Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 2820 ggr
marra
4/7/08, 12:31 AM

903

tjena…är ny här på valp i fokus och jag tänkte höra med er som som har lite kött på benen när det gäller den här typen av bilar.har en 903 på gång som jag ska titta på…vad ska man tänka på..vad brukar va vanliga fel på dom?…etc…etc…..   mvh marra..

Annons:
Knirken1
4/7/08, 1:33 AM
#1

Valparna är så olika från ekipage till ekipage. Kort & gott så kan man väl säga att man inte bör vara rädd för att det kan "bli till" att meka lite. Får man bara hyfsat ordning på "sin" valp, så är det vanligen inte så mycket att oroa sig över sedan. Militärens specifikationer & önskemål/krav har lett till att "de" är av synnerligen god kvalitet, på alla sätt. Bara en så "banal" sak som hjul & hjulmuttrar. Vanliga personbilars hjulmuttrar brukar ju gärna gå tungt efter ett antal hjulbyten. Gängorna spretar hit & dit ofta. Hjulen vägrar att lossna från bilarna & liknande irriterande strul. Gäller nära nog alla personbilar. Dock inte Valparna !! Alla hjulmuttrar snurrar vanligen fint på sina hela gängor. Hjulen tas smidigt loss utan våld osv. Är det inte det som kallas kvalitet i detaljerna, så vet inte jag. Delar finns att få tag på via bla länkarna här på "valp i focus". Så även verkstadshandböcker och detaljlistor/sprängskisser med minsta skruv & bricka. Som hobbybilar är de fenomenalt billiga att ha att göra med oftast/slutligen. Vanligen ingen skatt. Rel billig försäkring. De är inga fartvidunder men pinnar på ganska bra ändå, om man vill. Rosten är såklart ett bekymmer men ingen omöjlighet att fixa. Den finns ju mest i plåten men då valparna har ram (knappast några rostproblem med den) så omfattas besigtningens synpunkter mest i att man inte på grund av rosten typ ska "ramla igenom golvet" osv. Vanliga tex veteran/ alla bilar kan ju kolapsa pga rost. Så icke valparna, tack vare ramen bla. De finns nu också många människor som lever på att göra svetsar här i världen, så… Be säljaren redogöra för vad som ärligt "fattas" på bilen. I min fattades tex fläkten & dess elmotor fram. Fixades via postorder/bussgods, med hållare/ram & allt. Höger bak bladfjäderpaket spretade lite "olinjärt/olika" & klamrarna hade flygit sin kos där. Det är nog lite sånt där man får räkna med + ta tag i sedan. Vanligen behövs ingen domkraft när man ska under & göra något. De är upphissade som de är! Praktiskt!! Robustare & enklare konstruktion får man faktiskt leta efter, och de är egentligen konstruerade efter (skulle man kunna säga) principen att "det är inte så mycket som kan krångla på ett järnspett"  Hoj/Kn1

marra
4/7/08, 10:36 AM
#2

tack ska du ha knirken…

Knirken1
4/8/08, 1:04 AM
#3

- Vad är det för en sorts 903 Du funderar på ? "Flakare" eller låda/kupé bak?  Halvkupé & miniflak?  Modellvariationerna är många.  Med eller utan B18/motor-driven vinsch?  24V eller 12V i det elektriska?

RadioPersonterrängBilarna (som den jag har "lever" med "både-och" (12V/B18-el och 24V resten!!). Lite bökigare att få tag i original/rätt lampor, men det går naturligtvis. De håller i sin tur bra då den högre drivspänningen medger lägre strömflöde (Effekten P = U x I ,som ev bekant & här kommer de 24V bra in tex). Spänningfall är ett (något) mindre problem med mindre strömflöden & mera U. (12 V är naturligtvis hur bra som helst i sammanhanget ändå såklart). De som har 6V bilar (gamla bubblan tex) har det lite jobbigare då el-förbrukarna behöver mycket ström för resp effekt(P)behov, och spännings"trycket"/U ej är det bästa, som sagt…Fundersam. (Dock, allting går, som Malte Lindeman sa om nya fina stugbyn ute på sjöisen!)

Kul vore att ha haft en B18 driven vinsch, men det har inte min Raptgbil tex. (Dock därmed ett par oljeutrymmen mindre med axelgenomföringer att hålla reda på. Tätning/nivåer osv) Kika gärna på "det" i bla Länkar här uppe. Laplander renovering nederst av länkarna. Urbra bilder!!!  (överdrivet jobb!!Öh..) Hoj/Kn1

marra
4/9/08, 10:50 AM
#4

tja Knirken..först vill jag tacka för alla tips du har gett mig…jag har en c202HT på gång.dom är vad jag har förstått den civila varianten av 903 fast lite nyare..vad har du att säga om den modellen?det sitter väl en B20 i dom modellerna?..den förra ägaren hade satt i en annan kam i motorn för att få ett bättre vrid samt renoverat hela motorn…och det är ju bra..är det 12 eller 24 volt i den??..bilen är utrustad med dubbla batterier?? tack på för hand Martin

Rookien
4/9/08, 7:48 PM
#5

Hade tänkt att skapa en ny fråga om det här, men jag snor lite utrymme här istället. Hur är skillnaden i prestanda och komfort mellan 903 och c202? Hade tänkt mig en C202HT, men dom växer inte på träd precis, 903:or säljs det fler av verkar det som.

eile
4/9/08, 10:19 PM
#6

202 mot en valp ja då skiljer allt även i komfort, 202 är gjord för att även kunna åka fort komfortabelt på landsväg med marchastighet i 100+ .  202 är en sen 70 tals konstruktion , sv valpen är en sen 50 talskonstuktion för ren terrängkörning.

