Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 4333 ggr
JohnA
12/4/07, 12:59 AM

Lynnig kopplingspedal

Kopplingspedalen i min 903:a uppför sig skumt. Efter att ha fungerat utmärkt i några månader började urtrampningsläget att sakta närma sig golvet. I helgen var det riktigt hopplöst och pedalen gick i botten utan att kopplingen helt slutade att driva. Vid hemkomsten efter en stundtals jobbig resa konstaterade jag att behållaren var precis lika full som när jag för ett par månader sedan bytte gummitätningar i både huvud- och slavcylinder. Jag provade att lufta kopplingen utan att pedalens läge blev bättre. Nu några dagar senare har det så blivit bättre igen men fortfarande ligger urtrampningsläget olustigt lågt. Läget är heller inte stabilt utan verkar glida upp och ner lite som det vill. Jag märker ingen skillnad om jag trampar sakta eller hastigt, inte heller går kopplingen sakta tillbaka mot drivning om jag håller pedalen nedtryckt under en längre tid.

Det mest sannolika jag kommer på är om något skräp fastnat i huvudcylinderns tätning och att det blir tätt först när trycket ökar. Jag har också funderat på om slangen kan ha brustit i sin armering så att den stjäl en del av pumpvolymen genom att svälla. Detta förklarar dock inte att urtrampningsläget plötsligt kan bli bättre igen för en stund.

Någon med en hållbar teori?

Annons:
danneape
12/4/07, 5:11 AM
#1

Kolla även bultarna som håller ihop lådan och motorn,,,

Hade en gammal bil som delade sig där för länge sedan,,

//Danne

sos
12/4/07, 10:04 AM
#2

Har liknande problem på en Datsun… kommer och går, har funderat på om det kan vara något luftningshål i locket eller liknande som är igensatt = oljan sugs inte alltid ned i cylindern då man trampar… verkar långsökt men allt ser ju OK ut i övrigt

Calle
12/4/07, 10:41 AM
#3

När du bytte packningar i huvudcylindern, var cylinderloppet rostigt och slitet då?

Om det är det så kanske inte du får upp något tryck och vätskan rinner förbi kolven. Om samma inträffar på slavcylindern så får man läckage och att nivån minskar.

När du trycker på kopplingspedalen, hur mycket rör sig slavcylinderns "tryckpinne"? Om den rör sig normalt mycket så har du problem senare i systemet, dvs med utrampningslager, tryckplatta etc. Jag gissar dock på huvudcylindern.

hyttebacken
12/4/07, 3:00 PM
#4

Har ett (kanske) liknande problem. Kopplingen fungerar alltid bra om jag inte legat på landsväg i några mil. Dvs med 4:an i och utan att använda kopplingen. Då ändrar sig kopplingsläget så att det hamnar betydligt närmre golvet.

Detta var förut ett problem eftersom jag inte kunde koppla ur ordentligt. Jag minskade då gaffel spelet (enligt rep.handboken skall det vara3-4 mm, det var 8mm innan just.) och kopplingen tar nu högre upp. Problemet löst men faktum kvarstår att det fortfarande är närmre golvet efter en längre landsvägskörning…

hfb608
12/4/07, 8:07 PM
#5

konstigt att glappet ökar borde mindska vart efter kopplingen slits. kolla annrs om det är något fel på justerskruven på slavcylindern. jag hadde ett problem som var helt annorlunda glappet försvann nämligen helt, även fast jag justerat skruven. felet var kulan somm kopplingsgaffeln är ledad på. blev tvungen att pilla av den genom hålet i sprängkåpan, tvätta med sprit och sedan applicera gänglåsning innan jag pillade tillbaka kulan. har för mig att det var en 14 nyckel jag använde. tänkte om den kulan är lös på din också. det kan ju förklara att dragläget flyttar sig.

JohnA
12/5/07, 12:50 AM
#6

Kopplingspedalen fortsätter att vara medelmåttig med vissa variationer från gång till gång… Jag kollade spelet mellan slavcylinder och hävarm idag och det tycks vara 3-5mm. Jag tänkte idag på det Hyttebacken skrev och tror det kan finnas vissa likheter med min bil. Trampar jag hårt och bestämt tycker jag urkopplingsläget kommer lite högre än om jag mesar.

Annons:
eile
12/6/07, 10:53 PM
#7

horna till slaven byt packning lägg en fjäder i botten som håller bort onödigt glapp mot armen och som gör att kolven börjar ta på samma ställe varje gång, lite taskigt urtrampningslager som vibrerar och du får mer spel vid slaven ju längre du kört utan att ha använt koplingen.

JohnA
12/9/07, 6:56 PM
#8

HJÄÄÄLP!

Min koppling ha funkat halvdant sedan jag skrev i tråden sist. Igår efter att bilen stått ett par dagar går pedalen nästan i botten. Jag försöker då i panik att pumpa snabbt (hade bråttom iväg) men då blir problemet bara ännu värre. Resan gick hyfsat utan koppling kan tilläggas…

Inför morgondagens skolskjuts ska jag nu försöka fixa felet. Jag konstaterar att bromsvätskan i kopplingens nyrenoverade huvudcylinder är grafitgrå vilket jag uppfattar som tecken på att den är full av metallpartiklar. Cylindern jag demonterar från reservdelsbilen har svartkläggig vätskebehållare vilket knappast är ovanligt på en gammal bil.

