04 Teknik

Valpens svaga punkter ?

2008-07-31 00:43 #0 av: johan_f

Hej alla !

Har efter idogt skruvande lyckats besiktiga min l3314 -63. Nu när bilen börjar komma i ordning har jag också blivit fegare med att pressa den. Kanske är detta helt obefogat men jag undrar ändå lite över vad som är de svagaste punkterna på valpen, dvs vad är de ömma punkterna vid körning, vad går ofta sönder ? tips för att undvika detta osv ?

Gamla B18 känns som man kan lita på men hur stabil är t.ex egentligen drivlinan ? Tar tacksamt emot alla av. erfarenheter från t.ex terränkörning eller för den delen även landsvägskörning.

Anmäl
2008-07-31 14:21 #1 av: Knirken1

Militär-lillvalparnas känsliga punkter överensstämmer säkerligen till vissa delar med de "färskare/nyare" civil-lillvalparna. Det handlar dock som bekant om "robusta doningar" i båda varianter. Mekaniken i drivlinor, bromsar och ram mm är i en helt annan "division" än brukscivilbilar överhuvudtaget. Det både syns & märks när det gäller vid användning och belastning. Dock hänger ju folk emellanåt på allt möjligt bakåt, uppåt & frammåt i tron att det nästan handlar om rena bulldozrarna/tanksen eller någonting ditåt. Vissa ploganorningar man ser monterade framtill knäcker onekligen hjullagren där fram ganska snart till skillnad mot utan dylika horibla "överbelastningar". Rzeppa drivknutarna i framhjulsdriften är heller inte dimensionerade för somliga blytunga långt fram sittande plogmaskinerier. Det går vanligen hyfsat bra ett tag men inte i längden. Rzeppaknutarna brister/brakar sönder, och hjullagren pajjar ofelbart. Tex Stora Kopparberg mfl företag hade förr lillvalpar och knäckte dem mekaniskt på tex detta sätt. För dem verkade det inte spela någon roll ( pga då gott om kapital) för de bytte allt runt i valparna med jämna mellanrum av bara farten. Även sådant som alls ej var slut. Bara byt, byt osv. De hade inga ekonomiska betänkligheter & sysslade med finlir då som alla håller på nuförtiden. Har en bekant som jobbade i d.o verkstad uppe i "centrala Dalarna" som mfl jobbade med detta evighetsgöra. Är man rädd om sin valp. Tag då bort plogen åtmindstånde fram, eller skifta till en lättare.

Andra betänkligheter: Kolla rummet där främre fläkt & värmepaketet sitter. Stora luckan lossas rel enkelt ifrån föraravdelningen, för inspektion. Annan väg att gå är att lossa främre luftintagetgallret. Med följer då fläktmotorram, fläkt+ dess motor. Här finns/dyker upp ett glapp mellan värmepakethuset & bilens frontplåt. Här ska en "gammal" tätning ombesörja att luften + ev vatten far rätt väg in i bilen. Den brukar vara så slut att tex vatten har fri väg ner i "ytterlådan" eller vad man ska kalla den, och ansamlas i bottendelen runt om värmepaketlådan. Sedan rinner detta vatten (mm!!?) ut åt vardera hållet och ser till att rosten har "bränsle" mellan lamphusen och plåtarna mittåt där under värmepakethuset bredvid fötterna. Säkert som "ammen i kyrkan" rostar plåten sedan innanför/bredvid/nerom framstrålkastana hål. Mitt tips här är att syna konditionen på tätningen runt fläkten, och ombesörja funktionen här. Rostskydda på lämligt sätt, gör ny tätning tex med industrikvalitets-silvervävtejp (välj ej "Dollar Store d:o tejp eller annat smäck) och passa in fläktramen igen utan att skada nya tätningen förståss. Botten på hela paketet bör förståss synas + runt detta, och rengöras osv. Ev måste man riva en hel del och byta "somlig" plåt. Vanligen dock ej nödvändigt. Stryk på rostkonverterare (JULA -> Turtle vax varianten, OKQ8 har denna också. BILTEMA har men det står "rostätare" på burken vilket är knasigt. Läs på sidan av burken så förstår Ni. Corrostabil har och hälltd.o kemikalieprodukt i egna burkar & säljer här & var, tex City gross mfl ställen. Produkten är suveränt bra & besparar "oss" mycket onödigt jobb. Den behöver rost för att fungera!! Har testat Turtle Vax + BILTEMA varianterna och är förvånad över effektiviteten. Det är relativt dyrt men är värt varje krona, menar jag, som provat på tunna rostiga plåtar, spännen mm, som fåttligga ute i flera säsonger. Det slutar rosta!!?? Hur det ser ut under slitage & efter mer än 5 år vet jag dock ej.

Ytterligare betänkligheter: Bättre stänklapp utformning bakom bakhjulen är något man kan fundera på. I original fly´ger vatten + smuts upp & in mellan "pinalerna" mellan nedre ramtrakterna & karossplåten ovantill. Smartare vore ju någon plåt eller dylikt som ser till att vattnet mm ej kan fara upp där hur som helst. Har smidit hållare för stänklappar fram som ska på plats i sinom tid. Använder då befintliga skruvhål & byter där så behövs till längre skruvar där helt enkelt. Stänklappar är en "välsignelse" för plåten/metallkomponenter bakom varje hjul, så ock fram förståss. Sand/smuts blandat hjulsprut är en prima inbygd blästeranordning annars som garanterar att skydd slås bort, och rosten kan "fira triumf".

Nämnda "grejor/betänkligheter" är sådant som jag menar att man bör ha i åtanke, om man lurar på att förhindra onödiga problem. Mekaniskt, elektriskt är valparna bättre än det mesta på hjul på denna planeten, men "Murphys lag" (ca 17 paragrafer) går aldrig att bortse ifrån ens på våra kvalitetsmaskiner. Tack & lov finns leverantörerna i länkarna ovantill + är våra valpar lättmekade jmf med allt modernt billighets civilfordons smäck, gjort enligt principen, "konstruera precis så att det håller för att ej braka ihop, istället som principerna som rådde då valparna gjordes, Gör allt så starkt som möjligt->verkställ/punkt slut.   MVH / Kn1

Anmäl
2008-07-31 17:35 #2 av: Macke

valpens jävla elsystem

Anmäl
2008-07-31 18:04 #3 av: eile
el-schema-c202.pdf

sv valpens el är väl i knappt mer avancerat än på en cykel jämnför gärna med Ungrarna dvs 202 det kan man kalla elsystem med risk för felkällor

Anmäl
2008-07-31 22:39 #4 av: Knirken1

Inga regler utan undantag tydligen. Det elektriska i min 69 års 9033 har aldrig (konstigt nog med tanke på åldern bla) mankemangat men visst kan den vara ett undantag som sagt.

- Faktiskt så har höger baklampa pajjat en gång (så blinkern hängde sig men det var bara att byta lampa så blinkade allt normalt igen + lyste rätt osv) men va f.n. Värre sorts elproblem tycker jag man ska ha för att mena att problemen är "enerverande/"kruppskapande". (Nu börjar det väl.....j.v.l.as förståssSkrikandes! ev.) En fördel med min 24 voltare är ju att strömstyrkan blir avsevärt lägre i allting+ ej så känsligt map spänningsfall. Effekten i tex en lampa är lättare fullgod helt enligt P = U x I. Dubblad spänning osv. Kanske påverkar! /Kn1   

 

Anmäl
2008-08-01 00:17 #5 av: Macke

har läst att valpens elsystem suger... 

visserligen är min motor i min l3314 utbytt till en V8 och meckad av en annan, så man vet inte vad han har gjort. Men det räcker med att man rör om i kablarna under instrumentpanelen så börjar nånting som inte fungerat, fungera. Sist var det kupefläkten och baklysena som funkade.

Anmäl
2008-08-01 00:21 #6 av: ake64

Jag har en 12-voltare och har inte upplevt några större bekymmer med elen. Jag har bytt en säkringsdosa som jag hade glappkontakt i och jag fick rensa upp efter en tidigare ägare som hade monterat en växelströmsgenerator och han hade i praktiken knutit ihop sladdarna.

Annars är min uppfattning att det största problemet med gamla elsystem är att det har varit någon framme och kopplat som inte vet vad han gör men gör det ändå.

Det är klart. Jag tycker inte att du ska ligga "mätaren ut" för jämnan. Det är mer än en B18 som har gett upp pga det, men det har du säkert redan räknat ut själv.

Anmäl
2008-08-01 01:16 #7 av: eile

min har jag ju kört några mätarvarv och de ända som har hänt är väl uppslitna kardaner tror tom sista besktningen påpekade lite väl glapp i splinesen men de flesta valpar passerar väl knapp första varvet dvs 10tusen mila och då är grejerna fortfarande knappt inkörda.

framhjulslager är lite känsliga vill till att åka rätt shimsat och med färskt fett, min hade stått i föråd för många år torkat fett och sen skurna framhjulslager.  

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.