Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 6211 ggr
hyttebacken
1/21/08, 7:00 PM

Ventilspel B18 - 9033

Hej, jag håller på och kollar & justerar ventilerrna. Jag tror mig veta hur man gör och att ventilspelet skall vara >= 0,4 men < 0,45. Min fråga är hur stor feltoleransen är. Det är ganska pilligt att få det exakt. Är det sämre om spelet blir i underkant än i överkant? dvs vad är att föredra 0,39 eller 0,46 :)

MVH

Fredrik

Annons:
eile
1/21/08, 10:39 PM
#1

beror väl på om du vill ha brända ventiler eller ej.

kör inte 2 varvs varianten om du ställer som finns i vissa manualer av någon konstig anledning brukade de sista ventilerna få för mycket spel.

ställ istället efter varje komptakt

JohnA
1/23/08, 3:56 PM
#2

Se till att motorn är ordentligt varmkörd vid justering eftersom ventilskaften ofta sträcker på sig och minskar spelet av värmen. Ett för litet spel injusterat med kall motor ger snabbt brända ventiler. Hellre då att det rasslar lite mer. Allt för stort spel ger ökat slitage på hela ventilmekanismen.

hyttebacken
1/23/08, 9:54 PM
#3

Okej. Där tror jag att jag fick ett vettigt svar på vad som är bäst av aningen för mycket eller för litet spel. Tack JohnA. Säkrast att ligga något i överkant än i underkant med andra ord närmre 0,46 än 0,39 :)

Men du skriver att motorn skall vara ordentligt varm körd, men i rep.handboken står det utryckligen: "Ventilspelet justeras med fördel vid stillastående motor, likvärdig varm eller kall." Någon mer som har någon åsikt om nackdel med justering vid kall motor?

JohnA
1/27/08, 1:39 PM
#4

Jag är beredd att backa på punkten om varm/kall motor. Om uppgivet ventilspel är för kall motor om man justerar det varmt så lär det bli ett sjuhelsickes skrammel när den är kall och mycket även som varm… Gäller att veta vilket tillstånd som gäller. När jag tänker efter är det väl vanligen kall motor som avses, för det är ju bra att kunna hamna nått sånär rätt när man precis byggt ihop en motor och ska starta den för första gången. Med kall motor borde menas 15-20 grader.

hyttebacken
1/27/08, 8:27 PM
#5

Jaha då var ventilkåpan tollbaka med ny packning, givetsvis. Ventilerna stod inte mycket fel. Spelet var mellan 0,45 och 0,50 på alla 8 ventiler. Trorts det hörs en ganska stor skillnad i ljud från motorn sedan jag ställt ned det till mellan 0,40 och 0,45. Inte för att det slamrade förut med det hördes ett tydligt tickande från ventilerna. Detta är nu knappt hörbart. Verkar som jag gjort rätt. Jag gjorde allt med kall motor.

eile
1/27/08, 9:52 PM
#6

kall varm kvittar bara lägga till 5 hundradelar

Annons:
lelle_man
1/29/08, 6:31 PM
#7

brukar göra det med motorn igång på tomgång funkar det med

Upp till toppen
Annons: