Annons:
Etikettteknik
Läst 1583 ggr
JohnA
5/12/08, 3:12 PM

Däckrapport 8,9x16 vs 33x12,5R15

Sedan jag köpte min 903 radiovalp i höstas har den rullat ca 2000 mil på de medföljande Trail Cutter 33x12,5 R15. Däcken ligger ca fem cm utanför skärmkanterna så jag har tillverkat skärmbreddare av tryckimpregnerat trallvirke.

Länge har jag sneglat på reservdelsbilens original (?) Firestone 8,9-16, i synnerhet efter de gånger jag kört fast i vårleran. Igår bytte jag av ren nyfikenhet från de moderna radialdäcken till de gamla Firestone.

Omkretsen på gamlingarna är 7% större så en trevlig bieffekt är att marschastigheten gått upp från 75 till 80 km/h vid samma motorvarv. Återstår att se om jag står ut att köra länge nog med "traktordäcken" för att få reda på om bensinförbrukningen påvekats åt endera hållet.

Det är nämligen så att gammelhjulen för ett fasligt liv och i vissa hastigheter vibrerar bilen kraftigt. I högre fart gungar GPS-navigatorn hysteriskt i takt med skramlet från mina tänder… Ljudnivån är betydligt högre i 40-70 km/h men i 75-80 är det fortfarande motor- och transmissionsljuden som har övertaget.

Bilen blev också påtagligt vingligare och den kränger kraftigt i kurvorna. Greppet i lera har jag inte fått tillfälle att prova men det borde vara betydligt bättre än de närmast gatmönstrade TC-däcken som slaggar igen av minsta lilla klet. Jag kör dock mestadels på landsväg så valet är enkelt. Enda trevliga fördelen jag märkt med gammeldäcken så här långt är att styrningen går betydligt lättare på asfalt och grus men också i lättare terräng.

Åt vilket håll bensinförbrukningen påverkas återstår att se. Det är mindre gummiyta och motorvarvet är sänkt men det känns faktiskt som att gamlingarna rullar tyngre på asfalt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: