04 Teknik

903 -Byte B18 standard till vässad B20?

2008-01-10 19:34 #0 av: JohnA

När jag nu börjar fundera på originalmotorns skick i min 903:a vill tankarna skenar iväg en smula. Om det ändå drar ihop sig till ett motorbyte kan jag lika gärna anstränga mig lite extra och ordna en välpreparerad bytesmotor. Jag vill inte krångla med besiktning och adapteringar så vässad B20 borde vara det självklara valet.

Den B20 som sitter i min reservdelsvalp har en stromberg- eller SU-förgasare och för att få plats med denna har man byggt om karossen till vänster om passagerarstolen och detta vill jag helst slippa göra. Jag är också skeptisk till 903:and originalförgasare. Vad finns för förgasarlösningar man kan få plats med utan att skära i karossen?

Utan att lägga en förmögenhet på trimnin vill jag försöka få ut maximalt med TERRÄNGVÄRDIG effekt ur B20:n. Att t.ex. sätta i rallykamm vore troligen ett totalfiasko i en tung bil... Men vad kan löna sig att göra för att få en lättkörd motor med maximal råstyrka? Är det enda raka att turbokonvertera? Jag vill hålla tekniken enkel och bygger hellre om en förgasare för övertryck än att montera på insprutning. (har gjort turbokonvertering med tryckförgasare tidigare) Turbo är förstås ett effektivt sätt att höja råstyrkan men det blir ändå ganska komplicerat. Helst bygger jag en sugmotor med bra vrid.

Är det över huvud taget någon skillnad på B18 och B20 förutom cylinderdiametern? Om jag ska ha en vässad motor, finns det över huvud taget något argument att utgå från B18?

Förslag någon?

Anmäl
2008-01-10 20:21 #1 av: eile

Bra botten vrid är väl vad du är ute efter, när b20 borras något ökar bottenvridet ganska mycket.  b20 toppen är bättre med riktiga ventiltätningar.

202 har en kortare su förgasare som ser ut som en strombergare och denna har även en annorlunda luftburk för att få plats. denna su är riktigt bra med ställbart munstycke på sidan för att enkelt ställa om till olika soppakvaliteer, bra när man åker öststat eller arabland.  202'ans  b20 var nog förövrigt den mest moderniserade versionen av b20.

Förr fanns några göteborgare som var duktiga på volvo block här handlade de om strokning och även ombyggnad till överliggande kam.  Kan gissa att någon fortfarande har roliga grejer liggande en höll till ett stenkast från terrängaxel. 

enl google så trimmas volvos fortfarande i partille.

 

Anmäl
2008-01-11 08:37 #2 av: wankelsport

Varför inte kolla på amazonklubbens forum. Där behandlas B18 och B20 i detalj. Sök och läs lite i forumet så får du svar på alla frågor.
Huvudskillnaden mellan B18 och B20 är mycket riktigt volymen. Det finns det andra detaljer också som skiljer men inget som har någon egetlige betydelse. Du kan lugnt utgå från en B20 istället.
Om du borrar maximalt och skaffar en strokad vevaxel kan du komma upp i 2,3 liter. Då bör blocket vara av 74, 75 eller 76 års modell då de har tjockare cylinderväggar och tål mer borrning.
 

Firman i Partille som eile nämner är väl Elleman-Jacobsen antar jag. Kanske en av de första att trimma B18 i detta land. Firman finns kvar än. Fast det finns många fler så man måste naturligtvis inte vända sig till just dem om man inte vill. Exempel på andra firmor som kan B18/B20 är KGtrim, TG motor mfl.

 

Anmäl
2008-01-11 09:22 #3 av: soren-b

Jag byggde på en standard B20 från 74:a med större ventiler och kraftigare vev (bild finns i mitt fotoalbum) Weber 36/36 fungerar bra, ger bra vrid och låg soppaförbrukning. Planad topp höjer vridet något, tycker de räcker för mig.

Har hört för länge sedan att marin kammen ska funka bra som terräng kam mer vrid på låga varv, nån som vet??

Anmäl
2008-01-11 11:00 #4 av: eile

tatanka nämnde någon gång han körde med marin kam i sin äventyrsbil.

Anmäl
2008-01-12 15:18 #5 av: TESSiER

En Weber 36/36 går in utan att att modifiera karossen. Lite trångt blir det att få plats med ett luftfilter, men det går... Om du vill kan jag leta efter bilder på hur det såg ut i min förra valp.

Anmäl
2008-01-12 16:39 #6 av: eile

en 202 su ger nog bättre botten vrid än 36/36.

Finns ett större intresse för insug så vet jag var nog var orginalmodellerna finns och vilket gjuteri som göt dem.

senast de göts var det nog misab text gjutet på dem.

de fanns för både weber och holley. 

 

Anmäl
2008-01-13 15:53 #7 av: JohnA

Effektivaste "fultrimmet" borde vara att kompressormata en standard B20. En kompressor drar visserligen fler hästkrafter ur motorn men ger jämfört med turbo och andra trimningsmetoder överlägset bottenvrid med snabbt svar. Grannen har en rotorkompressor som jag ska gå och titta på... Det klassista konceptet är att montera kompressorn mellan förgasare och topplock men om jag tryckkonverterar förgasaren så blir det enklare med ledningsdragningen, dessutom kan man montera laddluftkylare och betydligt enklare göra kompressorn urkopplingsbar! Hmm, kanske den elektromagnetiska kopplingen från en AC-kompressor kunde användas? Med en sådan lösning kan man ju välja en utväxling som ger högt varvtal på kompressorn redan vid lågt motorvarv och sedan koppla ur kompressorn vid landsvägskorning så den inte övervarvas.

Någon som sett de där amerikanska el-kompressornerna som säljd på postorder?

Anmäl
2008-01-13 17:58 #8 av: hfb608

fanns i 4weeldrive för ett tag sen.

Anmäl
2008-01-13 23:02 #9 av: eile

Låter krångligt kanske är det bättre du gör som jag gjort effekten räcker mer än nog,  vridskillnade mot orginal kan enkelt jämnföras så här, backar där man kämpade på 2 växel åker man nu lungt upp på 4 och utöver det rejäla vridet har man en topphastighet som är omöjlig att utnyttja fullt ut samt en bättre soppa ekonomi.

Anmäl
2008-01-14 10:54 #10 av: JohnA

Jo Eile, din ombyggnad är både imponerande och lyckad men i mitt tycke långt mer komplicerat än att koncentrera insatsen till enbart motorn (B18/B20). Min 903:a är förvisso min enda bruksbil nu men jag har en radikalt annorlunda lösning på problemen med prestanda och driftekonomi till vardags. Tanken med tråden var att spåna i vilda svängar och se om det faller tillbaka på någon verkligt enkel insats att ta till om jag ändå ska byta motor. Det som kan motivera mig till ett byte är om jag kommer fram till att originalmotorn är i ett sämre skick än jag tidigare trott och tankarna går just nu i den riktningen. En B20 sitter i min reservdelsvalp och en annan ligger och skräpar hos grannen. Är skicket dugligt på någon av de tillgängliga B20 kan jag tänka mig kamaxelbyte, måttliga åtgärder på topplock och byte av förgasare/insugsrör men knappast mer radikala åtgärder än så. Jag kan också tänka mig att montera turbo eller kompressor som alternativ om det verkar vettigt (vilket det inte gör idag i samma utsträckning som igår, även om tanken var kul).

För övrigt räknar jag med att 903:an någon gång under våren ska få avlastning från sin motorpina så bytesmotorn behöver inte vara helrenoverad, bränslesnål och trimmad på finaste sätt.

Maximalt snurr på en B20 med minsta möjliga medel kort och gott!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.