Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 1768 ggr
Loysan
2008-04-17 12:45

Förgasare till valpen

Är en ZENITH som även satt i Amazon etc. Det förekommer en del sådan som man kan köpa billigt på TRADERA kolla här:

http://www.tradera.com/Forgasare_B18-auktion-62922503

http://www.tradera.com/Forgasare_Zenith_B18-auktion-62762635

Sök på "B18" i alla katgorier så finner man många bra grejer till valpen. Jag har roat mig med att renovera några sådan här förgasare, de är i väldigt olika skick, men går ofta att använda. Det som oftyast är skrot i en så gammal förgsare är det lilla ekonomisystemets membran, det blir för hårt, detta finns att köpa hos Altyko, 180 kr tror jag, Packningar kan man lätt göra själv. Ett annat vanligt fel är att gasspjällaxeln är mycekt glapp. Amazonraggaren har pumpat på gasen. saker som munsycken, fjädrar, flottör, chokespjäll, och själva huset är däremot bra delar. Försök aldrig direkt att sätta in en billig gammal sådan förgasare. En dryg femtiolapp är OK pris för en sådan här som vi ser på TRADERA. Och en massa kvällars jobb för renovering. man måste lära sig hur den funkar och förvissa sig om att alla små smala luftkanaler är öppna.

Annons:
JohnA
2008-04-18 16:02
#1

Jag har funderat mycket över ekonomiventilens membran. De hostningar motorn hade vid ivägkörning efter några sekunders tomgångskörning är i stort sett borta efter byte till en friskare motor utan repor i cylinderväggarna men jag har fortfarande kvar samma förgasare.

Eftersom "nya" motorn är en B20 går landsvägsresorna med gaspedalen mindre nertrampad än förut men om ekonomiventilen inte funkar som den ska innebär detta att motorn får onödigt fet blandning. 180:- för ett litet membran är mycket pengar men om det kan spara bensin är det snabbt intjänat. I nuläget dricker min 903:a ca 13l/100km vid mestadels landsvägskörning i 75km/h.

Loysan
2008-04-18 17:35
#2

Det är väldigt svårt att säga om det spar bensin. 13 liter är ju en bra siffra.

Oftast är det här membranet hårdare än fjädern som finns vid detta system. Så det hårdnade memebranet är ofta det som bestämmer funktionen, eller snare gör att det inte funkar.

Jag har inte heller kommit på ett sätt att byta memebran, det är liksom nitat vid mittgrejen av mässing och att hitta ett smidigt material är inte lätt. Det skulle vara  människohud då…. Får flå av en bit på rumpan och se om det funkar. Jag vill i alla fall säga att oftast är det här memebranet för hårt på äöldre beg förgasare. Men slitagemräken visar att det ändå arbetear flitigt och då gör nån sorts nytta. det är im alla fall lätt att byta elelr öppna och titta , Bara tre skruvar på baksidan.

eile
2008-04-19 10:10
#3

på vissa dieselpumpar finns en reglering till bypass när det inte är full laddning till turbon, detta membran kostar några tusen, jag brukar ta vanliga pessaret från en strombergare. Även på båtsidan finns ett gummi som kan passa som membran och det är pumpmembranet från tex en gamal murcla tror inte det marinshopen tog mer än 50:- för hel sats.

här är länk så ni ser hur membranet ser ut:

http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=%2084951&ivar=images/MERMAR/84951/17.png&inbr=654&bnbr=9&bdesc=FUEL+PUMP+AND+FUEL+LINES

Loysan
2008-04-21 17:20
#4

Memebranet på Zentih fögasaren är inte stort, som en femkrona. Men det var verkligen dyra saker till Dieselbilarna du eile.

Såg att det var yttereligere en Zentih till salgs på TRADERA nu. 60 kr…

Upp till toppen
Annons: