Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 1845 ggr
Ghostman
2008-01-03 00:57

Broms trubbel? Luftning

hallo nu har jag bytt huvudbroms cylinder och monterat nya broms cylindrar bak inkl nya backar.

 Fram var  backarna bra ,

Men hur luftar man på det bästa sättet? har luftat och luftat men den går i botten iaf först sedan efter ca 3 tramt ha man broms?

vad kan det vara?

sedan tappar den trycket ,men kan inte se  att det är läckage någon stans?

Annons:
danneape
2008-01-03 05:07
#1

Har du justerat ut backarna?

//Danne

eile
2008-01-03 20:37
#2

202 kan vara lite knepig att lufta eftersom den har dubbla kretsar och 2 hjulcylindrar upp och nervända med luftnipplen på fel ställe-lägsta punkten istället för högsta på 2 av framcylindrarna.

några tips:

 sätt åt backarna max så de inte kan röra sig.

lufta sen ur huvudcylinder och vänta länge nog så inga luftbubblor är kvar i slangarna upp till påfyllnadskopparna kolla så inga luftlås bildas i slangarna vid kopparna bildats pga av att de ligger i svängar.

lufta sen vid servona.

släpp sen alla justeringar helt vid backarna lufta därefter ur vid varje cylinder.

 när sen allt känns bra så är det ändå garanterat luft kvar i de cylindrar som är felvända dessa kan luftas på 2 sätt.

 lossa trumman tryck in kolven samtidigt du släpper luftnipplen eller lufta genom att låta olja läcka förbi kolv och packning.

 sen justera upp allt hårt slå lite på trummorna släpp tills det går lätt och allt är klart. 

 vill man göra livet enklare så använd en svetstång och klämm åt slangarna så du inte trycker runt oljan på alla ställen samtidigt då räcker pumptaget bättre till att lufta.

att använda tryckluft kan gå bra men med mycket lågt tryck,  för risken finns alltid för att trycksatt vätska bildra egna luftbubblor när trycket sen tas bort.   be någon dykare demonsterar principen för dykarsjuka så inser du risken med tryckluftluftning.

danneape
2008-01-03 23:02
#3

Jag köpte för några år sedan ett lock till burken med slang till däcket på,,, mekonomen har jag för mig,, eller OK,,

I alla fall funkar det kanon att lufta med,, passar till de flesta europeer med skruvlock,,

Kan varmt rekommenderas när man är ensam att lufta,,

Då kan man även lufta främre felvända cyllar,, tänkte försöka lufta min 20bil med en tving på kolven och lösa cyllar och sedan skruva tebax dem,, har inte testat än men till våren så,, Skrattande

//Danne

Upp till toppen
Annons: