01 Reparation & renovering

Knutkorsbyte 903

2008-05-19 14:50 #0 av: JohnA

Det har nog varit på gång länge nu men i förra veckan efter en liten stunds bökande på lågväxeln var det färdigt. -Knutkorset närmast bakaxeln tappade alla rullarna ur en av "kapsylerna" med ett fasligt liv som följd. Märkligt att 15-20 mil därefter inte orsakat ytterligare skador!

Vad är det för knutkors jag nu ska leta efter hos bildelsbutikerna? -Amazon? Jag antar att kors med fettnippel är en klar fördel med tanke på axlarnas tvära vinklar. Biltema vågar jag mig inte på efter alla tidigare reservdelsfiaskon men vem mer har rätt kors till vettigt pris?

I bakaxelns knutfläns ska det enligt reparationshandboken sitta ett plåtband men detta saknas på min bil. Vad fyller bandet för funktion och hur viktigt är det?

Anmäl
2008-05-19 19:25 #1 av: ake64

Jag håller med dig att Biltema har tvivelaktig kvalite på sådana här saker men för jämförelsens skull får du artikelnumret så du vet vad du ska leta efter. 63-100

 www.laplander.nu har "riktiga" kors och kanske Mekonomen har, men jag är tveksam till om du kan få med smörjnippel där.

Anmäl
2008-05-19 20:15 #2 av: AndersEriksson

Köper man knutkorset hos volvo får man med både en plugg och en smörjnippel eftersom samma kors passar till flera olika fordon, inget fel att ha smörjnippel på en 740 heller i och för sig Glad. /A.E

Anmäl
2008-05-19 20:24 #3 av: AndersEriksson

Plåtbandet du skriver om borde vara det som sitter svetsat mellan de två "kapsyler" (kom inte på rätt ord så jag tog ditt) som kläms fast i bakaxelns medbringare. Enda uppgiften är att hålla kvar "kapsylerna" (tusan att jag inte kommer på vad de heter) på korset när man handskas med axeln losstagen från bilen. Vet inte om sådana kors finns att få tag i, borde vara ersatta med det vanliga som passar till flera modeller. Anders

Anmäl
2008-05-21 15:03 #4 av: JohnA

De vanliga billiga biltillbehörsfirmorna tar 75 till 130:- för knutkors men då utan smörjnippel. Hos Volvo verkar det handla om ca 300:-. Altyco vinner reservdelsrejset med 185:- inklusive moms (OCH fettnippel). Verkar vara sammma kors från Amazon (PV också?) ända fram till tidigare Volvo 740.

Min bil är provisoriskt åtgärdad med delar från skrotbilen och nu skramlar det precis lika mycket som innan haveriet. Skramlet hörs bara då jag lättar på gasen en aning så motorn varken drar eller bromsar. Kände ett litet glapp i knutarna när jag monterade skrotet så jag hoppas det är där problemet sitter och inte i lager på växellåda eller bakaxel.

Medan bakre kardanen var lös provade jag att köra framhjulsdrivet och det var en intressant upplevelse. Förutom mer lättstyrt gick också bilen tystare än någonsin tidigare i min ägo. Ändå fanns där ett karakteristiskt morrande då jag körde fort och släppte upp gasen. Genom detta test vet jag nu att det inte är något lagerfel i framaxeln så som jag tidigare befarade eftersom det låtit så illa då jag kört på 4x4 i annat än smygfart.

Så fyra nya knutkors från Altyco får det bli och seda hålla tummarna att det blir tyst och fint.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.