I med reservdelsbilens cylinder och ny bromsvätska. Kolven tycks inte suga vätska och när jag öppnar slavcylinderns luftnippel suger huvudcylindern bromsvätskan baklänges så att nivån höjs… Jag misstänker att backventilen läcker.

Den nyrenoverade huvudcylindern revs isär och gummidelarna visar inga tecken på skador. Tilläggas bör att reservdelsbilen såldes p.g.a. att kopplingen slutat fungera i hydrauliken…

JAG BLIR TOOOOKIG på det här!

JohnA
12/9/07, 7:51 PM
#9

Hahaaaa! *skrattar triumferande och sätter så skrattet i halsen*

Mysteriet med de svampiga kopplingspedalerna är kanske löst! Den lilla backventilen inuti kopplingens huvudcylinder trycks emot sitt säte med en väldigt klen fjäderbricka. När allt är som det ska räcker detta men minsta skräp eller "klägg" gör att ventilen inte tätar varvid hydraulvätskan istället tränger tillbaka upp i behållaren. Efter en noga rengöring av huvudcylindern blev min koppling som ny igen!

Frågan om varför jag i en nyrenoverad cylinder fått den klara bromsvätskan förvandlad till grafitgrå sörja på bara några månader återstår att besvara… Nåja, jag får väl upprepa proceduren i februari om det händer igen.

hfb608
12/11/07, 5:29 PM
#10

jag har upptäckt att min vätska också är grå. har alltid undrat varför. vet någon svaret? kanske efter honing?

valp
12/11/07, 8:12 PM
#11

Hej!

Jag renoverde min huvudcyliner + slavcylinder för 4månader sen men min vätska är fortfarande klar. Det kan bero på att det kanske kommer in vatten eller att det redan finns vatten i ett rör t.ex.

Calle
12/11/07, 9:21 PM
#12

Gamla murkna gummislangar och packningar i bromscervot färgar av sig. Gamla gummislangar kan till och med släppa lite större gummibitar som sätter igen systemet.

TESSiER
12/11/07, 9:48 PM
#13

Grå olja tyder på vatten….

Annons:
hfb608
12/12/07, 10:09 PM
#14

ok ska ändå byta ut rörsystemet till kopplingen.

JohnA
12/13/07, 2:59 PM
#15

Nu har kopplingen fungerat som ny i flera dagar. Alltid samma dragläge högt upp på pedalen. Hur det ser ut i behållaren har jag inte kollat ännu men i mitt fall sitter det helt nya tätningar i cylindrarna. Slangen ner till slavcylindern är dock gammal men den kan knappast släppa svart smörja som går upp i behållaren.

Visst kan vatten färga olja grå men dels är det inte olja i broms- och kopplingssystemen, dels var färgen i åtminstone mitt fall mörkt grafitgrå, nästan svart. Att bromsvätska gärna drar till sig vatten har jag annars hört många gånger. Jag har också läst något om att bromsvätskans närmaste motsvarighet är glykol och inte olja. -Någon som vet?

JohnA
4/26/08, 7:35 PM
#16

För ca två månader sedan började pedalen plötsligt få ett allt djupare dragläge igen. Hastiga urtrampningar gjorde otyget något lindrigare. Så efter någon veckas strul försvann problemet av sig självt. För två veckor sedan kom eländet tillbaka igen och sista dagarna har det varit på gränsen till svårt att få i backen utan skrål i lådan.

Igår rev jag ur huvudcylinden och som väntat var bromsvätskan smetig i konsistensen och grå till färgen. Jag tror INTE det handlar om vatten, snarare aluminiumspån då det ser lite glittrigt ut.

Kanske var det ett misstag att försiktigt hona cylindern i vintras så jag bytte till reservdelsbilens cylinder men flyttade över kolven med fjäder och ventil. Den klena fjäderbrickan bakom ventilkäglan gör att minsta skräp eller "gucka" får ventilen att läcka men primärproblemet är onekligen att bromsvätskan guckar till sig av någon anledning. En tanke är att cylindern är tunnt förkromad men att kromskiktet nötts ut så att man skaver aluminium med kolven. Nåja, rent statistiskt borde jag nu kunna köra bilen tre månader till minst innan det är dags igen och åtgärden är inte allt för betungande.

JohnA
1/29/10, 12:58 AM
#17

Så var det då dags igen… Tror jag hunnit med en eller två "kläggrensningar" sedan mitt förra inlägg så även om det inte inträffar sådär jätteofta är det tveklöst ett återkommande bekymmer. Inte precis väder att ställa sig på gårdsplanen och riva ur huvudcylindern igen men då 903:an är den enda bil man tar sig ut med i detta förbaskade snöande blir läget lätt en smula desperat…

Jag begriper fortfarande inte varför cylindern kläggar ihop men antingen är det rivande skador i cylindern som jag inte sett eller så är det dåligt material i packningarna i den renoveringssats jag använde för ett par år sedan. Synnerligen irriterande är det i alla fall!

Någon som funderat på eller rent av byggt om till vajerkoppling?

Kanske kan skiten gå att rensa ut med tryckluft så jag slipper riva systemet varje gång det händer. Men det vore förstås bättre att begripa varför det blir på detta vis och åtgärda det på rätt sätt.

Upp till toppen
Annons: