Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 1670 ggr
JohnA
2007-11-11 18:41

9033 oljud från framaxel vid 4x4

I dagens halka har jag för första gången provat att köra med fyrhjulsdriften på landsväg. När jag provkörde bilen inför köpet för några månader sedan noterade jag ett skorrande ljud då fyrhjulsdriften var ikopplad.

Bilen har frihjulsnav så jag kör oftast med framaxeln helt urkopplad. Då jag vid några tillfällen kört på landsväg med frihjulsnaven låsta men utan framhjulsdriften ilagd tycker jag mig ha hört ett svagt skorrande ljud. Idag då jag körde med fyrhjulsdriften ilagd skorrade det så kraftigt att det tveklöst innebär att någonting är fel. Ljudet uppstår främst då framaxeln driver eller motorbromsar. När jag kör sakta i skogen hörs inte oljudet alls utan det är bara när det rullar på i lite högre fart. Det kan också stundtals vara näst intill tyst för att plötsligt börja skorra ordentligt om jag gasar på eller släpper av.

Jag misstänker ett dåligt lager i pinjongaxeln men kanske någon annan känner igen fenomenet som något annat?

(hmmm, måste nog köpa mig en till reservdelsbil…)

Annons:
eile
2007-11-11 19:27
#1

kolla kärvande knutar, har också skurrande ljud som kommer runt 60-70 km men inte åtgärdat det

JohnA
2007-11-13 13:40
#2

Vilket är det mest rationella sättet att flytta över framaxeln från en reservdelsbil? -Med eller utan bladfjädrarna? Jag vill behålla de nyrenoverade bromsarna från originalaxeln och frågan är om jag kan flytta över dessa till "nya" axeln utan att behöva lossa slangarna? -Kan man flytta över bromssköldarna utan att lossa drivknutar eller frihjulsnav?

Det är ett slags brummande ljud och ganska kraftigt sådant. Inte konstant utan kommer och går. Knutarna ska kollas när jag kommer hem igen imorgon. Detta måste åtgärdas innan vintern är här på riktigt för i helghalkan när jag provade bromsarna med enbart bakhjulsdrift var bilen direkt hemsk med att slänga ut rumpan.

JohnA
2007-12-06 15:56
#3

Mysteriet kanske närmar sig en snar och enkel lösning! -Igår när jag kröp under för att snurra, bända och ruska i den främre kardanen slog det mig plötsligt att framre och bakre knutarna inte är i exakt linje med varandra. Axeln tycks vara vriden ett hack i splinsen, möjligen nära 180 grader beroende på hur splinsen är utförda. Hoppass hinna fixa detta ikväll och prova under morgondagen.

JohnA
2007-12-13 15:09
#4

Har nu vridit kardanens båda delar så att knutarna ligger rakt i förhållande till varandra. Det skorrande ljudet är inte helt borta i riktigt alla situationer men väldigt mycket lägre i alla fall. Jag misstänker att det resterande ljud/vibrationer som kommer ibland beror på att knutkorsen kanske inte är helt fräscha. Det är hur som helst inte längre någon känsla av varsel om haveri att köra 80-90km/h med fyrhjulsdriften ikopplad!

Något jag inte tänkte på när kardanen var isärdragen är om den är 180 grader vändbar eller om man hamnar ett halvt "snäpp" fel när den vrids ett halvt varv? Monterad i bilen är det svårt att avgöra med ögat om knutarna ligger exakt i linje.

TESSiER
2007-12-14 13:51
#5

Borde väl inte spela någon större roll om den är vriden… Möjligen är den balanserad i ett läge…  Tror mer på att kronhjulet eller pinjongen fram är trötta, eller något lager.

Calle
2007-12-14 17:56
#6

Kardanaxeln ska inte var vriden, då får man under varvet olika hastighet vilket sliter på växellådorna.

Annons:
TESSiER
2007-12-14 21:08
#7

Naturligtvis ska den inte vara vriden, men jag har svårt att tro att det skulle påverka så mycket att det blir sådana missljud som beskrivs tidigare.

Upp till toppen
Annons: