01 Reparation & renovering

903 - oljeläckage vid kamdrevskåpa

2008-02-01 20:35 #0 av: JohnA

Som att det inte räckte med senaste veckans bromsknas, skurna hjullager och allmänt stånkig gång i motorn så är det nu väldigt rostskyddat i hela motorrummet och orsaken är förmodligen att vevaxelns främre tätning gått sönder.

Tanken är att göra ännu ett "fulmek" och låna hela kamdrevskåpan från reservdelsbilen. Frågan är hur besvärligt detta är att göra på plats i bilen? Jag har bråttom att få ordning på bilen men innan jag kryper in och börjar svära vill jag ha lite moraliskt stöd. Det tycks bli ännu en sen kväll...

Anmäl
2008-02-02 01:24 #1 av: JohnA

Ja det där ser inte kul ut! Förutom att precis allt är nedsölat med olja så ser kåpan ut att sitta ganska trångt, dock inte omöjligt. Diagnosen känns näst intill bergsäker, packboxen är körd!

För att lossa kamdrevskåpan måste fläkt och remskiva bort från vattenpumpen men hur kommer jag åt att lossa dem? Fläktkåpan runt kylaren ser ut att vara vad jag ska börja med men hur i hela friden får jag loss den?

Är det någon som kan ge mig några arbets- och svordomsbesparande steg för steg-tips? Bilen MÅSTE fungera igen på måndag morgon och jag har inget annat att åka i. -Jag sitter fast på bonnlandet tills eländet är fixat!

Anmäl
2008-02-02 15:32 #2 av: JohnA

Är den där förbaskade skruven på vevaxelremskivan höger- eller vänstergängad?

EDIT: Den är högergängad. Nu återstår att hitta ny packbox och packning samt få loss kåpan som verkar sitta inklämd av vattenröret...

Anmäl
2008-02-02 21:50 #3 av: danneape

Frågan är om du inte kan få ur boxen utan att ta bort kåpan,,,

Har för mig att det skall gå på en del motorer men är inte säker på denna,,

//Danne

Anmäl
2008-02-02 22:47 #4 av: ake64

Det stämmer. På min AUDI 2,5tdi går det att byta packboxen utifrån. Enligt Haynes ska man borra i en skruv i packboxen och använda den att dra ut boxen med. Det kräver dock en hel del försiktghet för att inte slinta med borret och skada tätytor.

Anmäl
2008-02-02 23:13 #5 av: danneape

Har även för mig att det på biltema säljs en packboxurdragarkrok,, eller vad det hette Cool

 Såg att det var mycket folk inne på tgb.net så om du vill ha snabbare/rätta svar så testa där åsså.

//Danne

Anmäl
2008-02-03 11:15 #6 av: eile

om det bara är vevaxeltätningen så byts den lätt utan att demontera mer än remskivan, äldre model av kåpan levererades med filtring lossa låsringen och ta ur filtringen sätt dit packbox istället.

Anmäl
2008-02-03 15:02 #7 av: JohnA

Det är packbox på min motor. -Hård som bakelit ungefär...

Det borde absolut gå att få ur en sådan packbox utan att riva kåpan men på min motor satt den så in i h-e hårt fast t.o.m. på verkstadsbänken under hammare och mejsel.  Nu är den i alla fall loss.

Finns det flera varianter på packboxen eller är det samma för alla B18/B20?

I Biltemas packningssats för helrenovering finns allt man behöver utom just packboxen... Filtpackningen till bakre tätningen finns med men vad hjälper det... En kompis åkte igår några mil i snöyran förgäves p.g.a. detta. Nu kanske det löser sig ikväll genom bekantas bekanta med känningar hos epatraktorfolket. Måste ha snurr på bilen till måndag eftermiddag.

Utdragarkrok med glidhammare hade säkert funkat men undrar om det inte är väl trångt under valpen för sådant.

Anmäl
2008-02-03 16:58 #8 av: danneape

Brukar handla allt i lager o tätningsväg på momentum i karlstad,, men de har ju inte helgöppet,, Gråter

Sedan finns väll kanske inte dessa där du bor men det borde finnas andra företag som handlar med sådant i närheten,

dock måste man veta de exakta måtten på boxen innan man handlar å det kan ju vara vanskligt när man måste använda samma bil när man handlar som man grejar med,,

//Danne

Anmäl
2008-02-04 11:19 #9 av: JohnA

Så, nu är det nerförsbacke! (hoppas jag) Fick låna en bil och har inhandlat packboxar för 63:-/st. hos Dione kullger AB hemma i Uppsala. Nu är det förhoppningsvis bara att skruva ihop motorn igen.

EN VARNING! Jag må vara den siste på jorden att inse detta men då det föds nya idioter hela tiden är en varning på sin plats: -KÖP INTE packningssatser hos Biltema!!! I desperation skickade jag en kompis dit i helgen (seriösa handlare har stängt då) för att köpa packningssats. Den främre vevaxeltätningen FINNS faktiskt med till skillnad mot vad jag först trodde, men det är den gamla filttätningen. -Och Biltema menar tydligen att den funkar för alla B18/B20 fram till 1976... -Ja lycka till!

Nåja, jag behöver packning till tråg och transmissionskåpa och de finns i alla fall med i packningssatsen! -Tjoflöjt, för trågpackningen är gjord av hård kartong (!) och transmissionskåpans packning har så felaktiga mått att den är helt oanvändbar...

159:- är jävligt dyrt för en packningssats då den är fullständigt oanvändbar! Gissa vem som kommer att bråka om mer än bara pengarna tillbaka? Fy så detta har sinkat mig. Nåväl, ny transmissionspackning är nu tillverkad på köksbordet och den främre biten av trågpackningen kan förhoppningsvis täta med lite extra packningsklister. -För Fiona SKA rulla till Stockholm idag!

Anmäl
2008-02-04 12:10 #10 av: JohnA

Först nu såg jag att det är skador på kamdrevet... HELVETES JÄV...

Brukar de vittra sönder med åren? Flisor bort ur kuggtopparna på massor av ställen...

Anmäl
2008-02-04 12:43 #11 av: JohnA

Har ringt runt till stans bildelsfirmor och en drevsats verkar kosta kring 1500:- Kan det gå att hitta plastdrevet löst på ett billigare håll? Behöver man två specialverktyg för drevbytet eller finns några fulknep? Frågan nu är om det är just mitt drev som haft oturen med sig och om jag kan hitta ett dugligt drev i reservdelsbilen?

Kuggtopparna är helt avbrutna eller saknar stora flisor. Troligen är det stor risk att motorn havererar snart om jag kör vidare och det kommer naturligtvis att inträffa långt hemifrån... Dags att ta de sista besparingarna och köpa en skitbil att åka i tills vidare...Gråter

Anmäl
2008-02-04 15:05 #12 av: eile

det går att knacka försiktigt när du har drevet i spänn utåt, men slår du för hårt åker frostpluggen i bakkant på blocket bort och då blir det bort med svänghjulet.

Har faktiskt bytt kamm och lyftare på en parkering i paris efter ett ras lite trångt men på 202 går det precis att få ut kammen genom kylarhålet.

Spec verktyget kan du göra själv bara en bandjärnsbit med två skruvar som krokar i hålen

Anmäl
2008-02-04 17:16 #13 av: wankelsport

Man brukar inte få med packboxarna om du köper en packningssats från en "seriös" firma heller (t ex KGtrim). Så Biltema gör inget konstigt!

Dumt men så är det!

 

Anmäl
2008-02-04 18:54 #14 av: AndersEriksson

"Man brukar inte få med packboxarna om du köper en packningssats från en "seriös" firma heller (t ex KGtrim)"

Jo, det brukar man!  I och för sig har jag aldrig köpt packningssats till B18/B20 men till andra motorer brukar det ingå packboxar, eller "radialtätningar" om man vill vara noga. /Anders 

Anmäl
2008-02-04 19:51 #15 av: sos

Bakelit drevet börjat flisa... uschhh KOLLA extra noga om kam-axeln glappar både i sidled och fram och tillbaka... finns en "mässingsplatta" bakom drevet som håller kamaxeln på plats och den kan vara hyfsat urgröpt så kamdrevet kan vandra... = drevet blir av med all kuggar och så står du där...

Anmäl
2008-02-05 15:47 #16 av: sos

Angående verktyg... de kan ju sitta hyfsat löst men det lilla ståldrevet drar du med två bultar som passar i de två gängade hålen + ett plattjärn och distans... bakelitdrevet behöver man kröka två bultar så det blir krokar man kan vrida in i hålen och haka fast på baksidan...sedan plattjärn igen... OM jag nu minns rätt det var länge sedan jag joxade med detta.

Anmäl
2008-02-05 18:03 #17 av: JohnA

En B18 brukar ju klara betydligt mer än 6500 mil så skadorna på kamdrevet skulle kunna tyda på att något annat också är fel och att det i sin tur beror på misshandel under militärtjänsten. JAg har inte lagt märke till något slammer i motorn så vevaxeln borde vara ok. Däremot behövs kanske inte så mycket kamxelglapp för att förstöra drevet.

Jag har nu valet att byta drevet eller hela motorn (B20 från reservdelsvalpen). Kanske en B20 från en personbil kan vara i bättre skick efter ett lugnare liv med lägre varvtal än i en bil som körts av ansvarslösa fjunläppar i grönkläder. Eftersom det ylar ganska hårt i min växellåda funderar jag på att flytta över hela paketet från reservdelsbilen. Klarar man ensam att flytta motor och växellåda i ett stycke med bara domkrafter som hjälpmedel? Är det enklare eller svårare att bara byta motorn? 

Anmäl
2008-02-08 17:33 #18 av: JohnA

Ja detta med byte av kamaxeldrev verkar ju inte så jättekul när man saknar verktyg... Jag har pratat med KG Trimning idag och de säljer nya drevsatser (fiber) för strax under tusenlappen och lägger man till 400:- får man ståldrev som håller en evighet. Detta löser dock inte mitt akuta problem som är att få igång bilen innan helgen är slut.

Fiberdreven påstods definitivt vara en svag punkt på dessa motorer men att det ofta kan fungera trots att dreven ser ganska hemska ut. Därför är det nu frestande att skruva ihop motorn som den är och försiktigt köra vidare samtidigt som jag försöker hitta en billig reservbil att köra tills jag kan ordna problemet under mindre pressade förhållanden.

Jag bifogar en bild på mitt drev som har ca 2mm avbrutet från större delen av kuggtopparna. -Hur hemska drev har ni andra motormekare sett på fungerande motorer? 

Anmäl
2008-02-08 21:18 #19 av: JohnA

STRUNT I MINA FUNDERINGAR!!! Jag måste kunna lita på min bil eftersom det är mitt enda bruksfordon och då är det värt några extra dagar i väntan på riktiga delar.

Så på måndag beställer jag ståldrevsats för 1400:- från KG Trimning och hoppas sedan att det går smidigt att byta utan "påputtarverktyget". Avdragare borde gå att tillverka själv, i bästa fall sägs det gå med två skruvmejslar om man inte är rädd om gamla drevet. Om nya drevet behöver påputtarverktyget fick jag tipset från KG att slipa axelhålet försiktigt med smärgelduk tills drevet precis glider på. Att försöka knacka på det kan inte bara resultera i utslagen bakre plugg utan också i flyttade kamaxellager och skador på ventillyftarna.

Anmäl
2008-02-09 00:30 #20 av: JohnA

SKIT OCKSÅ, nu får jag in kommentarer från andra forum som säger att mitt kamaxeldrev mycket väl kan fortsätta att fungera länge till... Statistik skulle onekligen hjälpa här! -Hur brukar dreven se ut när man river en gammal B18/B20? Är det så gott som alltid några flisor borta? Jag kanske heller inte ska störa mig på att bilen bara gått 6500 mil eftersom motorn kan ha gått väldigt många timmar i radiotjänst.

En annan sak i sammanhanget är att det finns en hel del andra tänkbara haverier som kan kräva bärgning från motorvägen. Bara för två veckor sedan var det väldigt nära då ett framhjulslager skar ihop och bilen har fortfarande tre till lager med okänd status. Dessutom är det mer än kamdrev som kan haverera plötsligt och svårmekat i en bilmotor.

Så även om nytt kamdrev torde försäkra mig mot just drevhaveri är det kanske ändå så mycket annat som kan hända att jag lika gärna kan köra vidare med mitt vältuggade drev?

Anmäl
2008-02-09 16:41 #21 av: preusvarg

Jag tycker du absolut ska byta drevsatsen. fundera inte äns på att behålla dina gamla drev. Du tjänar på att göra det ordentligt nu. hur kul är det dels att riskera att bli stående och kanske framför allt sitta och fundera på det hela tiden. nää byt skiten. Biltema har skit bra grejer om du behöver träddgårds möbler eller billiga skruv som går av när du drar i dom. *L* doftgranarna e skapliga också samt navkapslar.. förutsatt att du bara tittar på navkapslarna och inte kör med bilen som du monterat dem på *L*

Anmäl
2008-02-09 21:58 #22 av: JohnA

Nu ber jag er hålla tummarna! -Grannen är hemma igen från semestern och han har en skrotmotor i hyggligt skick samt alla specialverktyg som behövs för drevbytet. Nu återstår att hoppas på skicket hos skrotmotorns drev och att grannen hittar verktygen!

Anmäl
2008-02-10 21:51 #23 av: JohnA

TJOHO!

Nu är det förhoppningsvis sluttjatat i den här tråden för jag har nyss kört en provtur med min 903:a. Lösningen blev ett begagnat drev från en skrotmotor hos grannen. Drevet hade gått 14.000 mil och var i utmärkt skick. Bilen funkar nu lika utmärkt så nu är det bara å hoppas att inget börjar jävlas igen på väldigt länge.

En intressant iaktagelse på mitt gamla skadade drev var att kuggarna i en sektor på ungefär 1/4:dels varv var så gott som oskadade. En tankt som slog mig var att skadan kan ha börjat med att en liten flisa spräckts loss ur ett enda kugg och att den kuggen sedan har börjat släppa småbitar som i sin tur satt igång en långsam kedjereaktion som ännu inte hade hunnit sprida sig varvet runt. Det skulle i så fall kunna räcka med en liten skräppartikel som rent av varit med i motorn sedan den var ny.

Ett tack till er som engagerat er i problemet!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.