lite nyfiken vad de satt i för kam för att öka vridet?  202 hade en något uppskrämd b20 och mig veteligen finns nog ingen kam som ger med vrid däremot finns några varianter med sämre vrid men mer varv.

på 202 ska man alltid vid köp kolla så inte fd lådan gått med förlite olja eftersom det finns de som inte fyllde upp dem med rätt mängd bara för att oljan fick tryckas in eller bilen lutas på sidan.  sen är det en fördel om kablarna byglats till 4x4hjuls bromsatomatiken detta görs nere vid brompedalen annars har framaxlen och ev fd lådan fått en del extra stryck om det är en bil som rullat mycket landsväg.

bakaxeljoken bör man känna på och vid oljeläck där så finns risk för att det finns skador.

sen är bromsystemet med dubbla servon ett kapitel för sig men det går att lösa det mesta finns och går att repa.

En frisk 202 betingar höga priser utomlands, italien, tyskland mm.

202 har funnits i alla möjliga skepnader i allt från  abulanser till flakbilar med sopagregat,  en hel del har ven rullat som långtursbilar.

Annons:
Rookien
4/9/08, 11:00 PM
#7

Jag vet inte vilken kam som sitter i från början på dom här, men jag satte in K-kam i en B20 jag hade i min PV544. Ger bättre vrid än original som t.ex. i 140-serien.

eile
4/9/08, 11:46 PM
#8

har kört sönder en kam i en 202 och den var omärkt satte i en vanlig standar men tyckte den blev något slöare, bara inbillning kanske.

Knirken1
4/10/08, 2:53 AM
#9

- "eile" Du beskriver bra vilka typiska skillnaderna är mellan gamlare 903 & nyare 202.  202 har mer vrid i motorn (2 liters mot 1,8 liters) så ca en växel högre går väl bra i de flesta backar/partier i terräng tex. 903 tar de flesta "partier" i lite långsammare tempo således, men fram kommer båda. Båda lever på "rätt användning" av sina växellådor. Eller hur!?

202 i god driftfunktion upplevs nog som lite bekvämare/ komfortablare & tystare än 903, som ju är lite mera råjärn / "krigsmaskin". Dvs inga större ansträngningar har gjorts för att få 903 att kännas "ombonad/ lyxigCool". Det får man ev greja själv, och visst går det.   

En bra grej med 903 är ju förståss "power lock" bakdiffen, som ser till att fördela kraft till det bakhjul som har grepp/fäste, blixtsnabbt & automatiskt, så att inte det på ev isfläck harsar/slirrar och får/tar all kraft. Testar detta varje vinter och min gamla bakaxel sköter kraftfördelningen utmärkt trots minst 20år sedan senaste bromsdiff-lamellunderhåll !! (lameller finns att beställa, vid behov). Dock är funktionen inte så himla avgörande på valparna. De tuggar på bra även utan "power lock"-diff, som ju 202 modellen visar. ((Tar power lock-difflamellerna "slut" på 903, blir det helt enkelt som en vanlig diff.))   

- Men! Varför är det 2 batterier i den 202 "marra" kikar på ? Finns 202 med 24V system ?!?, eller är det extra batteriet till någon annan funktion ?

En karakteristisk skillnad är väl även själva fyrhjulsdriften mellan de 2 typerna av "lill-valp".  (((Storvalp=> tgb11 med portalerna, 6cyl, VOLVO164-motor osv)))

903 har direkt mekanik via en spak till fördelningslådan för skifte mellan 2 & 4 hjulsdrift+ hög & låg.

202 har väl inkoppling av framhjulsdriften m.hj.av vacuum direkt till framdiferentialen, likt "storebror"/tgb11. Hur skiftas mellan hög & låg på 202 ?-elknapp/direkt mekanik via spak?

Hur fungerar 202:s automatik som "kastar" i framhjuldriften om man bromsar till låsning, och enbart bakhjulsdriften från början är i? - För är det inte så att det är en sorts automatik som gör på detta sätt? /kan väl ha sina sidor om man skulle ha frihjulsnav men frirullande framhjul aktiverat => diffen & kardanen frammåt först stillastående.. Öh..! Eller hur är det med detta??   /Kn1

ake64
4/10/08, 2:05 PM
#10

Det sitter en tryckgivare i bromssystemet som vid ett visst tryck kopplar in framhjulsdriften. Om jag förstått saken rätt är det får att minska risken att bakvagnen slänger ut vid bromsning. Säkert jättebra när det är halt men på torr asfalt tror jag inte att jag gillar det.

 C3 serien har för övrigt samma automatik.

marra
4/10/08, 11:15 PM
#11

den förra ägaren hade satt in ett extra batteri till diverse saker…bla….så hade han tänkt att ha skåp delen till husbil så att säga..det sitter en k-kam i motorn..det blir tydligen bättre bottenvrid då…funderar på att slänga på en weber 45oxå….borde bli lite mer kraft i den gamla b20..eller vad tror ni??

marra
4/10/08, 11:17 PM
#12

glömde en sak…får det plats under motorkåpan med en weber-45?

valp
4/11/08, 7:14 PM
#13

På 202 så är en en spak tll att skifta mellan låg och hög, dessutom så sitter det winsch på nästan alla 202:or. Vad jag har hört så kom 202:an som en budget bil efter 300-serien. 202:an finns bara som civil.

Annons:
Upp till toppen
Annons: