Annons:
Etikettteknik
Läst 1818 ggr
Loysan
2008-07-09 15:51

Bensinpumpen

unde ren åktur belv ddet tvärstopp på min Valp, RAPTGB 9033. Ingen bensin pumpades, till förgasaren, glaset på pumpen var halvfyllt med bensin. Vi lyckades snapsa bilen med en tratt gjord av en gammal tub, och fyllde besin i en flaska och fyllde på medan vi körde. Spillde och sölade, ne hem kom vi.

Har nu tagit ur pumpen abra föra tt kntaera att den ser mycekt bra ut suger och trycker bra. Felet verkar vara gummislangen på sugsidan, den som förbinder pumpen med bensinröret från tanken. Stor sprickor gjorde att den förmodligen sög mest luft. Skall sätta ihop med ny slang.

Min fråga till forumet gäller kamaxeln, den har ju en kam som skall få benisinpumpens lilla hävarm att pumpa. Jag känner med fingret i hålet där pumpen satt, kamaxeln, men kammen för pumpen går att snurra.  Är det någon som vet om denna kam är en löpande skiva på exenter??? För kammen kan väl inte ha lossnat och snurrar med, då sker ju ingen pumpning. Kammarna för ventilerna är försåss inte sådana, motorn går ju bara den får bensin direkt i förgasaren.

Nån som haft ur en kamaxel?? En B18 är motorn.

Då bensinen numera innehåller ETANOL tar gammalt gummi skada, jag rekommednerar därför att byta alla gummislangar som kommer i kontakt med bensin om de är äldre än exvis 20 år. Inte kul att få besinstopp så här. Själv har jag dessutom kört på 20 - 30 E85

Annons:
danneape
2008-07-09 17:12
#1

Jag har för mig att det sitter ett glidlager på axeln,, ytan som ligger mot pinnen på pumpen snurrar inte utan åker upp o ner så att säga, annars skulle troligen pinnen slitas ner då den oftast är en bockad tunnplåt,

//Danne

Loysan
2008-07-10 13:06
#2

Jo det varkar vara en löpring, ett glidlager, på kamaxeln, så kammen för pumpen är mer en execenter än en nock, jag känner när jag sticker in fingret och kör startmotorn att den är exentrisk och pumpar då armen på bensinpumpen.

Igår fann jag att besinröret från tanken hade fastnat i något under färd, jag körde i GROT, dvs resterna efter avverkning i skogen. en gren har fastnat i bensinröret och slitat av detta. Med detta ger ju det goda med sig att pumpen blir renoverad och gamla gummisaker utbytta. Får försöka byta ut besniröret hela vägen. Borde gå med  valigt kopparrör.

danneape
2008-07-10 23:34
#3

Biltema säljer bensinrör,,

//Danne

calleba
2008-07-17 21:59
#4

pumpar är bra att ha……….

bajs

Loysan
2008-08-19 17:09
#5

det belv gummislng hel vägen från tanken fram till pumpen. Såg i servicehandboken att det finns två verisoner, dels med stålrör dels med gummislng hela vägen.

Med en gummislang, dvs bensinslang hela vägen blir det färre kopplingar och det var lätt att sätta dit den.

soren-b
2008-08-20 17:17
#6

Det är bara kamaxeln som driver pumpen.

Kolla denna länk  http://tessier.diinoweb.com/files/903/Reservdelskatalog%20Volvo%20Valp.pdf

Annons:
Upp till toppen
Annons: