Annons:
Etikettkörning-tävlingar
Läst 2388 ggr
preusvarg
11/10/07, 9:53 PM

bilsportsförbundets nya regler

I bland undrar jag om bilsportsförbundet är till för att hjälpa oss motorintresserade! eller är det till för att skälpa? dom nya rönen är ju nu att om man ska ut i skogen och leka.. läs på inhängnat motorsportområde. så ska bilen var besiktigad skattad och försäkrad.. dvs.. massor av utövare mig inkluderad kommer inte att kunna köra lagligt mera.. åtminstonne inte så enkelt och billigt som jag kört hittils. och jag förstår inte varför..

läs gärna om våra senaste regler på våran klubbhemsida.

www.botkykamk.se vad tror ni händer? jag tror att piratkörningen som vi innom klubbarna jobbat hårt för att få bort kommer tillbaka. med piratåkning menar jag kraftledningar och i ej avlysa skogspartier. de e fanimej skandal. är det någon som har någon konkret idé om hur mankommer till rätta med detta? jag undrar om dom som sitter i utskottet verkligen är intresserade av offroading eller är dom mer intresserade av någon annan sportgren? fan vet.. det vort intressant att få göra lite komentarer om detta.

Annons:
putte
11/10/07, 11:55 PM
#1

Vad är det för fel med att ha en gatlegal bil? Det är ju samma regler som i vanliga trafiken som i skogen. Kraven ÄR skattad bes å försäkrad bil. Tänk så här… Vad händer om du "råkar" skada en person så den får skador för livet. Klart de blir jobbigt för dej som förare och veta att man skadat någon annan. Men det jobbigaste är ju den stora ekonomiska biten som du får lösa som jag ser det. För vad kostar inte en liten invaliditet att ersätta om det inte finns någon försäkring. Jag bara säger att FÖRBJUD alla fordon på träffar som inte ÄR gatlegala.

Den ska vara skattad besiktigad (godkänd bes ska krävas) samt försäkrad. Anledningen att bes ska vara godkänd är att bilen får inte annars användas förutom i samband med reparation lr till och från verkstad samt besiktning.

Klart att dom som fattar beslut i dom här frågorna har varigt ute å sett vad det är för typ av fordon som används ute på div körområde. Det kanske är det, som är felet för dom som behöver oroa sej över att sitt fördon inte är "riktigt" lagligt.

Förstår inte problemet med att fordonet som man kör på träffarna inte är "lagligt". OM DET ÄR FÖR ATT DET ÄR FÖR DYRT? Ja då ska man nog börja med att tänka på vad en person har för värde. Då är det nog inte så dyrt och ta svängen förbi besiktningen och få den godkänd. Sen är det ju upp till klubbarna och bedömma fordon ändå om dom är läpliga att framföras på körområdet. Även om dom påstås att vara tex arbetsfordon motorredskap och annat dyligt som ej är reggat. Det är framförallt viktigt att det finns en gällande försäkring på fordonet som kan styrkas. Det lättaste för en klubb att veta om fordonet är gatlegalt är nog om det sitter ett gällande skattemärke på reg skylten som hör till fordonet. Kanske blir lite mer jobb för den arangerande klubben vid insläppet. Att kontrolera ramnummer mot reggskylt.

Men jag förstår om man är en drivande klubb som vill ha god ordning på sina körningar tar detta som en uppmaning för att få bort bilarna som inte ÄR gatlegala.

Ps;har själv kört "olagligt" på körningar med mitt fordon. Som löstes lätt med att skaffa mej rätt behörighet för fordonet.

mvh/putte

Om alla seriösa klubbar kunde gå i godo för dom här enkla kraven så skulle det underlätta för oss andra seriösa skogskörare.

sos
11/11/07, 5:15 PM
#2

Innebär detta även totalstopp att köra med ombyggda, special fordon som inte är möjliga att regga… typ volvo portaler i rör-ram med V8 etc… dessa fordon körs på släp/dolly till körningarna…

JohnA
11/11/07, 8:24 PM
#3

Kan man inte komma undan genom att klassa fordonen som motorredskap? Älgdragare t.ex.

Svedis
11/11/07, 9:13 PM
#4

Putte skriver "Kraven ÄR skattad bes å försäkrad bil. ……Klart blir jobbigt för dej som förare och veta att man skadat någon annan……… Jag bara säger att FÖRBJUD alla fordon på träffar som inte ÄR gatlegala.

Nu kör jag inte själv i skogen, så jag är knappast partisk. Men, det finns väl mycket tävlingsbilar som inte är reggade, allt från folkrace till F1. Och alla kör på avlysta ställen. De som kör på vägarna, måste vara besiktade typ rally eller hur?

Alla tävlingsbilar som kan skada någon, behöver inte vara reggade eller skattade. Försäkring är en annan sak. Men vad för typer som hjälper dig där, vet jag inte. Men att konsekvent kräva gatlegal och jämställa det med ekonomisk trygghet, verkar lite långsökt. Trafikförsäkringen täcker inte tvärenkelt skador orsakade av skogskörning. Min 4-hjuling är i alla fall med regplåt men totalt livsfarlig jämfört med många "skogsmaskiner".

sos
11/11/07, 10:26 PM
#5

Är det inte så att 99,9% av alla försäkringar ändå inte gäller vid tävling och terrängkörning…

putte
11/12/07, 12:25 AM
#6

Har själv Trygghansa på min 13 bil. Förklarade för försäkringsbolaget vart och hur jag tänkte framföra mitt fordon. Frågade då vad har jag för skydd mot ev skador. Mitt fordon är helförsäkrat hör ju till saken. Så länge körningen inte är av tävlingstyp så täcker den ALLA uppkommna skador. Ja så bra är det tillockmed att har jag kört ner bilen så jag inte får upp den själv. Då är det bara att ringa försäkringsbolaget å förklara för dom att jag behöver en bärgare. Lr att jag välter i skogen så är det bara att lämna bilen till bilriktaren så går det på försäkringen.

Om man vill köra med en rörhög V8 med portaler lagligt så är det lättast att typa den som tex trailbil med godkänd vagnsbok. Sen för att kunna använda sej av försäkringen (som ingår i förarlicensen utfärdad av SBF) krävs det att man har förarlicens för fordonet. Sedan måste den arrangerande klubben ansöka om tränings/tävlings tillstånd hos berörda myndigheter. För att det ska bli lagligt.

#Kan man inte komma undan genom att klassa fordonen som motorredskap? Älgdragare t.ex. #

Men innan man klassar sitt fordon som tex motorredskap så bör man ta reda på hur man får framföra fordonet.

Varför kan man inte bara ta det som det är och köra med lagliga fordon. För du kör väl inte barnen till dagis i ditt olagliga fordon. Varför ska man helatiden försöka "komma undan" med att ha en gatlegalt fordon bara för att man är i skogen å kör.

VAD ÄR PROBLEMET? Har man fel hobby om man inte kan följa vissa enkla regler för framförande av fordon lagligt.

Annons:
sos
11/12/07, 9:11 AM
#7

#6 Putte: Sen för att kunna använda sej av försäkringen (som ingår i förarlicensen utfärdad av SBF) krävs det att man har förarlicens för fordonet.

Aha… som jag misstänkte SBF vill tjäna en slant… skapa sig ett monopol…

Tänk om bröderna Wright bott i Sverige… då hade vi fortafande bara avundats fåglarna… reglera och förbjuda är ett utmärkt sätt att ta död på den lilla gnutta av uppfinnar sverige som finns kvar.

putte
11/12/07, 11:36 PM
#8

#reglera och förbjuda är ett utmärkt sätt att ta död på den lilla gnutta av uppfinnar sverige som finns kvar.#

Konsten att uppfinna är ju inget nytt. Men det kanske inte är alla som har kunskapen/viljan att efterleva Några få enkla regler/lagar.

Så det du menar är ju att man kan "bygga" något roligt på hjul och använda det som transportmedel i vanliga trafiken?

