06 Övrigt valprelaterat

Vad är det för däck på den här C202:an?

2008-03-03 19:19 #0 av: Rookien

Är det här däck för landsvägskörning?

Jag har inte varit och tittat på den ännu, bilden kommer från annonsen. Försöker bara ta reda på lite fakta i förväg, har inte tid eller råd med en massa arbete på den. 

Anmäl
2008-03-03 20:10 #1 av: Calle

Det ser ut som gamla GoodYear Suregrip eller vad dom heter, dvs original terrängdäck.

Men, du funderar på att köpa en 30 år gammal bil och har inte råd med att lägga ner pengar på den?

Hur har du tänkt, det är klart att den är sliten, rostig och behöver nya delar. Du kanske ska köpa en annan bil, eller fortsätta cykla.

Anmäl
2008-03-03 20:24 #2 av: Rookien

Såhär ligger det till, bilen behöver antagligen nya bromsar och beroende på vad den behöver så ligger den prislappen på mellan 2-5000 om man vill ha delarna snabbt och inte har tid att renovera bef. cylindrar o.s.v.

Jag vill ha bilen mest som ett bruksfordon och vill alltså ha "höghastighetsdäck" för landsvägskörning. Då vill jag helst slippa köpa däck på direkten, har sett beg för ca 5000kr + frakt.

Dessutom ska den familjeanpassas vilket betyder att jag vill ha in fram och baksäten samt säkerhetsbälten från t.ex. en 745:a samt extraisoleras mot framförallt buller.

Löjliga sarkasmer undanbedes, det är klart att jag förstår att gamla bilar behöver fixas med. Jag har bl.a. haft fyra PV och en Duett och är absolut inte rädd för lite mek, men jag vill ha igång den så kvickt som möjligt och sedan fixa lite då och då.

 F.ö. har växeln på min cykel rostat fast på ettan så det är inget kul att cykla med den.

Anmäl
2008-03-03 20:38 #3 av: Rookien

Glömde en sak - jag har också en motsrävig fru så jag behöver gott om argument för den här bilen. Glad

Anmäl
2008-03-03 20:59 #4 av: Calle

OK, det är i alla fall terrängdäck på bilen. De bullrar ju en del och kanske får man ner ljudnivån genom att välja slätare däck. Bilen i sig är inte konstruerad för komfort så den blir inte tyst om man inte lägger ner väldigt mycket jobb på ljudisolering.

Jag bytte isolering i väggar och tak på min 903B. Det blev kanske lite tystare. Det är dock stora oisolerade plåtytor nedåt, golv och under stolar som är lite svårare att isolera. Det kräver också att plåten man belägger med isolerskivor är frisk.

Man kanske också ska fundera på att använda bilen som bruksfordon. Det är ju i grunden en konstruktion från slutet av 50-talet med nära noll deformationszon, det kanske du har övervägt?

Anmäl
2008-03-03 21:07 #5 av: Rookien

Det har jag också haft med i tankarna, men eftersom det är en rejäl balkkonstruktion så blir det väl inte så mycket deformation... utom i den eventuella bilen man krockar med. Det blir värre om man krockar med träd eller berg förstås. Med bruksbil menar jag hämta barn från skola och dagis ca 500m och en och annan tur till Värmland. Under 300 mil per år räknar jag med. Med lite tur även någon semester tur.

Anmäl
2008-03-03 22:03 #6 av: Svedis

Krocka med en sådan, fortsätter man nog genom frontrutan?? Frågan hur mycket jobb det är innan besiktning? 202:an har 2-krets med hjälpservo, bra men kräver mer jobb än valpen att fixa. Allt är vacuumstyrt, så man tappar både bromsar och 2-hjulsdrift om det läcker. Bullra lär den nog göra, allt från kylfläkt till vägljud. Men skoj är det.

 

Anmäl
2008-03-04 01:12 #7 av: JohnA

Rookien, om du köper den bilen eller en annan så välkomnar jag dig i den masochistiska bruksbilsfalangen! Skrattande Jag har kört min 903: ca 1300 mil sedan jag köpte den i augusti förra året. Jag kör sonen till skolan fyra mil bort. Vi åker med öronproppar/hörselskydd och som Calle skriver finns en del att göra med ljudisoleringen. Något som hjälpt rejält är ett gammalt täcke kastat över motorluckan mellan framstolarna och ner mellan växelspakarna. Mycket av ljudet i min bil kommer från området kring spakarna. Jag marschar 75-80 på motorvägen och då är det ett sabla buller men så är också 903:an lägre växlad än 202:an.

