01 Reparation & renovering

Rostlagning/Plåt

2008-07-19 11:10 #0 av: Martaersa

Är det någon som vet om det finns tex nya skärmkanter etc.. till valpen, är i behov av rostlagning L3314PU -66

Anmäl
2008-07-19 15:01 #1 av: eile

boka till profilrör blir klart snyggast också kan du få den skärmbreddning du vill jag valde knappt 20 mm breddning

Anmäl
2008-07-19 17:41 #2 av: Knirken1

Ursmart knep där "eile". Jag har verkligen förundrats över din "maskins" (bla) fina skärmkanter, & nu förstår man ju lite bättre varför de (förutom övriga "valpen") är så fräsch.

Själv har jag också brottats med det här med valp-skärmkanter, och bockat plåt likt gamla designen osv. Skruvförband där det funkat(lättare laga sedan igen) + en del svetsning.

Det där med "bocka profilrör" är nog något jag ska prova nästa gång, "reparationsbehovet" uppstår. /Kn1

Anmäl
2008-07-19 21:13 #3 av: eile

sågar man lite hack så är det lätt att sen forma snygga böjar, jag passade på att dra upp sido linjerna något och satte även alla linjer i plan, efter profilröret var svetsat var de bara sen klippa ut nya sidor.

Anmäl
2008-09-30 00:41 #4 av: Terence

Hej Eile!

Vi tänkte använda ditt smarta knep med profilrör.

Hur gjorde du med plåten?

Satte du rören mot plåten och helsvetsade?

Tänkte ev göra detta men är rädd för att det kommer att slå sig.

Vår lilla valp är faktiskt ganska oskadad av rosten så där finns en hel del att svetsa i.

 

Anmäl
2008-09-30 11:12 #5 av: eile

se tidigare bild. när du skurit väck orginalkanten får du dels skärmen samt plåtsidan. jag bockade till och svetsade färdigt böjarna satte dessa sen under skärmplåten punktade, punktade sen även dit plåtsidan. när allt såg bra ut en helsöm som brände samman alla tre: bågen skärmen och sidan.

som du sen ser på bilden tyckte jag valpens fult låga nedragna sidor inte stämde med linjerna utan ett profilrör svetsades mellan skärmbågarna och bildade nedre karosskant här ställdes sen en ny plåt och svesades dit. tar du 1,5 plåt så väger den bara 4 kg mer per kvadrat än 1 mm men du slipper spackla.

låt något hack finnas kvar i skärmbågen när den svetsas på plats eftersom den kommer att stäcka sig lite.

vill du få snygga pressningar för lister svetsas bara en plåtremsa på detta färdigt svetsat ser ut som plåtpressningar.

Gör du min variant så passa på att lägg dit lite snyggare fotsteg lämpligtvis tillbockat i rostfritt

se bilden

 

  

Anmäl
2008-09-30 14:49 #6 av: Svedis

Proffsigt snyggt!!

Anmäl
2008-10-05 13:55 #7 av: Terence

Bra idé med fotstegen! Snyggt blev det med!

Vi skall börja med bakändan, de nya bakljusena skall monteras "med tillbehör"! Lägger ut en bild när vi kommit lite längre...vi räknar med ett stort antal arbetstimmar på enbart lamporna....

Vi har 4 fina lampglas till bakljusen original om någon är intresserad...

 

Anmäl
2008-10-05 14:49 #8 av: eile

tips om bakljus är vanliga uneversal släpvagn den ena storleken passar bara man sågar upp hålen till ett hål sen sätts insatsen på insidan, lite limma täta mot plåten och glaset och packningen på utsidan

Anmäl
2008-10-05 23:04 #9 av: ROBBAN68

Haj Haj, läste vad ni skrivit om nya skärmkanter! Rätt kul faktiskt- jag har gjort precis likadant. Jag hämtade ett fyrkantsrör med rätt dimension på lagret- sen snittade jag det på ett tjugotal ställen där alla svängar skulle vara. sen klämde jag det på utsidan av gamla skärmkanten och böjde till rätt form, sen svetsade jag igen snitten och ritade met penna där jag skulle kapa bort gamla skärmkanten. Sen svetsa utav bara h-e. Jag bytte även mycket plåt på sidorna- och även jag använde 1.5 mm plåt. Rakt och fint blev det också.

Bakljusen bytte jag till SWEDOL:s runda 4-funktionslysen, och dom är infällda i bakstammen. blev snyggt! Bilden är när jag satt dit nya skärmkanten och kapat bort lite kaross-sida.

 

MVH//ROB

Anmäl
2008-10-05 23:46 #10 av: eile

när jag kommit lika långt som du gjort på bilden bestämmde jag mig för att rätta till golv och innerskärmar. lade ett profilrör i golvhöjd men svetsade golvet i botten på sidans profilrör förlängde även inerskärmen ned till sidans profilrör.

fick då en platt bottenplatta med anslutna inerskärmar så inte 100 tal kg is bildas under bilen vid långturer på vintern.  invändigt blev golvsänkningen till bra lastfack.

tyvärr lite immig bild.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.