Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 8048 ggr
Rookien
8/31/08, 11:38 AM

Bromsar C202

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och tänkte ta en titt på bromsarna innan Ärtsoppeträffen. För det första har jag aldrig varit med om en så smidig losstagning av bromstrumma innan, man är mer van vid kraftiga slitkanter och slägga. Som synes på bilden har tidigare mekare märkt backarna så jag hoppas att dom sitter rätt. Provade att bromsa med trumman av och kolvarna går inte tillbaka själv, eller åtminstone otroligt långsamt. Det går att trycka tillbaka dom utan någon större kraft för hand.

Jag funderar på om fjädrarna verkligen sitter rätt, borde dom inte vara fästade i kolvänden istället för i "gångjärnsänden" ? Det blir ju ingen vidare utväxling för dom.

Någon som har en bild eller sprängskiss som visar hur dom ska sitta?

Annons:
danneape
8/31/08, 4:30 PM
#1

Jag tror det ska sitta 2 fjädrar till,,

De sitter mellan backarna alldeles intill cyllarna,,

men du saknar ett hål i varje back så de är nog till LR egentligen.

Bara att borra,

//Danne

eile
8/31/08, 5:46 PM
#2

fjädrarna sitter fel och några mer fjädrar behövs inte. fäst övre backens fjäder i skrivna v och fäst i skölden gör sen likadant med nästa back, räkna med att riva alla hjul samma klåpare kan ha varit även där.

Rookien
8/31/08, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Japp, så är det säkert, samma klåpare alltså.

Fast det är en blandning av olika fel, främre cylinder på bilden är rostskadad och jag tror inte det räcker att hona, men det blev bättre. Bromsslangen till bakre cylindern på bilden var tät.

Ska man byta? Den kanske vittrar sönder inifrån och släpper mer skräp så småningom.

Främre cylindern på höger framhjul (bilden) är en homogen rostklump. Medans bakre på samma hjul verkar ok. Har inte kollat slangarna på det hjulet än.

eile
8/31/08, 7:47 PM
#4

ingen idee att lägga tid på gammalt skräp köp nytt smörj sen in de nya i gummifett så slipper du framtida problem.

Rookien
8/31/08, 11:03 PM
#5

Precis min tanke, som kompisen och jag brukade säga när vi höll på med PV som mest - Nytt är nytt!

Men nu har jag fixat främre bromsarna någorlunda, ska ut och provköra när barnen somnat och jag får lite tid över.

Tänkte att det skulle duga tills bilen är besiktigad, sedan ska det beställas nya cylindrar runtom tror jag.

Fast fjädrarna satt rätt, passar inte på något annat sätt eftersom dom tar i justermojängen för backarna och någon utbuktning i bromsskölden annars.

Svedis
9/1/08, 12:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lite annorlunda fram ( 2 cyl) och bak (1 cyl). Dina satt rätt

Annons:
Svedis
9/1/08, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

och bak innan renovering

Svedis
9/1/08, 12:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

och en renoverad cylinder som inte läcker. Fast fotat innan jag monterade fjädern.

danneape
9/1/08, 1:05 AM
#9

Nja,,, jag har i allafall 4st fjädrar på varje hjul fram,,

//Danne

eile
9/1/08, 10:11 AM
#10

Rookien.  Jag hade nog fel dina fjädrar sitter nog rätt. Så byt ut hjulcylindrarna innan de börjar läcka och förstör backarna.

Jag var ju en av de andra anbudsläggarna på din bil och uppgifterna jag fick var att bromsarna var genomgångna med ett servo bytt härrom året och när anbudet gick ut hade även nästa servo börjat läcka. Ser inte ut som översynen av bromsar inbegrepp att lossa trummorna och se att allt var ok.

Från norge är hjulcylindrar billiga men jag tog allt mitt från altyco utom frambeläggen som jag lät lokala bromfirman limma om med lite bättre material (det ny är mjukare men luktar varm fortare) 

komletta bromsar till 202 kostar en del.. hjulcylinder fram och bak ligger på ca 320:- st  plus moms 

så komplett bil med cyl och backar ligger på 5 lapp.

Rookien
9/1/08, 1:22 PM
#11

danneape - vad har du för bil, är det en C202?

danneape
9/1/08, 7:53 PM
#12

nope,, det är en tgb20,, sorry trodde det var en 303 du hade,

Men de ser snarlika ut innanför trumman,

//Danne

Rookien
9/4/08, 9:53 PM
#13

Vad gör jag för fel?

När jag hade bytt bromsservo så hade jag inga som helst problem att lufta systemet och pedalen tog högt.

Nu däremot efter att ha honat cylindrarna fram - bak har jag inte gjort någonting - så tycks jag inte få ut luften. Jag får pumpa flera gånger för att något ska hända.

Förra gången hade jag en helt vanlig slang ner i en burk med bromsvätska och luftade själv. Nu har jag t.o.m. en backventil på slangen och det funkar inte ändå.

Tips? Jag kanske ska försöka få till ett lock med tryckluftsnippel och lufta med hjälp av övertryck i bromsvätskeburken.

Annons:
eile
9/4/08, 10:12 PM
#14

lufta bara lite av systemet åt gången annars hoppar bara luftbubblan fram och tillbaka så stäng slangar med tex svetstång till övriga cylindrar.

Sen har 202  en upp och nervänd cylinder på varje sida fram där får du alltid kvar luft om du luftar på vanligt sätt.

Svedis
9/4/08, 10:44 PM
#15

Jag körde med kompisen. Slang ner i burk. Han trampar sakta, jag öppnar , när pedalen i botten stänger jag, han släpper SAKTA upp pedalen och vi kör om. Minst 10 gånger på bakhjulen, 5 fram. Undan för undan blir det bättre, gammal luftfylld bromsvätska byts ut mot ny och fin. 1 liter gick åt efter helrenoverinngen. Låt slangen nå ner i vätskan så inte luft kan backa i slangen.

danneape
9/4/08, 11:51 PM
#16

Jag har testat en apparat som trycker vätskan från luftnipplarna och upp till huvudbromscylindern, funkade utmärkt men lämnade lite luft i oken,, men det var bara att öppna dem och vänta på att det började rinna själv så var det klart,

//Danne

Rookien
9/5/08, 8:05 PM
#17

Låter intressant, Danne, men då får man vara med och passa så det inte rinner över i burkarna.

danneape
9/5/08, 10:25 PM
#18

Japp,, men det är oftast när systemet varit helt tomt man använder denna,,

//Danne

Terence
9/28/08, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Mina bromsar satt på samma vis och de har garanterat inte varit av sedan bilen byggdes…

Upp till toppen
Annons: