Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 3896 ggr
ROBBAN68
5/26/08, 2:43 PM

renovering!!!!!

nu har jag fått hem min valp, och ska börja renovera den. skulle behöva köpa en huvudcylinder och en vindruta till besiktningen. finns det någon som kan hjälpa mej med det? det räcker gott om jag bara får låna dom så den går igenom. Tanken är att bygga hela bromssystemet till tvåkrets och skivbromsar under vintern. jag bor i Söderköping. Ring gärna om någon kan hjälpa mej.       

0706/919193

 mvh Robert Carlsson.

Annons:
Knirken1
6/12/08, 1:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej! Hur går pysslet med att få ordning på "maskinen"? Fick Du tag på ruta, och bromscylinder? Att lyckas få låna dylikt kan ju tyckas lite svårt. De flesta har nog en/ett av det mesta, eller möjligen lite lampor eller så i reserv. Jag själv beställer hem det mesta som ev fattas via leverantörerna som finns bland länkarna här i "ovankant", och de lyckas nära nog jämt att leverera enligt önskemål. Möjlígen någon väntan, då ibland kanske viss rekning behövs göras även av/hos leverantören.

På tal om framrutan så är min som ny, men gummilisten runt om denna var sprucken/kass förr. Jag fixade detta med svart LOCTITE (+ siffra?!) avsedd för packningsreparation/tätning, som jag strök /drog ut med plasthandskar på (ej hälsosamt). Funkade perfekt. - Fundering: Rutan är ju helt platt. Skulle inte en erfaren glasmästare kunna skära ut en sådan ur lämpligt glas? (Eller ring tex R. Johansson/se länkarna, & hör om de kan hjälpa dig, brukar ha det mesta till "Laplander"/Valp) Kn1

eile
6/12/08, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har bytt några framrutor genom åren på min 202,  minns jag rätt kostar de 200-300kr  eftersom de är helt plana och skärs till lätt i laminat, senast byttas alla rutor och lister även glidlisterna i sidorutorna, sidorutorna gjordes i lätt blåtonat glas för att få rätt nybilkänsla. lister är vanlig expanderlist och bäst passar den något dyrare som smalare och tätar lättare mot tunn plåt smalare list är lättare att få tät och fin vid skarpa böjar.

 Är de så att du bara vill snålaga så finns limma täta från wurths går bra att dels limma glas med direkt mot plåt men  också snygga till gamla lister.

JohnA
6/12/08, 1:40 PM
#3

Eile, saknas en nolla i dina siffror eller har du hittat en mycket billig leverantör av vindrutor? Jag kollade nyligen med en bilglasfirma i Uppsala och då var siffran drygt 2000:- för en måttbeställd vindruta i lamellglas. (enligt glasmästaren skär man glaset från båda sidor och smälter sedan plastfolien i efterhand för att få snygg kant)

Om det en dag smäller till i min vindruta har jag funderingar på att ersätta den med ett tvådelat fönster för att minska kostnad och risker i framtiden. Dels blir det mindre spänningar i glasen om ramen svajar, dels behöver man bara byta halva glasytan om det väl blir ett nytt stenskott.

Eftersom jag är nästan 190cm lång finns då också tankar om att höja upp rutorna i ramen och bygga om vindrutetorkarna så att övre vänstra hörnet ger bättre sikt. Kanske rent utav att nedre decimetern av fönstret ersätts av plåt så att jag kan fästa torkarmekaniken i fönsterramen och komplettera med friskluftsventiler à la Landrover.

Någon som vet om bilprovningen godkänner att högra tredjedelen av vindrutan är gjord av makrolonplast? (som plexi men segare och mer reptåligt, ja t.o.m. skottsäkert i större tjocklekar)

ROBBAN68
6/12/08, 2:41 PM
#4

Hej, jodå det går bra- jag har varit och kollat på en valp till nu- men det blir en donator och resrvdelsbil då den är bortom all räddning. men den har nya grejer i bromsarna och hel vindruta. mums….. fick betala skrotpremien så det är vinst hur man än räknar. just nu har jag klätt av den klänningen och börjat rikta upp karossen som haft intimt umgänge med en tall eller nåt annat hårt. Jag har också bekymmer med låg takhöjd och dålig sikt- ska hitta på nåt jag med! men satt ratten så nära magen när jag låg i lumpen? inte vad jag kan minnas i alla fall!

 mvh Robert Carlsson.

eile
6/12/08, 5:06 PM
#5

ang priser vänd dig till en seriös glasmästare.

ang macrolon hade tidigare en del plexi i båten tröttnade svetsade stolpar och satte laminat men på några ställen fick jag värmeforma till två macrolon bitar, inget roligt repas lätt så undvik detta i möjligaste mån.

eile
6/12/08, 6:44 PM
#6

laminat ca 700:- per kvadrat valpruta 45x135cm eftersom den är så smal finns risk man hittar en lagom spilremsa.

dvs 45x135 blir 0.6x 700 blir 420 riksdaler

Annons:
JohnA
6/13/08, 1:21 AM
#7

Scysst pris må jag säga! Värt att kolla runt och inte välja första bästa glasmästare om olyckan är framme.

Beträffande lång förare så bytte jag förarstor till en från Subaru med fällbar rygg. Sitsen skar jag ner ganska ordentligt så den är t.o.m. något lägre än originalet. Stolen är också maximalt tillbakadragen så körställningen är MYCKET bekvämare än med originalstolen. Men den tillbakaflyttade sittplatsen blir det som att köra med skygglappar men det fixade jag till med påklistrade vidvinkelspeglar på originalspeglarna samt en fresnellins (för bakruta) på främre högerdörrens bakre glas.

Upp till toppen
Annons: