Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 3388 ggr
Ghostman
2008-01-19 20:06

Diff på 903 3314

 någon som vet om det är diff på en sån modell fram. bak hur kollar man att dom e ok isf några tips behövs!

Annons:
hfb608
2008-01-19 20:31
#1

alla axlar har diff, men bakaxeln har diffbroms. diffbromsen testas lättast genom att man lägger i neutral på huvudväxellådan och tvåhjulsdrift på fördelningslådan. sedan lyfter man upp ena hjulet bak och vrider på det, går det trögt så fungerar diffbromsen.

JohnA
2008-01-20 00:58
#2

Vad som menas med "diff" verkar det råda delade meningar om. Personligen anser jag att det är en förkortning av ordet differential och sådan finns i i stort sett alla vanliga bilar. Sedan verkar det som att begreppet "diffspärr", d.v.s. möjligheten att låsa ihop en differential så att den INTE tillåter olika hastighet, också kan kallas för "diff" kort och gott. "Diff" kan alltså betyda två direkte motsatser.

Så enligt det jag anser vara korrekta betydelsen av "diff" har hfb608 helt rätt i sitt inlägg ovan. -Både fram- och bakaxeln i 903 har precis som de flesta 4x4-bilar differentialer och att bakaxeln har en form av "halv diffspärr" i form av lamellbromsen. (som jag för övrigt tror sällan fungerar om den inte har renoverats)

Vissa 4x4-bilar har också en differential i fördelningslådan MELLAN fram- och bakaxeln. Detta hittas mig veterligen främst på bilar med permanent fyrhjulsdrift som Range Rover och Lada Niva. När en bil har manuell diffspärr antar jag att det i första hand är centraldiffen som kan låsas vilket ger en stor ökning av dragförmågan men man kan fortfarande bli stående hjälplös med ett fram- och ett bakhjul spinnande. 903 har i mitt tycke INTE diffspärr i fördelningslådan eftersom den saknar centraldiff. -När fyrhjulsdriften kopplas in sker detta helt "stumt" mellan fram- och bakaxel. (vilket torde vara den klart dominerande lösningen bland alla 4x4-bilar av kostnadsskäl)

Lamellbromsen (automatiska "halv-diffspärren") bak på 903 låser inte lika stumt som en "riktig" diffspärr men är i gengäld skonsammare mot prylarna. Jag har fått för mig att lamellerna slits ner efter bara några 1000-tal mil beroende på körsätt. Min bil har friktionen som hfb608 beskriver ovan och bakhjulen driver parallellt i snö och mjuk lersörja. Däremot orkar diffen inte föra över kraften när bilen står snett över ett dike med diagonalspinn.

Det lär gå bra rent tekniskt att meka in bakaxelns lamelldiff även i framaxeln på 903 men uppgifterna om vilka väg- och terrängegenskaper man får tycks gå isär.

Det har pratats en hel del om lamelldiffarna i en annan forumtråd där L3314 ingår i trådrubriken.

toy8
2008-01-27 12:23
#3

Det finns tre typer av differentialer

Öppen: Valp fram

Diffbroms: "LSD" valp bak

Diffspärr: ARB, E-locker mm dvs helt låst när du väljer det i annars är dessa som en öppen diff

 Mvh Hasse

toy8
2008-01-27 12:24
#4

Valpen är till 100% låst i fördelningslådan i 4hjulsdrift

niva, toyota Lc mfl har har mitt diff som man kan spärra eller ha öppen

wankelsport
2008-01-29 12:26
#5

Bara som kommentar till ovanstående:
LSD betyder inte diffbroms, det betyder Limited slip diff, vilket på svenska kallas "lamelldiff".
Det finns dock betydligt fler sorters diffbromsar än LSD, t ex Torsen, vilken är en sinrik konstruktion med kugghjul.

Svedis
2008-01-29 16:28
#6

Torsen är en differentialväxel. Kan förses med spärr eller broms.

Diffspärr går båda utgående axlarna med samma hastighet ( och moment). Vid LSD eller någon anna form av diffbroms, fördelas kraft från axeln med högre hastighet till den andra på. Det kan lösas på flera sätt.  Enklaste formen är där man använder bromssystemet för att bromsa det roterande hjulet ( typ Tracks på volvo)

Annons:
Upp till toppen
Annons: