Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 2037 ggr
Rookien
2008-04-20 15:05

Svårt att rega om?

Det dök upp en kanonfin C202, men den är bara registrerad för 1 passagerare. Är det svårt att sätta in extra säten och få det godkänt? Själva arbetet med att sätta in säte och ordna säkerhetsbälten ser jag som en ganska lätt uppgift. Eventuellt kan man tänka sig två baksäten från t.ex. 745 rygg mot rygg så får man 6 passagerare bak, lite rörkonstruktioner av fyrkantsrör så får man fast bälten. Det ena skulle i så fall vara löstagbart för bättre lasturymme vid behov. Men, alltså är det svårt att få godkänt?!

http://www.blocket.se/vi/16027355.htm?ca=15_s

Annons:
danneape
2008-04-20 18:48
#1

Tror det enklaste är att ringa tekniska avdelningen på bilprovningen,,

//Danne

Rookien
2008-04-20 21:19
#2

Har ringt dom förut om att ändra säten och sätta in bälten i en som redan är regad för fler passagerare och det var inga problem. Tänkte kolla om man kunde ta en genväg och fråga här istället. Får väl ringa dom igen.

eile
2008-04-21 23:00
#3

till min använde jag dispanen från ett regnummer som jag såg i annons i en gammal bilbörs, och enl den så var det inga problem att bara skriva dit fler vet inte hur många jag skrev in men kolla mitt regnummer på fordonsdata hjx835 men ev har jag nummret kvar på fordonet som orginal dispansen kom ifrån ev var det 7+förare

några bälten behövs ej eftrsom de ska sitta på hjulhusen sidledes i färdriktning.

eile
2008-04-21 23:16
#4

letade upp uppgifterna min fick 3 +förare och dispansen jag använde var 6 + förar  har regnumret kvar men bilen var avregistrerad dvs skrotad i fordonsdata.

JohnA
2008-04-22 21:22
#5

Hur i hela friden kan det skilja på antal passagerare mellan olika exemplar av samma biltyp? Min 903:a med plåtskåp (radiovalp) får ta tre passagerare men bilen hade bara den ena bakvända sittplatsen plus främre passagerarsäte då jag köpte den. Jag har sett andra valpar med fyra passagerare. Last- och släpvikt kan också skilja en hel del för samma biltyp. Tack och lov hade jag turen att få tag på en skåpvalp som får dra 1000-kiloskärra med B-kort, de andra jag var spekulant på fick bara dra omkring 800kg.

Beau
2008-04-22 22:15
#6

Min radiovalp 9033 är godkänd för 8 pers inkl förare. Inget jag ansökt om dispens för. Det bara är så.

Annons:
ake64
2008-04-22 22:35
#7

och min 903 får ta 6 passagerare (7 med föraren) och får dra 1250kg med B-kort. Med E-kort får man dra 2000kg men fråga inte varför för det begriper jag inte.

Rookien
2008-04-23 00:07
#8

Har kollat med bilprovningen lite snabbt idag. Han sade att den här var regad för 2 passagerare bak och att det ska vara fällbart. Att sätta in ett fast säte för 3 passagerare bak var kanske inte så lätt att få igenom, men han tyckte jag skulle kolla det när jag regar om den för privat bruk - om jag nu blir köpare till den.

 Det var något med att lasturymmet måste vara 2.30 långt och att det skulle vara lastförskjuningsskydd o.s.v. Kom på efteråt att det kanske beror på att den är lastbilsregad, men orkade inte ringa upp igen eftersom det var så lång telefonkö.

Kanske om man regar om den till personbil, men man måste också uppfylla dagens krav. Vad det innebär får jag ta reda på när jag har en i min ägo!

Upp till toppen
Annons: