Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 1709 ggr
SM2RHL
2008-05-20 12:53

Laddningsregulator C 202

Hej!

Tar en genväg via forumet innan jag dyker på problemet själv.

Var sitter laddningsregulatorn (reläet) i orginal på en C 202?

Misstänker att det sitter på högersida inne i bilen vid säkrings-hållarna?

Rätt eller fel?

Tack så länge! //André..

Annons:
eile
2008-05-20 12:58
#1

rätt

enklast lossas höger panelen

relät är det vanliga gamla bosch.

SM2RHL
2008-05-20 19:20
#2

Hej Eile!

Misstänkte nog att du hade svaret, tack!

Jag får lossa panelen och dyka in under panelen.

Tänker byta till en ny 65A generator från Biltema så jag tänker plocka bort det gamla relät och tråda vidare kabeln från laddningslampan till generatorns D+  .

(Den nya generatorn har inbyggd regulator).

 Tack för hjälpen!

 //André..

eile
2008-05-20 20:24
#3

tror du inte du behöver leta upp relät, bara koppla på b plusen och fld

ev kan du bara koppla bort relät prova att kila upp armen förbi spolarbehållaren.

ake64
2008-05-20 22:19
#4

B+ och D+ går redan till generatorn så visst går det att göra en fulkoppling och hänga på dem på den nya generatorn, klippa av D- och DF och låta relät sitta kvar, men det är snyggare att göra det ordentligt och riva bort det som inte ska användas längre.

SM2RHL
2008-05-25 11:35
#5

Lägesrapport,  generatorbytet.

Ny generator på plats, Biltema art. nr. 63630.

Men inte helt smärtfritt, fästet mot motorblocket på den nya generatorn var ca. 15mm "längre" och fick till följd att remskivorna inte centrerade mot varandra. 

Kapade av 15mm av godset på fästet med en bågfil så att jag fick samma mått som den gamla generatorn, fick även borra ut fästhålet till 12,5mm (1/2" bult?).

Sedan fick jag bocka om staget för sträckningen lite men efter dessa mod. så gick det fint.

Letade upp gamla laddningsrelät och plockade bort detta, kontaktstycket fick vara kvar som det var för där är D+ ledningen byglad vidare mot generatorn. Dom övriga två ledningarna buntade jag bara fast på sidan vid generatorn.

//André..

Upp till toppen
Annons: