Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 2856 ggr
JohnA
4/3/08, 4:04 PM

Akutfråga 903: Fläkthylsan viktig?

Jag ska under närmaste timmarna än en gång byta kamaxeldrev i min 903-valp. Detta blir tredje gången gillt och den här gången har jag köpt ståldrevsats istället för begagnade gratisdrev.

Ett av de mer irriterande och hudskrapande mekarmomenten är att lossa och montera kylfläkten och det är den luftriktande hylsan/ringen omkring fläkten som är orsaken till problemen. På min reservdelsbil saknades fläkthylsan och den bilen sades ha varit ute på långresor.

Frågan är nu hur viktig den irriterande hylsan/ringen egentligen är för kylningen? Bör jag montera den för att klara en varm sommar i stadstrafik eller kan jag lugnt slänga den på sophögen?

Tilläggas bör kanske att min valp mestadels rullar i gatutrafik och att jag INTE är sugen på att doppa bilen i gyttjehål och vattendrag. Jag är alltså inte besvärad av terrängåkandets splaschiga propellereffekt.

Annons:
soren-b
4/3/08, 5:26 PM
#1

Jag klippte bort den för många år sedan och jag kör mestadels i skogen på lågväxel men har alldrig haft några som hälst problem med överhettning.

danneape
4/3/08, 6:12 PM
#2

Den sugande effekten blir ju sämre men,, sitter fläkten nära kylaren på valparna?

//Danne

JohnA
4/3/08, 6:43 PM
#3

Tror fläkten sitter fem sex cm längre ifrån kylaren än på personbilarna med samma motor. På Lada Niva fanns en likadan plåtring och jag hade inga problem med att min ring saknades.

Så när jag skruvar ihop eländet hoppar jag över ringen. -Går ju alltid att skruva dit vid ett senare tillfälle om så behövs. Värre är det att jag lagt 1500:- på ny kamdrevsats i onödan då gamla fiberdrevet inte alls är skadat. Till råga på allt upptäckte jag en mindre gängskada på kamaxeln och orsaken till skrammelljudet är fortfarande okänd… Bilen måste jag ha fredag, lördag och söndag för att köra prylar till och från en utställning…

Knirken1
4/7/08, 12:43 AM
#4

Vill nog påstå att plåtringen runt fläktsystemets propeller är jätteviktig. Dennas uppgift är egentligen inte att "styra" luftströmmen så mycket som uppgiften den har att se till så övertrycket verkligen "fortsätter" bakåt. Undertrycket frammåt upprätthålls också av plåtringen, så att sugfunktionen verkligen blir så bra som möjligt. Det har Herr Hartzelius & gänget både beräknat teoretiskt & visste erfarenhetsmässigt (mix av båda) och provat (i hetta, normaltemp.& kyla) & provat & testat & provat osv!!!

Utan ringen (ska helst va symetriskt justerad kring propellerns kanter) far luften tillbaka till sugsidan igen mest tvärt/ omedelbums, tätt + en bit utanför runt ytterkanterna av propellerbladen. Dvs helt meningslöst luftflöde där uppstår. 

(((  Ett bekymmer som helikopterfolket har är att inte råka ut för just det fenomenet. -Finns på you.tube exempel på när detta händer. Bla en stor militärhelikopter som/där övertrycket på rotorns undersida plötsligt mest vandrar runt & upp på ovansidan där det är rejält sugande undertryck. En sorts tryckets mom.22). Hela "baletten" sjunker/dimper nedåt fastän piloten gör "lyftroder" för fulla muggar. Man har numera lärt sig att undvika att hamna i lyftrotorturbulens (tar "omtag" med bladtiltningen bla+ manövrerar iväg helikopterekipaget horisontelt) mycket tack vare studier av dylika situationer. Man har experimenterat med just ringar sittande på rotorn (för tungt+otympligt!! + brutal gyroverkan) & speciellt gynnsamt utformade propellerytterkanter, vilket numera används oftare.  ))) 

Luften kommer alltså mest att "snurra" runt själva propeller- kanterna, och endast kanske hälften av avsedda luftflödet flödar som konstruktörerna beräknat som nödvändigt. Visst går det rätt hyffsat ändå men varför ta risker med funktions-marginalerna. Det kan tyckas drygt med mekandet med "tryck"-styrande kåpan men när motorn väl kommit i ordning så elemineras ju egentligen det tråkiga pysslet med just kåpan. Bra det, och bra även att luftflödet blir det avsedda av de som beräknat & designat det hela. Original är såklart vanligen bäst. Hoj /Kn1

eile
4/7/08, 10:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

ska du riva bort kylet ofta så gör som jag gjorde. rensa bort allt i fästen,

först byggdes kylet  på lite i ovankant som extra expansionsutrymme eftersom det alltid är bättre att ha vattenpelare över toppen vilket inte är fallet i orginalsystemet. i påbyggnaden sattes en grov bricka och i bilen en grov bricka med gummi mellanlägg detta håler kylet i rätt läge.

sen bockades en ny botten bit och lödes dit lika stor som resterande mått var ner till ramen och i botten en löddesz dit ett vinkeljärn med hålfästen i vadera ände sen en butlt ditsvetsad i varje ramben.

detta gjorde att kylet har troligen 2-3 gånger volymen och kyler min diesel utan att el fläkten brukar behöva slå till.

när service utrymme behövs är det bara någon minuts jobb att hissa ner kylet.

Vill du förbättra kylegenskaperna drastiskt bocka till en plåt framför kylet och sätt i ramen så det blidas en lufttunnel från front till kylet i orginal åker ju den mesta luften ner under kylet utan att göra någon verkan.

Min har ju både intercooler ,servo, oljekyl i fronten och extra plåten för att leda in luft sitter på 4st  m6 i nedre bågen på stötfångaren  se bilden

eile
4/7/08, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

bättre bild från ovansidan på förstorad kyl och fäste

Annons:
eile
4/7/08, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

bild från undersidan

svanis
4/7/08, 4:41 PM
#8

Kan detta var något

http://www.ekb.se/documents/dc-axial.pdf

Observera att trumman i detta fall kallas fläkthus.

Ringen runt fläkten skapar det drag som behövs i stället för att vispa omkring luften. Även alla kylfläktar till olje kylare innom industrin har denna plåtring. Dessa påminner om en bilkylare i konstruktion.

Bilar utan denna plåtring är ofta avsedda för betydligt högre hastigheter än skogsbilarna, och då skapas ett naturligt flöde med hjälp av fartvinden.

Luft trumman bör nog finnas där även vi elfläkt.

Då består ju problemet med trumman.Fot i munnnen

Gå inte över ån efter vatten.

JohnA
4/8/08, 5:21 PM
#9

Jodå, principen för plåtringen känner jag till. Än så länge har det fungerat utan någon som helst skillnad men så är det också bara vår än så länge. Får skärpa uppmärksamheten när det blir varmare ute. Eftersom jag mestadels kör i högre fart kanske jag klarar mig från problem även i varma sommaren.

En trevlig konsekvens av att vara utan ringen är att jag tycker fläkten jobbar lite tystare. Egentligen borde det vara tvärt om. Får se om det blir elfält till sommaren eller om ringen åker på igen i panik.

Svedis
4/9/08, 12:41 AM
#10

Fläktkåpan gör mest nytta i låga farter och ger bättre genomsug genom kylaren. På landsväg spelar den mindre roll. Jag har en gammal amerikanare med V8. Där är det viktigt. Avståndet mellan fläkt ska vara så litet som möjligt. Byter man kylaren, ska man söka efter en med en extra rad (2-radig eller 3-radig) som ger bättre kyleffekt. Man kan byta ganska friskt så länge grejerna passar. Assymetrisk 5-bladig fläkyblad har jag på amerikanaren ( ej samma avstånd mellan bladen) som ger mindre fläktljud samt bättre drag än den 4-bladiga. Men som påpekats, så länge det inte kokar så fungerar det!!

JohnA
4/10/08, 9:09 PM
#11

Assymetriska plastfläktar och termostatstyrd slirkoppling, är det finesser som kom först på volvos OHC-motorer (B21/B23) eller kan man ha turen att hitta sådant på skroten som passar B18/B20?

Upp till toppen
Annons: