01 Reparation & renovering

nån som vet....

2008-06-03 14:45 #0 av: ROBBAN68

Hej Valpfolk!

jag har just börjar min renovering/ombyggnad av min krigarvalp från

-63, det är en kapellbil- men håller på ovh förvandlas till en lastbil med singelhytt. dock med ca 15 cm längre hytt än normalt. är det någon som kan svar på ett par frågor vore jag tacksam.

1,  Krigardraget och dess släpvagnskontakt- kan  man byta dessa mot vanlig 50 kula och normal kontakt utan att behöva regga om den?

2, Har inte Valpen från -63 något bromsljus?

3, finns det några bromsskivor som passar på valpens bultmönster?

Har ni bättre koll än jag- vilket ni troligtvis har- vore jag tacksam för svar.

mvh Robert C Söderköping.

Anmäl
2008-06-03 15:08 #1 av: soren-b

Hej Robert

1. Kulan måste typbesiktigas, kontakt kan du byta som du vill.

2. Klart de finns bromsljus, kontakten sitter på ramen, höger fram vid framaxeln. Samma kontakt som Amazon.

3. Suzuki SJ 410 / 413 passar efter modefiering.

Anmäl
2008-06-03 16:35 #2 av: JohnA

1. Kulan bör (måste?) monteras i en "plåtplog" så den inte kommer för högt. På min och flera andra valpar jag sett tillverkar man "plogen" själv av 5mm stålplåt som en V-formad sak att fästa i bultarna till traktorkroken. Bilprovningen verkar acceptera denna infässtning trots att den bildar en bändande momentarm. Det tråkiga med att montera kula är att bilen fastnar stup i kvarten på detta "ankare" när man kör över diken...

2. På årgång 67 är blinkers och bromsljus kombinerat genom en extra fiffig omkopplare i blinkersspaken. Tror detta är en lösning efter amerikansk förebild. Snyggt men svårare för bakomvarande att fatta när man bromsar om man blinkar samtidigt... Kopplingsschema finns här och där på nätet.

3. Jag har hört talas om skivor från Lada Niva någon gång för länge sedan ute i skogen. Nivans skumma trekolvsok ska man nog akta sig för då de ofta krånglar vad jag både hört och erfarit.

Anmäl
2008-06-04 08:52 #3 av: eile

går att sätta krok högt har det på min eftersom orginalet ser bedrövligt ut,  men finns inte tripeldrag inskrivet?

besiktning endast begränsad krävs dvs ev vågintyg.

Anmäl
2008-06-04 14:38 #4 av: ROBBAN68

Hej och tack för alla svar! Jag har till proffession att skära stålplåt i cnc-maskiner, så jag har tänkt tillverka en "sänk-plåt" till draget på jobbet.

 Aha, så det enda röda lilla bakljuset lyser med starkare sken när man bromsar med andra ord!!! Tänkte inte på den lösningen.

Jag kommer även att skära ut detaljer som kommer att ersätta bromssköldarna fram och bak- dom kommer att fastas i original hålen på axlarna och ha "öron" med hål där bromsoket bultas fast. Rapport om det kommer på forumet- och funkar det bra så finns det sen på lager om någon är intresserad. det blir 740 ok, billigt och bra!!!! jag kommer även att byta huvudbromscylinder och servon till 740:s grejer.

Kom ju på att jag måste ju typa om ändå- från persontransportbil till lastbil, då faller ju funderingen om draget......

mvh//Robert Carlsson.

Anmäl
2008-06-06 18:35 #5 av: VALP3314

Nja ljusen är samma som blinkers ljusen inte de vanliga röda har jag för mej Fundersam

Anmäl
2008-06-06 20:17 #6 av: JohnA

De runda helröda originalljusen har en lampa på 5/21w samt två rörlampor innanför de avskärmande plastkuporna. Kombinationslampan är vanligt bakljus samt kombinerad blinkers/broms. -Om man blinkar och bromsar samtidigt har den blinkande sidan priotitet vilket innebär att bromsljuset bara lyser på den motsatta sidan. De två avskärmade rörlamporna är för samma funktioner under mörkläggning och syns bara som en resp. två små lysande prickar.

Att separera blinkfunktionen kan vara en säkerhetshöjande insats så att bromsljuset blir tydligare. Man kan då byta en av mörkläggningslamporna från 5w till 21w och ha den som blinkers under förutsättning att man först sågar bort de avskärmande plastkåporna så de inte smälter. Det blir också lite pill med att dra en ny sladd från bromsljuskontakten direkt till baklyset istället för via blinkersspaken.