#Men, det finns väl mycket tävlingsbilar som inte är reggade, allt från folkrace till F1. Och alla kör på avlysta ställen.#

Dom fordonen som näms i stycket ovanför är på något sätt godkända för ändamålsenlig utövning. Dvs besiktigade och typade med vagnsbok. Ja inte besiktigade hos svenskbilprovning, men av en utbildad besiktningsman för den utövande sporten. Samt att dom framförs på godkända och inhängnade körområden.

Tror inte att SBF vill tjäna pengar på "oss". Utan kanske "städa" upp lite bland dom svarta fåren som vill va med å leka på egna vilkor. Men har man ett gatlegalt fordon så slipper man gynna den föreningen.

Men nu är det ju som så här om inte F1 stallen lr den enskillde folkraceföraren har ordning på sitt fordon så får dom ju inte köra. Tänk på att dom fordonen besiktigas före VARJE tävling. Det är ju som om varje klubb som har en körning skulle besiktiga våra bilar före körning. Vad skulle ni tycka om det?

Om ni tänker efter lite så kanske ni förstår varför det är svårt att låna hyra mark av tex försvaret. Dom får ju också söka tillstånd för sina fordon för att få köra på övningsområdena. Hoppas att det kan bli lite rättning i ledet så vi andra inte behöver bli beskyllda för vad några fåtal inte kan efterleva. Det kanske skulle kunda leda till att alla får mera körtillfällen/områden.

sos
11/13/07, 7:49 AM
#9

#Konsten att uppfinna är ju inget nytt. Men det kanske inte är alla som har kunskapen/viljan att efterleva Några få enkla regler/lagar.#

Prexis…konsten att uppfinna är inget nytt men håller på att upphöra i detta landet… den kreativitet och skaparglädje som sker från unga år i garage och bodar måste uppmuntras… detta gäller många områden i samhället… man måste ju få laborera för att lära sig och upprätthålla nyfikenheten…

#Så det du menar är ju att man kan "bygga" något roligt på hjul och använda det som transportmedel i vanliga trafiken?#

Var skrev jag det? jag trodde vi pratade om terrängkörning på inhägnat/avlyst område… sedan finns ju koeningsegg m.fl. svenska bilbyggare som du tydligen vill förbjuda…hur tror du de började sin bana…"rörhögar" i föräldrarnas garage? 

att kalla alla byggen för "rörhögar" tycker jag är oförskämt, finns flera MYCKET vackra/bra byggen med finurliga lösningar bara för att du inte kan svetsa och bygga så skall du inte fördöma dem som kan…

Svedis
11/13/07, 11:03 AM
#10

Jag som inte är alltför insatt, menar att  kör man till en avlyst skogsbana, så förstår jag inte varför Putte ( och bilsportförbundet?) anser den måste uppfylla samma villkor som min bruksbil. En folkrace och liknande måste ha brandsläckare och huvudbrytare , men bromsarna kontrolleras inte eller vindrutans skick! Så gatreggade kan de aldrig bli En go-cart har ännu enklare regler. Min traktor för jordbruksändamål likväl min 4-hjuling, körs aldrig på väg mer än korta sträckor i området. Därför är de trafikförsäkrade för att skydda mig från skada på 3:e part.Kostar några hundralappar. Men gatreggade behöver de ju inte vara.

 Så därför tycker jag det är konstigt att blanda ihop den ekonomiska frågan om skadebekymmer med gatreggning!

putte
11/13/07, 3:00 PM
#11

När jag körde folkrace så kontrolerades bromsarna så det fans pedaltryck. Samt att bränsleledningar kablar mm i motorutrymmet va fastsatta och ej skadade. Men hur många övningsfält är inhängnade. Samtliga fordon på våra vägar är typgodkända. Så dom har jenomgått en typ av besiktning.

#Innebär detta även totalstopp att köra med ombyggda, special fordon som inte är möjliga att regga… typ volvo portaler i rör-ram med V8 etc… dessa fordon körs på släp/dolly till körningarna…  #

#

#Så det du menar är ju att man kan "bygga" något roligt på hjul och använda det som transportmedel i vanliga trafiken?#

Var skrev jag det? jag trodde vi pratade om terrängkörning på inhägnat/avlyst område…#

Vad är det för skillnad på att framföra ett fordon på väg kontra i skog, regelmässigt.

TESSiER
11/15/07, 9:53 AM
#12

Det är väl ingen skillnad alls på att åka på vägen eller i skogen. Regler är regler. Kommer någon från höger har dom företräde, och överskrid ej heldragen linje Räcka ut tungan

preusvarg
11/18/07, 7:40 PM
#13

kul at se att det finns så många olika människor och viljor. Jag menar inte att det är fel att ha en gatlegal bil. men jag andvänder min valp max en gång i månaden och kör då mella 10 till 15. och hålla på och ställa av och på för den körningen det gör jag bara inte. då kan ju en del tycka att men den kostar väl inte så mycket att ha påställd.. men då ska jag berätta en sak.. det är inte av sina inkomster man blir rik på utan det är att ha så lite utgifter som möjligt. dessutom så är den i dagsläget inte riktigt färdig. det återstår en hel del el att dra. och jag tror inte att det är fara för någon annans liv om jag kör på inhängnat avlyst område utan att hel och halvljus inte fungerar. + att alla specialbyggen ärtotalförbjudna dessutom rena tävlingsbilar.

Jag har en fundering på att om det finns något vis att gå ur bilsportsförbundet i ren protest. jag kan meddela att jag har tävlings licens och jag har funktionärslicens. tekniker B.

men jag gillar inte att bli motarbetad.

lär gärna senaste 4 wd spalten förbundet informerar med Eva Larsson.. så blir det glasklart vad jag menar med dragracing. jag råkar veta att det ligger varmt om hjärtat för henne.

Annons:
preusvarg
11/18/07, 7:48 PM
#14

stavar som en kråka gör jag också.. sorry för det men jag blir så förbannad att man inte kan få ha lite roligt utan att det ska behöva trasslas till.

men så är väl livet antar jag. alltid nån som ska sätta käppar i hjulen. det får nog bli piratkörning med risk för att man åker på terängkörningslagen.

preusvarg
11/18/07, 7:59 PM
#15

Detta är informatioen som står på våran hemsida

Bestämmelser Offroad (Terräng Touring) på BMK motorstadion.

För att körning ska få ske måste utsedd TT ledare finnas på plats (lägst tävlingsled. C).

Bilen skall vara godkänd av svensk bilprovning,skattad,försäkrad,påställd

"rörhögar",hembyggen,ej reggade fordon samt tävlingsfordon är i nuläget förbjudna.

Föraren skall inneha körkort för fordonet

Fyrhjulingar/ATV är ej tillåtna

Innan man påbörjar körning ska anmälan och betalning ske till TT ledaren.

Körning får endast ske på anvisade platser och i anvisad riktning.

Körning endast med fyrhjulsdrivna bilar <3,5 ton

Bilen måste vara utrustad med fyrpunkts störtbåge (hockeymål) om inte orginal plåttak finns.

Midjebälte (minst) ska användas av samtliga i bilen.

Vid vinschning mot träd ska stropp användas. Föraren ansvarar för att ingen står i riskzonen.

Föraren ansvarar för att ingen står i riskzonen vid användade av ryckstropp.

Tänk på att det kan vistas besökare/publik nära bilen som inte känner till riskerna i alla moment. Det är viktigt att föraren har uppsikt och påtalar ev. risk för åskådare. Likaså är det föraren som ansvarar att ovantående regler följs. Följer man inte reglerna så blir man avvisad från området.

så Putte! Glöm det där med trial bilar och älgdragare. det är det jag menar. det är inte så att jag vill ha regler utan det kan ju finnas något vettigt i reglerna. jag har två gatlegala 4x4 bilar men ingen som jag vill köra med i skogen som jag vill köra i skogen då jag är rädd om dom.

Jag vill köra med min "bus bil" Försäkrad har man tidigare varit genom bilsportsförbundet mot skador på tredje man. men nu har dom då tydligen höjt sina krav för försäkringen. *L*

jag har pysslat med det här i nästan 10 år nu och under min tid som aktiv och arrangerande så har ingen kommit till skada. men tydligt är att folk har nuförtiden glömt innebörden av ordet sunt förnuft.

hfb608
11/18/07, 8:31 PM
#16

jag har själv en gatlegal bil, men kör inte på bana. jag kan tänka mig att dessa regler uppkommer pga. något. tror inte dom tas ur luften direkt. men annars så tycker jag att man ska få prona sina skapelser. utan att någon annan bestämmer vilka drömmar som får gå i uppfyllelse.

wankelsport
11/19/07, 8:12 AM
#17

Svenska Motorsport Alliansen (SMA) kanske kan vara ett alternativ till Bilsportsförbundet.

Lite info finns på:
http://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=66

preusvarg
11/22/07, 8:07 PM
#18

Ja min målsättning är att kunna ha min bil gatlegal så småningom. men jag har flera kamrater som har riktiga specialbyggen som inte går att få gatlegala. vart ska dom köra? nä fy för myndighetsöversitteri.

jag ska undersöka det där med aliansen och se vad dom har att erbjuda klubben. för det är ju klubben som är drabbad och inte jag personligen. men det är jag personligen som är förbannad. *L*

hfb608
11/23/07, 6:06 PM
#20

saftigt. annat än mina små 255:or.

Annons:
preusvarg
12/29/07, 11:33 PM
#21

Läste i går en klar koppling till det som sagts här i tidningen 4WD lustigt att svaret skulle formuleras så bara. Men jag kommer att jobba stenhårt på att dels besiktiga min bil samt jobba för att man ska kunna få ta ut sitt specialbygge och kunna få köra det på avlysta områden.. jag menar vad ska vi annars med avlysta områden till?

lelle_man
12/30/07, 1:24 AM
#22

Preusvarg är väldigt välformulerad må jag säga.

Helt enkelt tar det bort en hel del glöd i det hela, skulle tro att deltagande redan från yngre start lär försvinna nu.

tror att körningar på kraftledningsgator och dylig mark med kommer att öka markant.

Med andra ord ett steg bakåt bara

preusvarg
1/1/08, 4:03 PM
#23

Absolut är det så! Tyvärr!!

Men det ska nog gå att rätta till på något vis. *L* finns en hel del att göra.

lelle_man
1/2/08, 7:38 PM
#24

Har själv en reggad bil och kommit igång lite mer seriöst med terräng körningen.Men fått igång en massa kompisar med så vi är väl ett gäng på ca 10 bilar nu som brukar köra och av dem är 4 av dem ej reggade och tyvär är de de som kör oftast med de nya reglerna så blir det att bygga vidare på banorna hemma + lite kraftledningsköra  av :) tyvär. Vi skulle skriva in os alla nu med på på en offroad förening men inte lönt att göra det om man ej får köra ju. Ser gärna lite mer om vad som händer med detta här inne framtiden är ju ovis hehehe

preusvarg
1/5/08, 12:05 PM
#25

Nu har jag talat med ordföranden för bilsportsförbundets offradutskott Eva Larsson heter hon för övrigt.

Igentligen är det inte NYA regler utan regler som funnits hela tiden men man har igentligen inte brytt sig om att folk kört "olagigt". det man vill göra är att påpeka att om man kör med en bil som inte är besiktigat skattad och försäkrad så står man som förare skyldig till alla eventuella skador som kan uppstå vid en eventuell olycka. och tydligen så är det så att vid ett fall inom bilsport"läs streetracing" så blev inte bara föraren dömd utan även den personen som flaggade av loppet. Med det så vil man tala om att det är inte bara föraren som kan råka illa ut utan även den som är träff/lekledare. Och eftersom man vill värna om att sportgrenen överlever , för vem vill ta ansvar för vad andra kan tänkas hitta på ute i skogen… inte många!!

Hon var väl införstådd i problemet med "halvlegala" bilar

vägen runt detta är att försöka bygga sin busbil på ett sådant sätt att man kan vagnboksbesiktiga sin bil och därigenom bli försäkrad genom bilsportsförbundet.

Och igentligen när man se på det så är inte idén så dum. för att få sin bil *leksak* att klara en vagnboksbesiktning gäller det att ha en godkänd bur och säkerhetsbälten och bromsar. och handen på hjärtat vill man köra avanserat i skogen utan bur bälte och bromsar? troligtvis inte!

Naturligtvis så kommer en del att hamna i kläm. jag är en va dem som hamnar i kläm. men som jag ser det så kommer jag att besiktiga min bil och ta besväret med att ställa av och på mellan körtillfällena.

Så summan av det hela är nog ändå att det inte är bilsportsförbundet som satt käppar i hjulen utan vårat rättsväsenden .. jag kommer att ha en väldigt nära kontakt med Eva framöver och jag kommer att dela med mig av all information som jag får.

Hoppas att det kan vara till nytta.

putte
1/5/08, 6:00 PM
#26

Är det inte så jag har förklarat förut ? Vad menas med att man får ta sitt eget ansvar vid en ev olycka? Jo slantar ur egen ficka, dyrt…..

preusvarg
1/6/08, 9:06 PM
#27

Hmm.. jo då det var det du skrev.

men många har upplevt att SBF har varit ute efter att stoppa oss som tycker att det är roligt att köra i skogen.

naturligtvis så stoppar det ju en del roliga byggen. men samtidigt så höjer vi väl säkerheten också.. frågan kvarstår ju dock om de specialbyggen som vi ändå har kommer att brukas än mer olagligt i stället.. men det återstår väl att se

Annons:
putte
1/7/08, 3:51 AM
#28

Hoppas att du förstår mera nu när du har fått lite mera insikt i hur reglerna både ska tolkas samt efterlevas. Jag vet presis hur du menar med dom kallade "rörbyggena" står ett blivande i mitt garage me. Som kompisen har släpat dit. Men det är som jag och han diskuterat. På något vis ska det bli gatlegalt. Förmodligen så blir det traktorreggat. Alltså max 30km/h.

Som delaktig i en förening som anordnar körningar så har man ju ett stort ansvar så att man vet att fordonen som kör på träffen är lagliga. För man är ju ansvarig för hur alla beter sej. Och då vill man ju inte att någon/några ska få leka på andras bekostnad.

Angående dom specialbyggen du tänker på. Försök att få dom att tex få en vagnsbok på leksaken samt att dom skaffar sej förarlicens. På det sättet så tror jag att man slipper svartkörningarna. Bara ett förslag.

preusvarg
1/7/08, 7:47 PM
#29

Japp men du vet kanske då också hur många resonerar. ex. jag vill inte lägga 900kr om året för att köra min bil med licens det kan jag göra annat roligare för.. och så vidare….. jag har hört snacket förr.. du skulle hört protesterna när vi införde krav på minst 4punktsbur samt midjebälten i bilarna.. men men man får ta det som det kommer.

toy8
1/8/08, 12:40 PM
#30

Inom trialen har vi något liknande, SBF har fått för sig att alla i distrikt mästerskapen ska lösa licens och då även dom som är där för att prova på bara…..700:- för att prova på något?  Det är det bästa sättet för att slå sista spiken i kistan för trialen i svergie……

Dm är något vi i klubbarna har startat för att just få in nya människor i sporten och för att kunna ha roligt utan "tävlings" momentet, 97% av dom som kom och prova på 2006 kör fortfarande och går upp i klasserna till detta året, så givetvis hoppas både jag och klubbarna att fler tar steget upp till svenska cupen.

Som det ser ut så är det pengarna man är ute efter…….

Jag kommer själv att köra i modifierat detta året

Mvh Hasse/Miljöombud SORK

Upp till toppen
Annons: