Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 2015 ggr
hfb608
11/23/07, 10:18 PM

nu läcker den igen!

jag har som sagt tidigare renorverat lådorna. med läckage som följd, så jag fick ta issär lådorna igen och byta till en ännu tjockare packning (+permatex). men se det räckte inte heller nu läcker skiten igen vad har jag gjort för fel? är detta vanligt och hur ska man i sådana fall få skiten tät?

p.s. läcker mellan lådorna d.s.

desperat.

Annons:
Calle
11/24/07, 10:47 AM
#1

Ha, jag har precis upplevt det du upplever. Jag plockade isär lådorna och satte ihop igen med permatex och ny packning, mer och mer noggrant för varje gång men det läckte i alla fall. Jag blev riktigt desperat till slut, tills jag kom på det.

I mitt fall (jag anar att du kan ha samma fel på huvudväxellådan) så satt backväxelaxeln lös. Den hade glappat upp och börjat rotera och nöta upp gaveln där den är ipressad.

Jag fick byta växellådshuset, flyttade över alla axlar och drev till ett annat hus. Kolla detta nästa gång du plockar isär grejerna.

Man kanske kan byta axel men det krävs att man gör en ny med större diameter och borrar upp huset också. Jag rekommenderar att du köper en ny låda, förutsatt att det är detta felet.

JohnA
11/24/07, 11:38 AM
#2

Är lådhuset exakt detsamma som i personbilarna? Kan man köpa t.ex. en amazonlåda och bara byta några delar i övre axeln för att få dit drevet till fördelningslådan eller är skillnaden så stor att man hellre ska leta efter en "äkta" valplåda?

eile
11/24/07, 11:52 AM
#3

"Man kanske kan byta axel men det krävs att man gör en ny med större diameter och borrar upp huset också"  går inte axlen genom drevet ?

Hur har ni med luftningarna i era lådor som läcker? Visst övertryck bildas när de blir varma och på valparna blir de varma.

Enkelt tips för luftning är en igängad bromluftnippel och en slang.

Calle
11/24/07, 5:16 PM
#4

Backväxelaxeln är ipressad i gaveln (ca Ø25) och i ett hål (ca Ø12) förbundet med "väggen" så att säga. Mellan stödpunkterna sitter backdrevet. Det jag menade var att om man gör en ny axel med en större diameter för gaveln (ex Ø27) och borrar upp gaveln så kan det gå. Lättast är nog att byta låda.

Jag tror inte låd-husen är samma i valpen och amazon. H.Hansen på www.terrängbil.net beskrev bytet av växellåda i en tråd och där såg husen olika ut. Hittar inte tråden just nu.

hfb608
11/24/07, 11:07 PM
#5

ok det kan stämma ska börja med att montera luftning. det finns ju på fördelningslådan men inte på m40.ian. annars får jag väl pressa ut axeln och lägga i cylindrisk låsning.

tack så mycket för hjälpen hoppas nu att det ska årdna sig.

hfb608
11/24/07, 11:10 PM
#6

kan det inte vara mellanaxeln också den är väl utförd på samma sätt?

Annons:
eile
11/25/07, 8:33 PM
#7

var läcker lådan?

hfb608
11/26/07, 5:54 PM
#8

mellan fördelningslådan och huvudväxellådan. det finns en liten springa mellan fördelingslådan och den konstiga järnbiten som sitter mellan lådorna, där kommer oljan ut. är dock inte riktigt säker på vilken låda som tömmer sig men det verkar som nivån i fördelningslådan mindskar. det går nämligen inte att se vilken låda som läcker. (har inte röntgensyn)

Calle
11/26/07, 8:27 PM
#9

Lådorna är förbunda med varandra, det ska vara ett hål där olja kan rinna mellan dem. Det kan också läcka vid mellanaxeln, på min var den ok, det var backaxeln som hade glappat. Man ser det ju först när man tar bort fördelningslådan. Mellanflänsen på växellådan täcker hålet där backaxeln sitter men oljan kan rinna rakt ut där.

hfb608
11/26/07, 9:50 PM
#10

mellanflänsen täcker väl bara halva back axeln har jag för mig. det läcker nämligen hela tiden när jag kör och inte när jag backar. hålet i växellådshuset som mellanaxeln ska sitta i var hyfsat glappt, det krävdes nämligen ingen större mängd våld för att få ut den. tror att det med största sannolikhet att det läcker där.

hfb608
12/2/07, 11:44 PM
#11

när vi ändå pratar om läckage så måste jag fråga om det är fler än min bakaxel som läcker från toppen. kan det vara stopp i någon luftning i sådana fall och var sitter i sådana fall den?

eile
1/4/08, 11:34 PM
#12

202 har luftslangar på  axelrören.

hfb608
1/5/08, 10:47 PM
#13

sitter ingen slang på min med där emot en avluftning liknande den på fördelningslådan, felet är för övrigt avhjälpt, bytte bara packning. den gamla packningen var av samma kvallitet som ett A4 ark. blev en korkpackning.

Annons:
Upp till toppen
Annons: