01 Reparation & renovering

Delar till bromsservo sökes.

2008-05-26 23:27 #0 av: Rookien

Jaha, då har man tappat bort kolven till bromsservot så nu finns det inte så mycket att renovera. Jag har tydligen originalservot på min C202 och har kollat med Altyco, dom har inga renoveringsdetaljer och ett nytt servo kostar 3000kr. Någon som har förslag på en ersättare som man kan hitta på skroten och som går att renovera. Funderade på t.ex. Amazonens.

Kan lapplander.nu ha delar till servot? I så fall kan någon hjälpa mig med vilket artikelnummer det är för jag är inte så haj på vad det är dom säljer. Lite fjädrar och kolvar, men är det till huvudcylindern eller till servot? 

Anmäl
2008-05-27 13:38 #1 av: JohnA

Om det är samma servo som 903, Girling MK2 har jag ett nyrenoverat liggande. Packningssatsen går bara den på 700:- men jag lessnade och satte i ett modernare servo eftersom jag troligen monterat någonting fel så att originalservot hugger.

Girling MK2 är den modell som satt i många personbilar på 60-talet, däribland Amazon och P1800 om jag förstått rätt. Den består av ett ventilhus med två paralella cylindrar (bromsrörsanslutningarna vinkelrätt mot dessa) och en cylindrisk "kastrull" för vacuumkolven. Så här!

Och en amazonbild! (servot längst fram på bilens vänstra framskärm)

Rookien, tjoa till om du vill ha mitt servo att pilla med. Även om det är fel modell borde det funka och vara lika starkt som 202 original. -Jag är i större behov av pengar än ett servo på hyllan. (bilen drar ju så j###a mycket bensin...)

Anmäl
2008-05-27 17:51 #2 av: soren-b

Om det är de här servot du menar så finns delar att köpa på CVI Automotive.

Anmäl
2008-05-27 18:32 #3 av: JohnA

Den modell Sören visar här ovanför är i alla fall den modell jag har liggande med nya packningar i. Även om 202:an har en modernare modell lär Girling MK2 fungera utmärkt. -Men har inte C202 tvåkretssystem och dubbla servon?

Anmäl
2008-05-27 20:51 #4 av: Rookien

JohnA, det är den modellen jag tänker på. 202:an har 2 kretsar och 2 servo, det ena servot är bytt någon gång och funkar fint, men nu har det andra lagt av. Frågan är om det är dumt att ha 2 olika servo.

Säg ett pris för ditt servo så får jag fundera på det. 

 

PS! Det ser ju ut att vara en fin originalmotor i Amazonen Glad

Anmäl
2008-05-28 01:31 #5 av: Svedis

202 har 2 hjälpservo som ligger efter huvudcylindern. Se bild.

Finns att köpa men kan renoveras. Var bor du?  Tror att P1800 hade en sådan?

Anmäl
2008-05-28 13:40 #6 av: eile

volvo personbilserien hade ett klenare servo än 202 troligen passar det bättre från en jaguar mm. Du måste ha om du kör lösvarianten två exakt lika servon.

Dubbla lösa servon kommer alltid kunna krångla jag var så trött på minna så fast de var ok hamnade de i containern.

Så släng väck allt och gör min servo model visserligen komplicerad eller bästa alternativet åk till skroten titta i små lastbilar wv tansporter iveco mm dessa har ibland ett litet servo med huvudcylinder monterat snett uppunder instrumentpanelen vilket skulle gå lika bra i 202 och då behöver du ju bara ändra fästena lite. 

 Min variant med ett löst servo som belastas via en liten slav och sen vid pedalen räcker en liten huvudcylinder tex från någon bils koppling.  Denna lösningen finns numera att köpa som färdigt kit har sett att rodbyggarna anväder sig av detta och lägger dem i ramen för att slippa fulla moderna servon i motorummet, så kolla jänke återförsäljarna.

Anmäl
2008-06-14 20:42 #7 av: Rookien

Har köpt 2 servo till TGB11 på skroten som jag hoppas kunna få dit trots att dom är mycket större. Jag får börja med dom så får vi se om jag hittar på någon annan lösning när jag har mer tid.

Anmäl
2008-06-30 23:24 #8 av: Rookien

TGB11 servo på plats och bromsarna är kanonsköna. Troligen var kretsen utan servo full med luft innan så det var nog bara kretsen med det läckande servot som fungerade litegrann innan.

Anmäl
2008-07-19 11:06 #9 av: Martaersa

    hej jag har en sprillans ny bromsservo till en 202, om de är intressant

Anmäl
2008-07-19 22:29 #10 av: Rookien

Tyvärr inte nu längre. Mycket nöjd med mina TGB11 servo.

Däremot behöver jag fixa hjulcylindrarna fram på ena kretsen förmodar jag, för bromsarna ligger på efter att man har bromsat. Släpper när man stått still en stund, men fälgarna fram blir varma efter en stunds körning. Inget av bakhjulen blir varma. 

Anmäl
2008-08-28 20:40 #11 av: Rookien

Såhär blev det med TGB11 servo, inga tydliga bilder tyvärr.

Det här servot sitter bultat i stötfångaren.

Anmäl
2008-08-28 20:42 #12 av: Rookien

Lite tydligare.

Anmäl
2008-08-28 20:43 #13 av: Rookien

Det andra servot.

Till vänster om staget är dom bortkapade gamla servofästena.

Anmäl
2008-08-28 20:44 #14 av: Rookien

Elsvetsa här var väl inte det bästa. MIG hade varit bättre i det här trånga utrymmet, men man tager vad man haver.

Anmäl
2008-08-29 09:24 #15 av: lindbergf

Tack för bilderna!

 

En annan fråga gällande bromsservon: Är det någon som monterat dit Altyco's ersättningsservo på en C202a?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.