06 Övrigt valprelaterat

Ljuddämpningsmattor

2008-05-14 01:15 #0 av: Rookien

Tänkte så småningom ljuddämpa min 202:a inuti, men vad ska man använda? eile är väldigt glad i formflex, hur fäster man den? Är det den här som Bilbröderna säljer? http://www.bilbroderna.se/pris_lista_nr_82.htm

Långt ner i listan finns ljudisolering, i så fall är den billig. Hur dämpar den jämfört med aluminiumfolieklädd skumplastmatta? Behöver man oroa sig för kondens mellan matta och plåten?

Anmäl
2008-05-14 12:24 #1 av: eile

samma formflex men de har inte de tjockare kvaliterna kommer ringa dem och erbjuda dem att köpa rubbet. tackar för tipset.

se bilden så här smidigt gör man ett nytt innertak med den kraftigare kvaliten.

Anmäl
2008-05-14 12:24 #2 av: eile

så här blev det klart med volvos gråa tyg 960 serien

Anmäl
2008-05-15 00:23 #3 av: Rookien

Hur tjock är den du har?

Limmar man fast den med kontaktlim? 

Anmäl
2008-05-15 09:12 #4 av: eile

det fanns 3 tjoklekar kvar vanliga tunn ca 10mm 20mm som passar tex direkt som tex underlag till innertak som du ser på bilderna samt en tjockare vet ej måttet på den.

när jag isolerade bilar vad det 10 och 20 som användes.

20 passar även bra i invändigt i motorkåpan

10 mm ligger i många dyrare bilar som en hel bit under mattorna tex i dyrare mercor.

kontaktlim handlat hos färghandlaren nu när jag på börjat ny inredning till min 202 så rollade jag ett tunnt lager på plåten sen dit med formflexen och sen ett tunnt lager igen och även på tyget sen upp bara uppmed det, sitter som berg. 

Jag limmar eftersom jag inte har något hårdtak tex hålmasonit som sen håller upp utan ska ha tyg

Jag hade ju formflex tidigare i min och bara bytte ut mot nytt efterom jag lossade tyget och viss risk finns för ojämnheter om jag återlimmar nytt tyg.  Så passerar du förbi här när du hämtar bilen kan du ta de gamla tillskurna bitarna för hyttaket så slipper du måtta och klippa, bara lossa innertaket in med formflexen och sen skruva tillbaka orginal innertaket då har du en tyst bil på bara en timmes jobb. Taket ligger i värnamo men om några dagar i sopkontainern.

Slet väck det gamla i sidostolparna vid bältesutbuktningen och då kom genast kaffeburksljudet tillbaka så just där verkar 202 ha mycket resonasljud.

 

 

Anmäl
2008-05-15 20:11 #5 av: Rookien

Tack för erbjudandet, men tyvärr blir det för mycket omväg är jag rädd. Måste blåsa på så gott det går för att hinna hämta barn. Får hoppas att det flyter på så att inte mina föräldrar får ta hand om odågorna längre än nödvändigt. Då ska barnen få åka Valp hem!

Måste se till att få tag i bra material sedan att isolera med, 8mm formflex som Bilbröderna hade låter lite tunt. 

Anmäl
2008-05-16 00:20 #6 av: eile

Har erbjudit dem 20 mm vilket är det perfekta att  jobba handlar de inte upp rullarna så finns här en tillbehörsfirma som är intresserad.

Ska försöka hinna i att ordna till innertak i campern tyvärr ar det frigolit isolering så något kontaktlim kan man inte få hjälp av utan det blir att spänna upp det med lister, camperns innertak blir samma som hytten volvo 960 tyg.

Anmäl
2008-05-16 00:33 #7 av: Rookien

Du kan använda vattenbaserat sättlim till frigoliten om du vill.

Testa på en liten bit först och se så att inte frigoliten smälter. 

Anmäl
2008-05-16 21:04 #8 av: eile

jappp men det går inte rolla på tyg blir till att lista köper allt imorgon och efter helgen är campern klädd.

se bilden här har du mycket plåtburksljud i 202 vid bältes utbuktningarna dessa är som resonanstrummor.

Anmäl
2008-05-16 22:57 #9 av: Rookien

Vad är formflex för material? Är det textil eller något slags skum?

Har du mycket kvar, vad ska du ha för det? O.s.v. 

Fick hem valpen idag, fan vilket oljud - men vad kul vi hade! Vi körde till Kristianstad utrustade med diverse verktyg, men dom hade plockat isär servoklockan och den gick inte att sätta ihop igen med dom grejorna vi hade med oss. Då tänkte vi att vi viker ihop ett av rören så att det inte läcker och kör med en servoklocka. Det funkade inte så bra. Vi hade sett en Biltema butik någon kilometer därifrån så vi åkte åt det hållet för att försöka hitta något att fixa det med, men på vägen till Biltema hittade vi en Mekonomen vilket var mycket bättre eftersom dom tillverkar bromsrör som man vill ha dom. 108kr senare hade vi ett rör som vi kunde fixa bilen med. Vi hade inte riktigt hjärnan påslagen just då för senare kom vi på att vi hade missat att koppla in vakuumet på servon. Men hem kom vi! 

Anmäl
2008-05-18 18:00 #10 av: JohnA

Rookien, spännande att läsa om sådana äventyr! Glad

Eile, du skriver så ofta om formflexens förträfflighet att jag så klart blir nyfiken på hur den egentligen fungerar. -Är den ett tungt material som även dämpar plåtresonanserna eller är det främst effektiv absorbtion av luftburet oljud som är "grejen"? Att dämpa plåtresonanser brukar mig veterligen (tyvärr) kräva ganska tunga och sega material som asfaltsmattor medan luftburna oljud kräver mjukt "fluff".

Mitt eget och hittills tämligen obeprövade koncept är att limma vanlig underlagspapp för hustak mot plåten, därefter eventuellt ett lager skumgummi (10-15mm) och ytterst klä detta med heltäckningsmatta. Jag märkte direkt skillnaden i min 903:a med plåtskåp bara av att klä den fyrkantiga plåtluckan mellan instrumentbräda och växelspak. Ytterligare märkbar lindring fick jag av att täcka motorluckan och plåten kring växelspaken med en begagnad ljuddämpningsmatta bestående av 15mm skumgummi med en tung seg gummimatta ytterst.

Det är ändå långt kvar till en acceptabel ljudnivå så det krävs mycket mer än enstaka punktinsatser. Tak, väggar och dörrsidor ska få sig en omgång under sommaren men det gäller att hitta ett billigt koncept att tro på.

Beträffande limning, är kontaktlim det enda man vågar lita på eller duger de sprejlim som finns hos t.ex. Biltema? Ofta är det en fördel med ett lim som hugger snabbt men ibland är det raka motsatsen.

Anmäl
2008-05-18 18:50 #11 av: AndersEriksson

Angående Biltemas spraylim vill jag bara inflika att vanligt kranvatten ger bättre vidhäftning. Försökte använda det när jag klädde en en baslåda till bilen (ingen av valparna dockSkrattande), blev att åka och köpa spraylim hos bilstereofirman istället.

Anders 

Ja det var alltså Feltema limmet jag försökte använda inte vatten... 

Anmäl
2008-05-18 22:22 #12 av: eile

formfelx är hårdpressad och vävd lump dvs klädinsamlings material. Gjordes förr i sverige men såldes till tyskland. det är ganska styvt så om det limmas stagar de upp plåten rejält. det går att spalta upp och därför lätt forma till ojämna ytor så det slätas ut och man sen enklare kan klä med skin eller tyg. se bilden ovan helt rynkfritt innertak när hörn och böjar jämnats ut något.

Det absorberar ljud otroligt bra håller man en böjd bit runt huvet så känner man sig hörselskadad eftersom det dödar alla ljud.

Har för många års en ljudisolerat en del bilar och detta material var det jag trivdes med, men smaken är olika en del gillar skummaterial. Många dyrare bilar är formflex isolerade sen formpressas även en hel del detaljer vet att ett företag här nere formpressar färdiga taksektioner i formflex .

Anmäl
2008-05-19 21:47 #13 av: Rookien

eile, du undrar om jag ska ha skummatta i väggar och tak, jag tolkar din fråga som att det inte är bra. Är det för lätt material? Eller är det för att du inte tror att det kommer bli slätt?

Anmäl
2008-05-19 22:23 #14 av: eile

smaken är som baken, vet inga fördelar med skummatta möjligt vis att du lättare hittar det i göteborg men vadd u än gör kommer det bli bättre, läs igen om dina trådar och du ser vilka ställen du bör göra ljudfällor på.

Anmäl
2008-05-20 00:15 #15 av: Rookien

Det finns diverse hålrum som inte går att få in någon ljudisolering i som på bilden t.ex. Ska man trycka i fogskum?

Det är den biten där det sitter 2 bultar och där det är 2 hål lite till höger om bultarna. 

Anmäl
2008-05-20 00:39 #16 av: eile

Knappst lär förstärkningarna i bilen ge resonansljud däremot tunna plåten under under balken ger ljud. som du ser räcker det med 20mm så har du fått en slät yta. nästan ställen håller 20 mm på 202

ska du nå snabbt nå resultat så finns det i 202 4 ljudbovar

1 hyttaket

2 bältesstolparna

3 motorrummet

4 hålrumet mellan kylare och spakarna och damaskerna

3 där kan du klippa till två plåtbitar som sticks in i kanten till luckan inne i hytten sen bocka dessa så vanlig 20 mm får plats som ett extra lock under det vanliga locket.

4 ha hela damasker ev lägg i lite ljudisolering,

vill du få bort fläktljudet sätt elfläkt.

hytt taket och bältestolparna kommer göra största skillnaden eftersom de är närmst öronen.

Jag hade mitt innertak urrivet ett tag när ny färg blåstes på och skillnaden är otrolig.

Anmäl
2008-05-20 01:34 #17 av: JohnA

Jag tycker eiles lista verkar stämma med mina erfarenheter av 903. Jag har jagat ljudkällor med en decibelmätare och konstaterat att det är ett fasligt oljud från plåtarna omkring "motortunneln", i synerhet omkring spakarna framför motorn. B-stolparna är också otrevliga, i synnerhet som det sitter precis vid öronen.

Jag träffade på en kille som lagt ner stort jobb på att fylla sitt 903-skåp med isolerig och sedan sabbat alltihopa med att klä med ett hårt ytskikt. Tror det var plywood eller slät masonit. Därmed var oljudet tillbaka på samma nivå som originalutförandet...

Tills motsatsen bevisats är jag övertygad om att bästa ljuddämpningen sker i två steg: Stoppa plåtresonanser med direktlimmad tung/seg asfaltsmatta, därefter klä mesta möjliga yta med ett mjukt material med fluffig yta som absorberar luftburet oljud.

I min bil har tidigare ägare lagt in ett löst innergolv av formplywood, ovanpå detta ett lager med lumpmatta och överst en gummimatta. Förutom att man inte har någon kontroll på det vatten som rinner in så tvivlar jag på att den hårda plywooden gör någon nytta alls. Jag funderar på att byta allt detta mot ett lager tätlimmad tjärpapp med mörk heltäckningsmatta ovanpå. Blir mattan blöt eller smutsig kan den hängas på tork eller bytas och det är lätt att kolla att inget vatten blir kvar på golvet.

Beträffande skåpets många krångliga småytor kanske man kan nå bra resultat med tjärpapp direkt mot plåten, skumgummi eller lumpmatta ovanpå och ytterst hela täckskivor av masonit med limmad heltäckningsmatta. Mattstuvar och tjärpapp kan man köpa betydligt billigare än "riktig" ljudisolering för bil. Underlagspapp för hustak är belagd med sand som man måste skrubba bort med stålborste innan man stryker på kontaktlimmet annars lossnar det lätt igen.

Anmäl
2008-05-20 15:09 #18 av: eile

kör du med formflex kan du skippa masonitlagret och limma mattan eller biltyget direkt på formflexet. se bilderna från mitt innertak.

Sen är det ju så att man vill ju inte ha bort alla ljud eller??

Har haft bilar där man varit tvungen att haft varvmätare för att inte glömma slänga i sista växlen.

I min 202 vill jag gärna behålla symaskinsljudet dvs det från turboladdningen detta ger en skön lastbilkänsla, laddtrycket till och från intercoolern har jag därför dragit i rostfria rör bultade i motorumsväggen. 

Anmäl
2008-05-21 14:55 #19 av: JohnA

Eile, problemet med 903:an är väl att man vill slänga i en växel som inte finns...GladGråter Håller för örvigt med om att turboljudet är trevligt. Hade ett skönt vissel och "snark" för varje växel i min lilla vässade Fiat 126.

Dessa ljudisoleringsdiskussioner har taggat mig i sådan grad att jag nu ska passa på att gå¨ut med takpapprullen i solskenet och klippa till några bitar till de mer misstänkta plåtytorna. -Det som bongar som en trumma borde vara mest akut att dämpa!

Anmäl
2008-05-22 16:32 #20 av: JohnA

Jag gjorde en fuldämpning igår med mycket gott resultat. -Över motorn ligger som förut 15mm skumgummi ihoplimmat med en tung gummimatta. Ett stycke flies-tyg upprullat på en kartongbit klämdes upp i B-stolpen och svaljer där väldigt mycket reflekterat oljud. På bakdörrarna hängde jag hundens "fluff-filtar" men klädnypor och på vardera långsidan i skåpet ett täcke hängande ner från listen ovanför fönstren. På passagerarsidans benutrymme en till hundfilt och ner över växelspakarna och på förarsidans hjulhus något jag antar liknar formflex.

Trots att jag innan hade rivit bort gummiduken från förardörren och att hela innertaket fortfarande är original masonit så är nu nästan alla öronskärande högfrekventa ljud borta. Kvar är så klart de stomburna grundfrekvenserna som ger ett dovt tryckande ljud och enda sättet att dämpa dem är förmodligen tjärpapp och mjukare motorupphängning. Att bryta växelförarstången med någon form av gummiklotsar är troligen också väldigt effektivt då massor av motor- och transmissionsljud förs upp via växelspaken.

Bullerjakten går vidare med lågbudgetmetoder! Även om det känns som raggarkitsch funderar jag allvarligt på att klä masoniten på hela innertaket med fuskpäls då det absorberar helt otroligt bra. Mellan masonit och plåt tänkte jag lägga värmeisolerande gullfiber efter att plåten fått bitar av vibrationsabsorberande tjärpapp. Kanske även limma tjärpapp på de större ytorna av masonitens ovansida för att döda vibrationerna riktigt effektivt.

Som jag ser det är det kombinationen av två åtgärder som ger bra resultat: 1. Dämpa ljudkällorna, 2.Se till att det ljud som ändå läcker ut inte kan reflekteras mot hårda ytor (även om de inte själva alstrar ljud)

 

Anmäl
2008-05-22 16:59 #21 av: eile

så här blev bältestolparna färdigisolerade och klädda.

ang ditt vxlspaksljud så har jag på min lite isolering tillklippt med hål bara för lägena det tog bort all spakljud.

Anmäl
2008-05-29 19:28 #22 av: zingo_112

hej vad undrar var man köper formflex

Anmäl
2008-06-10 22:09 #23 av: Sangilak

http://www.swedac-acoustic.se/

Deras dämpmassa DC-P 500 (37:- +moms kg tror jag) är bra att börja med företaget är mycket seriöst var och hämtde massa för någon vecka sedan dock till min Land rover 109 -69.

Bara att ringa eller maila dom om info.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.