01 Reparation & renovering

Brusten bladfjäder 903

2008-05-12 14:41 #0 av: JohnA

För någon månad sedan eller mer slog det mig att bilen verkade luta en aning åt ena sidan. På helt plan mark var det svårt att avgöra med säkerhet. Senaste dagarna har det däremot varit uppenbart och skillnaden mella sidorna tycks vara omkring 2cm. Jag har alltid haft en del "knak&brak" när jag kör i stan men det har jag antagit komma från att fjäderbladen gnider sig mot varandra när bilen kränger och svänger.

Nu har alltså bilen klart synbar slagsida och det kan knappast bero på annat än att ett eller flera fjäderblad spruckit. Viktigaste frågan är om bilen kan vara direkt farlig att köra med. Så borde endast vara fallet om det är huvudbladet som är av. Eftersom jag anade en lutning redan tidigare misstänker jag att fler än ett blad nu är av. Från höger fram hörs ibland ett klonkande ljud när jag kör över "tvättbrädor" på grusväg och framaxeln borde med tanke på viktfördelningen vara ,est känslig för brustna fjäderblad.

Hur ser jag vilket fjäderblad som är av utan att behöva riva isär hela paketet? Hur jävligt brukar kramporna vara att skruva loss sedan de rostat i 40 år?

Är det förresten någon som byggd om framfjädrningen till spiraler med bärarmar och panhardstad? Jag har ibland funderat på en sådan ombyggnad, främst för att förbättra komforten. Förmodligen vore ett sådant arbete betydligt värre än att byta fjäderblad och reservdelsbil finns på gården.

 

Anmäl
2008-05-12 19:16 #1 av: VALP3314

Fram kan du ha tur och kramporna släpper fint, de är ju vända neråt så det brukar inte samlas så mycket skräp och annat som får de att rosta fast.

Värre bak där de är vända med muttrarna uppåt, mina fick jag slå på en kraft hylsa nr mindre än vad det var och ta till långskaftet sen fixa fram( nya ) ja det blev begagnade fram axel muttrar .

hur körförmågan påverkas om de är helt av fram har jag inte upplevt än som tur är, bak så gick det då att ta sej ut ur skogen och köra hem med genomslags gummit som bärare av axeln,

Då jag inte hade tillgång till någon annan fjäder så slipade jag ner brott kanten och svetsade i hop fjädern igen när karossen var upphissad så mycket det gick och  hjulet var i backen så spänningen blev bra, (hägnan var lite framåt i stället för rakt ner) Kör på de fjädrarna än ett år efter,  de besiktigades med dem på och godkändes.

 

Fler talet av mina körkamrater har hjälpt upp ramen med spiralfjädrar men behållit bladfjädrarna med gott resultat, Något jag länge funderade på själv, men ramlade över fräscha fram bladfjäder paket, så det blev ett byte i stället, kan säga att det blev skillnad i skogen med fräscha fjädrar fram, där ram och kofångare tagit i tidigare körde jag obehindrat över nu då den inte niger (gungar ner) så mycket vid körning i lut och vid inbromsning.

hopas du hittar vart de är brustna , Är de helt av borde du kunna komma åt att se det om du tittar innefrån och ut samtidigt som du hissar ramen så du ser hur fjädrarna rör sej 

Ha hjulet kvar på så du inte får bilen över dej 

 

Anmäl
2008-05-12 23:31 #2 av: JohnA

Har krupit under bilen och hissat i mitten av karossen både fram och bak. Bilens lutning förvärras när jag hissar bak och det borde tyda på att det är främre fjädern som är rutten. Skillnaden ser ut att vara 1,5-2cm vilket inte är så mycket men på hela bilen gör det stor skillnad.

Det märkliga är att jag inte hittar några som helst spår av en spricka och fjäderns form är naturligt  utan någon konstig "knick". Kan en bladfjäder plötsligt förlora spänsten och bli mjuk? Lutningen har blivit akut över helgen men detta att bilen lutade något redan tidigare är misstänkt.

Anmäl
2008-05-13 00:01 #3 av: VALP3314

Ja det kan mycket väl hända.

Har du ingen spricka så är det billigaste alternativet att sätta en hjälpspiralfjäder antingen mellan axel och ram eller där genomslags gummit sitter.

Byta bladfjädrar fram är ingen stor operation om du får tag i nya eller begagnade tog mej 3 timmar på båda sidor, då fick jag svetsa i hop en av tapparna som hängorna sitter i då en brustit för mej 

mvh H.H 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.