Min bil behövde total bromsrenovering och huvudcylinder plus hjulcylindrar kostade ca 600:- i material men då renoverade jag cylindrarna istället för att köpa nya vilket jag tycker är kapitalförstöring. Huruvida 202:ans dubbla bromsservon kan renoveras och vad det kostar vet jag inte men renoveringssats till det ganska annorlunda 903-servot gick på 700:-- Den renoveringen blev för övrigt inte bra då servot kärvar lite.

Anmäl
2008-03-04 01:21 #8 av: JohnA

Beträffande däck har jag Radial A/P Trail Cutter M+S  33 x 12,5 R15 på min bil och det rullar mycket tyst och stadigt. Däcken funkar också hyfsat i terräng utom i lera då de är fullständigt värdelösa eftersom mönstret slaggar igen på en gång.

Dessa däck sitter på 15"-fälgar med ganska stor positiv offset för att få plats i hjulhusen inåt. Konsekvensen av detta är att däcken ligger ca fem cm utanför skärmkanterna och kräver skärmbreddare, vilket jag snickrat av trallvirke!

Jag har inte provkört mina original terrängdäck men jag förseställer mig att bilen går mycket tystare och stadigare så här. 33x12,5 är något mindre i omkretsen än originalhjulen med resultatet att utväxlingen blir ännu lägre... Gråter Men på en 202:a kunde de nog funka fint!

Allmän fråga: Finns det tysta och stora däck som passar på originalfälgarna? Jag vill helst ha däck som är något STÖRRE än originalet under förutsättning att de få plats i skärmarna.

Anmäl
2008-03-04 03:10 #9 av: danneape

Jag vet inte hur tysta mina är jämfört med dina nuvarande,

men jämfört med kronhjulen är mina mudzilla däck MYCKET tystare,,beror nog på att de är mjukare och något tätare i mönstret, polarens creepy crawler är ännu tystare, men de är inte lika tysta som ett slätare "vägdäck" dock,,

Sökte lite på olika däckfirmor,, men e nog lite för seg just nu,,

//Danne

 

Anmäl
2008-03-04 10:50 #10 av: eile

en 202 med riktiga däck och lite formflex upptryckt innanför innertaket och i sidostolpar sant ec som mellanvägg blir tyst som en vanlig 740.

däcktips köp ett par nedslitna michelinare och rega dem du får bästa möjliga stomme som klarar höga lufttryck och kan sen fritt välja mönster, regningen är inte så dyr. 

202 funkar bra som bruksbil har haft min dels som äventyrsbil sen som pendlar bil och en jättefördel är så klart om man har ungar med att bälten redan finns sen finns det även plats för volvos gamla barnstol den med metalramen att ha bultad i motorluckan passar både fram och bakåtvänd,  och det bästa ungarna vet är att åka valp. 

 

Anmäl
2008-03-04 15:15 #11 av: eile

obs på bilden saknas klädsel blir nog volvos 700 serie grått samma som på dörrarna

Anmäl
2008-03-09 09:36 #12 av: omega24v

280/85-16 är visst samma som 8.9x16 i tumdimension (står på däcksidorna). 9x16 är något större och finns i en relativt landsvägsvänlig däckmodell som heter STA Superlug (STA är förkortning, jag tror tillverkaren heter Specialty Tires of America). Jag vet inte om den säljs i Sverige, men man kan ju kolla runt lite. I Staterna är de inte överdrivet dyra i alla fall, men allt är ju relativt.

Mvh Erik, Terrängbil.net

Anmäl
2008-03-25 21:39 #13 av: preusvarg

Jag tror att den kan bli hur fin som hällst men lägg krut på att kolla hur rostig ramen är och bry dig inte så mycket om däcken i det här läget det brukar inte vara omöjligt att byta till sig ett par väg däck in med en massa isolering så får du nog tyst på skrället.. men ett råd på vägen..... kolla hjullagren och bromsvätskenivån före provkörning och efter. de e dyyyyrt att fixa hjullager å bromsar e ju inte gratis det heller å jag låvar att man kan få grå hår av det jag har erfarenheter å svedis har också erfarenheter. men rolig bil är det och jag skulle inte byta bort min

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.