Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 2439 ggr
JohnA
2008-01-28 13:26

903 bromsservo -WOW!

Detta är inte tänkt som en diskussion, snarare ett spontant glädjetjut (med däcktjut)! 

Efter ett halvår och ca 1200 mil med min 903:a har jag så äntligen monterat in bromsservot som jag tog ur vid bromsrenoveringen direkt efter bilköpet. Någon skrev i forumet att servot inte är så kraftigt och att bromsarna är ganska ok även utan servo. Jag har vant mig vid tungtrampade bromsar men det har kostat knäont och ständig oro i högre hastigheter…

Idag sitter det nyrenoverade servot på plats och installationen lyckades utan behov av luftning ute vid hjulen. Provturen höll på att ge mig platt näsa! -Jössesjävlar så det bromsar nu! Underbart! Jag vill minnas att bromskraftförstärkningen är ungefär 2x men det känns som mycket mer. 

Renoveringssatsen vill jag minnas gick på drygt 700:- hos Bil & Industribromsar och det var relativt enkelt att byta delarna. Värst var att få ur småkolvarna och en låsring. En av gummitätningarna var också en smula trilsk men renoveringen gick ändå fort. Monteringen gick ännu fortare och utan något som helst krångel.

Annons:
Svedis
2008-01-29 11:28
#1

men ca 2 gånger är ganska mycket! Som att ha drygt båda fötterna på pedalen och trycka till. Själv gick det knapp att bromsa min när sevoklockan var trasig, fast det är väl en 400 kg extra med plogen??

JohnA
2008-01-29 14:37
#2

Hmm, undrar om något är fel i servot… När jag trampar mjukt och sakta kommer bromsverkan ganska plötsligt som att något snäpper till i servot. Servoeffekten är också en smula fördröjd. Pedalen går ganska djupt i golvet vid första trampet så det är säkert dags att justera bromsbackarna igen. Med ett långsamt servo blir det ännu större seghet när pedalen har en bit att åka innan backarna tar emot i trummorna. Pumpar jag pedalen så att den tar högre upp försvinner också den där snäppande känslan.

Sedan får jag kanske också ta med 1200 mils vana i bedömningen. -Att det helt enkelt lär ta sin tid innan jag vänjer mig vid att ha bromsservo. Hur som helst känns bilen betydligt tryggare att köra nu. (om det inte vore för det skurna framhjulslagret…)

Svedis
2008-01-29 16:23
#3

Lufta ut 1-2 dl ur ena främre bromscylindern för att tämma servot på luft. Räkna med en halv liter för hela systemet ( fast bara bra med frisk vätska). Kommer förstärkningen lite plötsligt, kan hjälpservocylindern vara kärv.

JohnA
2008-01-29 20:36
#4

Känns som att jag lyckades lufta ur systemet förvånansvärt bra. Jag började med att ansluta huvudcylinden till servot och pumpa igenom ett par gånger tills servot verkade urluftat. Därefter anslöt jag ledningen till hjulen och pumpade sedan några gånger till med muttern till bromsröret lite lös. Bromsvätskan i systemet är ny sedan augusti.

Jag har inte fått någon märkbar "svampighet" i bromspedalen, bara det där typiska "glappet" av att bromsbackarna behöver justeras. Detta glapp lyckades jag inte justera bort inför besiktningen efter bromsrenoveringen i september men besiktningsmannen sade ingenting om fenomenet. Nu när bromsarna haft 1200 mil att sätta sig borde det gå att justera backarna betydligt snävare än omedelbart efter monteringen.

JohnA
2008-01-31 13:40
#5

Nää, jag är inte helt nöjd med det nyrenoverade servots funktion. Den där märkliga snäppeffekten gör det svårt att dosera bromskraften. Lägg till detta servots sega reaktion så får man något som inte är helt kul i vinterföret…

När jag trampar ner pedalen för en mjuk inbromsning "ploppar" den till en bit på väg ner varefter bromsverkan plötsligt ökar. Uppenbart är det någonting som kärvar men frågan är vad. Jag följde instruktionerna och monterade först servocylindern löst, rörde kolven några gånger och drog sedan åt cylinderns bultar. Innan jag lade på locket kände jag att kolven rörde sig mjukt. Kanske är det de hydrauliska småkolvarna som bråkar? Det borde gå att lista ut VAD som strular genom att noga analysera hur pedal och bromseffekten känns.

Brukar dessa servon ha seg reaktion? Det pyser några tiondels sekunder mellan det att jag trampar på pedalen tills bromskraften ökar. Jag tycker det är ett väldigt litet hål i tätningsbryckan under luftfiltret, kanske det ska klippas upp? Eller så är det luftventilernas rörelse som är för liten.

Svedis
2008-01-31 15:30
#6

Har du en burk lika som jag dvs Lockheed? ( se bild i "Bildfråga").  Hjälpservon känner av när det kommer tryck från huvudcylindern och öppnad så hjälpcylindern börjar arbeta med undertryckets hjälp. Detta sker (hos mig) precis som en modern bil, mjuk och ökande.  När man släpper pedale, känner hjälpen av att trycket försvinner och öppnar ventilen bakåt. Tror det är beckventilen på lilla klockan? Släpper inte den, så släpper inte bromsarna alls utan ligger på hela tiden så länge motorn går!

Annons:
eile
2008-01-31 16:54
#7

inne i servot siter en vippbrygga ser ut som ett ankare med två ventiler dessa ska tät och löpa fritt lite skit här och inget funkar som det ska

Svedis
2008-01-31 18:25
#8
JohnA
2008-02-01 20:29
#9

Idag har sevot fungerat mestadels utan "snäppandet" där bromsverkan kommer väldigt plötsligt och svårkontrollerat men stundtals var det besvärande fenomenet där igen. En tanke som slog mig är att det kanske kan finnas luft kvar i servot och att det är orsaken till både snäppandet och att pedalen går relativt djupt vid första trampet.

Hur snabbt reagerar ett väl fungerande original 903 Girling MK2-servo? Är det lika kvickt som ett modernt bromsservo eller får man finna sig i viss tröghet? Reaktionen blir säkert kvickare om jag får ut eventuell luft ur systemet och justerar bromsbackarna ordentligt.

När jag renoverade bromsarna för 1300 mil sedan lyckades jag inte helt få bort skillnaden i pedalrörelse mellan första och följande trampningarna och då ställde jag ändå alla backar så att de precis snuddade vid trummorna. 1300 mil i både hög fart och i stadstrafik har kanske medfört behov av ny justering.

eile
2008-02-03 11:13
#10

bra bild svedis   B är det jag kallar ankare och  här kan det ligga något som får luftventilerna till att kärva, enkelt att kolla bara lossa skyddsplåten

Upp till toppen
Annons: