Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 1607 ggr
JohnA
2008-02-03 17:07

903 -Tvekande motor, Zenith förgasare

I en tråd jag inte hittar nu har vi pratat om hostande/tvekande motor vid ivägkörning efter t.ex. rödljus. Jag har tidigare misstänkt den s.k. ekonomiventilen i förgasaren. Min motor tappar orken fullständigt precis när jag ska iväg om jag inte först trampar till ett par gånger och väcker upp den. Nyss rev jag isär förgasaren eftersom sista åkturen gick rent allmänt småryckigt och stånkigt (samt att bensinförbrukningen varit högre än vanligt sista månaden).

Jag hittade en del smuts och klägg som förhoppningsvis förklarar sista tidens dumheter men jag konstaterade också att membranet till ekonomiventilen är väldigt hårt. Fjädern som stänger ventilen när undertrycket i insugsröret minskar är förhållandevis svag. Funktionen hos ekonomiventilen är enligt reparationshandboken att magra ut bränsleblandningen genom att släppa in mer luft till emulsionen då motorn går med lätt belastning. Om membranet till denna ventil stelnat med åren är det lätt att tänka sig att det kan ta lite tid för ventilen att stänga när man vill sätta fart. -Alltså en omvänd accelerationspump!

Detta är hittills bara en teori men när jag fått igång motorskrället igen efter förgasarrensning och byte av främre vevaxeltätning ska jag prova att sätta i en starkare fjäder i ekonomiventilen i hopp om att den helt kopplas ur. Sedan återstår att se om motorn slutar tveka. I värsta fall resulterar ingreppet i en höjd bränsleförbrukning.

Annons:
Calle
2008-02-03 17:58
#1

Jag hade samma fel, att motorn storknar när man plötsligt gasar till. Jag skrev om det i tråden du far efter.

Jag plockade isär förgasaren och för min del var det smuts i sista munstycket från acc-pumpen. Det sitter på snedden i förgasarhalsen. Det ska vara ett hål genom ca 0,5 mm i diameter. Ta isär förgasaren och blås med tryckluft så får du nog rent.

JohnA
2008-02-03 19:11
#2

I mitt fall har det inte handlat om acc-pumpen för den har sprutat så fint, eller förresten kanske ändå eftersom munstycket satt lite löst. Sanningen kommer närmaste dagarna.

Upp till toppen
Annons: