06 Övrigt valprelaterat

Handbroms på besiktning

2008-07-23 00:30 #0 av: mborgh

Hej!

Finns det någon som vet hur det är med att bilprovningen testar handbromsen på rullarna? Finns det något publikationsnr på detta?

Anmäl
2008-07-23 01:13 #1 av: johan_f

De får (skall) inte köra valpar på rullarna. Volvo har rekomenderat dem att inte göra detta. Jag sade till dem detta vid besiktning och de accepterade detta och bromsprovade på vägen i stället.

Anmäl
2008-07-23 01:24 #2 av: johan_f

Kolla:

http://www.geocities.com/valpclub/broms.html

 

 

 

Anmäl
2008-07-23 01:42 #3 av: mborgh

Man får tacka och bocka för dessa svar på mina frågor.

Anmäl
2008-07-23 02:29 #4 av: Knirken1

I tidigare inlägg här på "ifocus" har nämnts att bilprovningspersonal vissa gånger glömt av att man EJ får provbromsa valparna på rullarna. Bara "ute på" asfalten.

Vid de haverier som då uppstått har svensk bilprovning fått stå för reparationskostnaderna. Tämligen onödigt då det normalt ska vara "dem" bekant att "vägbromsprov" är det enda tillåtna ang valparna (+ många andra 4WD fordon)

"Bromsrulle"-provar man dessutom militär (9033 & liknande) lillvalparna med "power lock" (automatiska diffbroms)-bakaxlarna, så riskerar man att hela lamellmaskineriet +"resten" i diffen "havererar". (Bakaxeln är här/då ihop-låst /i princip "stelopererad" vid vid körning rakt fram, & om ett hjuls broms tex plötsligt då skulle skulle "låsa", kan man ju bara spekulera i vart "diffpaketets" lameller tar vägen (blir till degig soppa i mix med LS-oljan+ ytterligare mekaniskt spektakel !!!). Tämligen katastrofalt då dylika bakaxlar knappast ligger i drivor på hylla nere på Volvo. Skitkrångligt + dyrt för Bilprovningen att åtgärda & ersätta. "johan_f"s text/konversation kanska bör vara med i hytten fastklistrad på ratten då man släpper "våra dyrgripar" i händerna på besigtningsfolket. De är vanligen mycket proffesionella, bilprovarfolket, men hur vet man att man inte råkar ut för någon som missat vad som gäller. Slumpen är alltid större än noll, som bekant. /Kn1 

Anmäl
2008-07-26 00:49 #5 av: JohnA

När jag var till bilprovningen i höstas sade jag till dem att det var ok med framaxeln eftersom frihjulsnaven var frikopplade men att jag var osäker i övrigt. Jag blev garanterad att det inte var någon fara och höll tummarna. Det gick bra med bakbromsarna, kanske för att lamellerna ändå slirade i sin snor-olja men när besiktningsmannen provade bakaxeln protesterade bilen med ett kraftigt skutt baklänges då hjulen spann åt olika håll.

Hmmm, undrar om jag så här långt efteråt kan hävda att bakre knutkorsen tagit stryk av misshandeln och få dem ersatta? Tror det blir svårt. Men hur gör man när besiktningsmannen står på sig och hävdar att bilen är ok att köra på rullarna och man helt enkelt inte har tid och råd att säga tack och hej och prova en annan station dagen efter? Om drygt ett år är det dags igen och de kommer INTE få prova bilen på rullarna igen!

Anmäl
2008-07-26 13:09 #6 av: mborgh

Jag var på bilprovningen i går (fredag) och det gick bra, jag sa till dom om bromsarna och dom körde inte bilen på rullarna. Det var inga kommentarer och grabbarna hade hört talas om detta problem. Dock blev det ett litet problem, blinkrelät la av på ena sidan då dom kollade, så det blev en liten anmärkning.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.