Anmäl
2008-06-07 14:15 #7 av: Knirken1

På min 9033 (Volvo L3315) ser draganordningen ut på detta sätt. Vet ej om militären eller någon annan grejade denna lösning, men den funkar utmärkt. Visst får man med sig lite gräs & jord ibland när man forserar något dike, men värre problem är det ju inte (+ bra tankskydd). Jag fördelar fotona på flera inlägg då det bara strular annars.

(Vad "anbelangar" bromsskiva på/till valp så finns bra ex bilder någonstans bland länkarna som visar en riktigt lyckat lösning, men just nu hittar jag dem ej. /Kn1  

Anmäl
2008-06-07 14:21 #8 av: Knirken1

Ännu en dragkroksbild, som visar hur höjden över mark förhåller sig i detta fall. Liggande solstickanask + vanlig tvättbensin 1 liters plastflaska (vanligaste flaskan från macken/färghandeln).

Inlägget hör ihop med inlägg nr #7

Anmäl
2008-06-07 14:28 #9 av: Knirken1

Ännu en bild hur det ser på baksidan. OBS både skruvar och svets !

(blanka "bulan" till vänster, "uppi"  är en Zink(offer)anod från BILTEMA, för båtbruk egentligen men den får göra så gott den kan även där nudå. Taskigt med elektrolyt/vatten här men det plaskar ju H2O mm ibland så...)

Inlägget hör ihop med inlägg nr #7

Anmäl
2008-06-07 14:36 #10 av: Knirken1

- Och så en sista bild tillhörande inlägg nr #7+ #8 + #9.

Ser ("estetiskt" sett) jäkligt bra ut dessutom förutom bra dragfunktion, eller va..!? Jodå! Glad) Hoj/Kn1

Anmäl
2008-06-08 22:52 #11 av: JohnA

Här är bild på min "dragkroksplog". Godset är 6mm utom i botten där det är betydligt tjockare omkring kulan. Notera den profilerade ytterkanten med ca 20mm invik. (syns närmast bilens tvärbalk i hörnen innanför originalfästet)

Anmäl
2008-06-08 23:02 #12 av: JohnA

Här en bild på samma drag sett från sidan. Höjden över maken till lägsta punkt är 30-35cm men då har jag hjul som är ca 7% lägre än original Goodyear pilmönstrade "bakelitkugghjul".

till min extrabil finns ett nästan likadant kuldrag löst. Båda bilarna är 67:or men extrabilen/reservdelsdonatorn har inte kulan i sitt registreringsbevis. Om detta dragkroksfäste är ett serietillverkat tillbehör eller en mer eller mindre känd lösning som folk kopierat av varandra vet jag inte men att lösningen godkänns av bilprovningen är i alla fall uppenbart. Jag tycker dock det verkar bli stora "kofotskrafter" i infästningen mot bakre tvärbalken.

Om intresse finns kan jag tänka mig sälja reservdelsbilens dragkroksfäste med kula.

Anmäl
2008-06-09 14:44 #13 av: ROBBAN68

Tack alla ni som vill hjälpa mej! jag ser att ingen har tagit bort "krigardraget" jag tänkte skära ut en 12 mm platta i stål, med rätt bultmönster somm sitter i stötfångarbalken och bulta fast kulan i den direkt. -Mindre överhäng och lättare att klättra med. kanske är dumt att tänka i dom banorna.

Angående bromsljuset var det ju en udda variant! jag har köpt nya runda ljus med 4-funktion (bakljus/blink/bromsljus/reflex) på SWEDOL som jag fällt in i bakpartiet, ser riktigt bra ut. bilder kommer på det vartefter.

Himla bra sida det här, ångrar inte en sekund att jag sålde mina folkvagnar och köpte jycke i stället.....

 MVH Robert Carlsson.

Anmäl
2008-06-09 16:19 #14 av: eile

ang krok svetsa en plåtvinkel i 6-8 mm plåt bulta sen i den se min tidigare bild blir både snyggt och användbart samt besvänligt

mina bakljus är infällda enkelt med uppsågade hål och "limma täta" limmade instatser direkt i hålen, så endast glasdelen sticker ut från karossen bakljusen är vanliga lågpris mekonomen bygger inte mer än vad karossens förstärkningslist till ht gör så insidan blir även osynlig.  tanken som syns på bilden är rostfria färskvattentanken

Anmäl
2008-06-13 22:27 #15 av: Knirken1
"Klämmer" in en ("+ en till, nedanför") bild som någon lagt ut på "webben" hur det kan komma att se ut då bromsskivor monteras. Ser riktigt bra ut, men kan det vara värt allt jobb/tid/kostnader som det innebär att göra dylik konvertering? Är det inga "strulrisker" med detta eller...? Inge mankemang ang besiktning ??! Typning osv! Hur som helst troligen egentligen en väldigt smart + bra idé.  
Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.