, beräknat för att inte gå sönder precis pga blir billigare totalpris för kunden i inköp. !? )))

Trycker man i "för mycket" så smetas det ut mot stora yttre kulan utefter filtpackningen, och trillar ut helt enkelt (ingen katastrof alls). Typiskt att fylla på är en halv tub/rör per knut. Det slänger runt ganska friskt efter lite varmkörning & farttillfällen.

Övre axeltappen och dess "skål"/hål/fäste kan ev (behövs ej) smörjas,  pga gravitationen, lite mindre men den smörjs. Vissa noggranna ägare lossar den översta plattan/grejset ovanom tappen (åtkomst utifrån) och placerar en extra trycksmörjnippel där. Det finns foton på det om man letar lite i äldre inlägg. /Kn1

Knirken1
9/28/08, 11:36 AM
#12

Oj! texten "behövs ej" i nedersta stycket i mitt inlägg #11, direkt ovan hamnade lite galet!!!Flört

Orden "Behövs ej" avser detta att montera extra nippel där ovan på rzeppaknuten, men visst är det en bra idé förståss. /Kn1

Upp till toppen
Annons: