Annons:
Etikettövrigt-ej-valprelaterat
Läst 4373 ggr
Rookien
2008-05-07 00:13

Var hyr man biltransport i Göteborg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått köpt mig en C202 till slut, men den har inga bromsar och finns 27mil från Göteborg. Någon som vet var man kan hyra en lastbil som den kan transporteras på? En låg med flak typ bärgningsbil vore att föredra. Har försökt leta på nätet, men hittar inget vettigt. Har BE och C kort, men ingen dragbil som klarar släpvikten.

Nästa fråga är var man får tag på huvudbromscylinder till den, är det en eller två?

Annons:
eile
2008-05-07 20:28
#1

det är en huvudcylinder model stor jag har en liggande men tror inte du behöver den efter vad jag hört från räddningen.

Du behöver heller ingen biltransport. antingen tar du med dig en liter bromsolja och luftar ur servona gör vid servona  inget krypande behövs vid hjulen och fyller sen upp kopparna och bara kör bilen var ju både skattad och besiktigad.

eller gör du en förbikoppling på servona  bara en liten bromsrörs bit med två hangängor. krävs två sådana rörstumpar eftersom det är två servon men 202 är vansingt tungtrampad utan servo så bästa är att köra med dem läckande.

Rookien
2008-05-07 21:51
#2

Det svaret gillar jag, hade själv en fundering på att man skulle ta en dunk bromsolja och hänga upp i taket så att oljan fick droppa ner i behållaren Skrattande.

Om det inte skulle funka att fylla på, hur långa rör behöver man till förbikopplingen??

Svedis
2008-05-07 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Du ser båda anslutningarna. En skarvbit emellan. Fast om ena är läck, så har du lite broms på den andra kretsen ( en av två cylindrar per framhjul + ena bakhjulet) men bättre göre som Eile sa, kör läckande. Det läcker ju bara när du bromsar, och det gör man inte så ofta!!

eile
2008-05-07 23:35
#4

minns jag rätt så skippa skarvbit lossa röret vid tryckvarnaren och bulta det direkt på servons utgående då funkar allt direkt.

och eftersom hjulcylindrarna ligger lägre så behövs ingen luftning endast påfyllning i de högt placerade kopparna under facket på instrumentbrädan och sen vänta tills oljan pissar ner till din nya hopskarvning.

men enklast kör och häll i olja du ser ju kopparna när du kör de kommer inte att gå åt mycket olja och om du gör såoch behöver luftning lossa endast utgående från servon ytterst lite och tryck några gånger, pumpa inte ner luft till övriga systemet.

Rookien
2008-05-08 00:03
#5

Tack så mycket för hjälpen!

Nu tror jag att jag vet vad som behövs för att få hem åbäket… hmm jag menar skönheten.

Rookien
2008-05-08 01:05
#6

Fredagen den 16:e blir det nog hemtrasport, dom skulle omrega den från utryckningsfordon till civil lastbil och sedan måste vi vänta på dom nya papprena innan jag kan hämta den. Synd att det inte redan var avklarat.

Annons:
JohnA
2008-05-08 01:25
#7

En variant för hemfärden om bromsservice på plats skiter sig är att svetsa ihop en dragstång med traktoröggla i 202-änden och kopplingshandske för 50-kula i den andra. Bogsering i 27 mil utan bromsar är en mardröm på lina men med stång emellan går det smidigt och ryckfritt. Handbromsen är INTE lämplig att använda som annat än nödbroms i brist på mjuka diken att kasta sig i… (har själv bogserats på lina ett par mil i nästan bromslös 903:a -FYYY FAN vilken pärs!)

eile
2008-05-08 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

när de omregar byt ut lastvikten mot passagerare.

202 var godkänd att sitta på fällbänkar på hjulhusen inga bälteskrav. be dem slå upp regnimmer DZA  683 denna var samma model som din men med 6 pers dispans

jag tog den dispansen men pga av för låg lastvikt blev det bara 3 pers i min.

ang bromsning du kommer hela tiden ha en krets fungerade dvs en hjulcylinder på vadera fram hjul samt full bromsverkan på ett bakhjul. 202 har ju dubbla triangelsystem som är helt åtskilda du kan tappa ett system helt på olja och ändå ha bromsar du ser detta tydligt med de dubbla oljepåfyllningskopparna.

mina bromsar rasade i turkiet, jag åkte arabvärden runt samt hem till sverrige med broms på bara ett hjul övriga hade även hjulcylindrarna gått läck på.

202 bromsar bra med kopplingen och sista farten går att ta uppförsiktigt med den stora kardanbromsen, sv valpen har lilla k-bromsen

Upp till toppen
Annons: