Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 4841 ggr
Rookien
5/9/08, 8:08 PM

Kan man montera katalysator på B20?

Jag undrar om det går att sätta en katalysator på en vanlig B20 med förgasare? Ifall man skulle få för sig att vara lite miljövänlig. Det finns ju div. standard katalysatorer som inte är så dyra, men fungerar det?

Annons:
JohnA
5/9/08, 11:17 PM
#1

Med tanke på att min granne skrothandlaren påstår att skroten betalar 750kr/kg för katalysatorer så är Biltemas "kattar" väldigt billiga. Det fungerar säkert jättebra att montera en sådan på en B20 men efter ganska få mil och ännu färre kallstarter med utdragen choke har man förmodligen belagt platinaytan med ett lager sot och investeringen är värdelös. För att få det att fungera måste man sannolikt montera ett modernt insprutningssystem med lambdasond för att hålla koll så att inte motorn går med sotande bränsleöverskott.

Lambda=1. d.v.s. exakt så mycket luft som behövs för att bränna den tillsatta bensinmängden är en mycket snäv balansgång och på båda sidor om detta värde har får man problem. Huruvida ett komplett bränslesystem från en modern "cat-motor" med liknande cylindervolym, effekt- och vridmomentkurva kan fungera på en gammal B20 vågar jag inte gissa men får man till en motor som går snålt och ryckfritt tror jag nog att man har ett bra koncept. Säkerligen kan man spara en skvätt bensin också! Jag tror dock man får vara beredd på att arbetet är förgäves utan möjlighet att göra vetenskapligt grundade justeringar i insprutningsdatorns mjukvara…Förvånad

(undertecknad har arbetat med utveckling av gasdrivna värmepannor där man brottas med likartade problem. förbränningsteknik är kniviga saker)

Rookien
5/9/08, 11:29 PM
#2

OK, den får väl spotta ur sig lite extra skit dom få mil den ska rulla per år hel enkelt.

Är det någon som har förökt göra om till etanoldrift?

eile
5/10/08, 10:57 AM
#3

provat både på båten och familjebilen.

202 har en bra lösning på ställbart munstycke för att lätt klara lågoktan bränsle mm. öka till fetare blandning skruvas skruven innåt sen ställer du tändningen efter spikningarna.

när min var bensinare åktes en del på 80 oktaningt öken soppa utan problem.

men den kommer dra lika mycket mer som du förlorar i energi värde dvs e85 lär ge 10-15% lägre krut ur motorn.  kör man riktig mycket så kan topparna ge sig lite i sätena om de inte är induktionshärdade vilket har förekommit som expriment på vissa b20.

VALP3314
5/10/08, 12:55 PM
#4

Vad jag förstår så finns det en del Etanol redan i bensinen.

och enligt en kompis som länge kört sina volvos på Etanol så går det att blanda i 20-30 % etanol i bensinen så ökar oktan talet en del. hur det är med det har jag inga vetenskapliga uträkningar på och vad som händer med ventilsäten vet jag inte heller,

Kan bara konstatera att på min B 18 som ändå går som reservmotor tills jag renoverat upp orginal motorn, kändes den bra mycket piggare på landsväg med lite Etanol i bensinen.

Åter till miljö hänseendet Jag har en co på 0,2 enligt bilprovningen, det har den gått bra på i över ett år nu, så det går att ställa ner dem bra mycket om man ställer tändningen där efter. har 6 mil till köromerådet senast jag körde så tankade jag hemma körde ner till 09,30, 45 mins landsvägs körning sedan körde vi till kl 16,00 ungefär, när jag tankade innan jag åkte de 6 milen hem igen så gick det i för 210 kr bensin priset var på 12,75 så ca 16´5 liter drog den  på transport ner och en dags körning, kör en till två gånger i månaden tycker inte att jag gör av med så mycket bensin eller släpper ut allt för mycket på de turena

JohnA
5/10/08, 1:18 PM
#5

Sedan var det väl något om att spriten kan lösa upp vissa gummi- och packningsmaterial? Sprit är i allmänhet mindre aggressivt än bensin men med de material man valt för tålighet mot enbart petroleum finns säkert baksidor. Frågan är om det finns något som är direkt känsligt i B20:ns enkla bränslesystem.

I höstas hällde jag i ca 30% etanol av ren nyfikenhet och fick nästan omedelbart allvarliga problem i form av ryckningar. Det berodde till min förvåning inte på mager blandning eller upplösta material utan på en liten sten som korkat igen bränsleledningen. -Ett rent slumpmäggigt sammanträffande tror jag men kan ändå inte undra om spriten löste upp någon "skit" som fick stenen att släppa.

Som miljöintresserad snåljåp deltar jag ibland på http://alternativ.nu där bl.a. etanoldrift av äldre bilar diskuteras. Vad jag förstått är den privatekonomiska vinningen minimal och huruvida miljön mår bättre tvistar de lärde om. Merparten av svensksåld etanol lär komma från Brasilien där sockerrörsskörden sker genom svedjebruk av folk som arbetar under slavliknande förhållanden. Sockret jäses och destilleras med ineffektiva metoder där hälften av spriten går åt för att driva produktionen.

Min religion går ut på att använda och laga gamla prylar i längsta möjliga mån istället för att köpa nytt "miljövänligt". Det finns naturligtvis undantag där gammal lort-teknik tveklöst bör bytas mot nytt, men man kan ju undra hur miljövänligt det egentligen är att smälta ner en gammal plåt-bil för att tillverka en ny som är full av plast, aluminium och elektronik. Det sägs att energiåtgången för TILLVERKNINGEN av en ny bil är minst lika stor som den energi bilen gör åt med under sin livslängd.

Katalysator, E85 och befrielse från Stockholms tränselskatt i all ära, men hur noga har man egentligen studerat utsläppen från skrotning av fungerande "lort-bilar" fram till att den nya bilen är såld tillbaka till skrotbilens ägare? Det luktar mer politik än miljö här! Rent krasst är det nog så att om vi lärde oss behålla våra gamla prylar tills de verkligen tjänat ut så skulle konsumtionssamhällets ekonomi braka…

Seglarn
5/13/08, 6:56 PM
#6

Har en ombyggd 903:a med en etanolkonverterad B 20 motor. Dvs konverteringen består i modifierade förbränningsrumm och ombestyckad förgasare. Funkar utmärkt. Vintertid ökar jag dock inblandning av bensin för att underlätta start. Sommartid 100% E 85.

Annons:
VALP3314
5/13/08, 8:54 PM
#7

Modifierat förbränningsrum ? vad har du gjort med det ?

Låter intresant Cool

Rookien
5/19/08, 9:50 PM
#8

Biltema har en katalysator som ska passa alla bensin och dieselbilar. Vad tror ni om det?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133984

JohnA
5/19/08, 10:09 PM
#9

Jag är mycket skeptisk men har inga direkta bevis. Med tanke på skrotpriset för en "riktig" katalysator är förmodligen beläggningen i "kattarna" från Biltema väldigt tunn. I en bil med insprutning och lambdasond antar jag att livslängden blir kort och i en gammal "sotbil" med förgasare håller den ännu kortare tid. Jag antar att den energi och miljöbelastning som biltemas katalysatorer kostar att tillverka är större än det avgasreningseffekten blir den korta tid det fungerar…

/John, flerfaldigt bränd på Biltemas bildelar.

Upp till toppen
Annons: