01 Reparation & renovering

Bludder vid gaspådrag

2007-11-05 11:12 #0 av: Svedis

Min C202; 

OK, till helgen blir det motormekande.  Startar fint och går bra på tomgång. Vid gaspådrag (utan belastning) bluddrar det ganska friskt. Som den går ojämnt eller inte tänder korrekt. Håller jag på halvgas går den på högt varv och jämt. Så, om detta bludder bara vid gaspådrag, någon med ett spontant förslag vad jag ska börja leta??

Anmäl
2007-11-05 12:07 #1 av: eile

förgasarolja ev prova med tjockare typ motorolja istället för atf, öka blandningen ställskruven vrids innåt ger mer fetare blandning, för litet brytaravstånd eller kärvadevikter.

 

Anmäl
2007-11-10 21:33 #2 av: Svedis

Stift ok, brytare ok, Motorn gick bättre när den blev riktigt varm. Men en fundering: hur kolla tändningen. underifrån eller? Svårt se någon markering innefrån hytten.

Anmäl
2007-11-10 22:07 #3 av: eile

Jag hade använt örat och vridet vid belastning och lyssnat efter spikningar, men vill du använda lampa ställ remskivan på vilket värde du vill ha vid märkningen och dra sen ett nytt streck på skivan och ut på trågkanten. 

Anmäl
2007-11-12 16:40 #4 av: Svedis

OK, men finns några märken på motorn? Innefrån hytten såg jag inga, och det var för blött att kräla under.

Anmäl
2007-11-12 19:55 #5 av: eile

märket är väl på bröstkåpan och sen graderna på remskivan.

Anmäl
2007-11-14 14:25 #6 av: bm320

Samma bekymmer med min 202:a, tömde tanken, ny bensin-ny bil.

Anmäl
2007-11-17 22:19 #7 av: Svedis

Förra helgen gick motorn toppen. Startade idag och den gick orent. Tog bort 4:ans tändhatt och ingen skillnad dvs den gick på 3 cylindrar. Jag förde sakta tändhatten mot stiftet, och innan de fick kontakt, så hoppade gnistan och den gick på alla 4. Satte hatten på stiftet och den slutade tända på det stiftet!! Konstigt att den gick rent när hatten ej satt fast utan jag höll den några mm ifrån.? Något förslag innan man börjar byta stift, kablar etc?

 

 

Anmäl
2007-11-18 22:10 #8 av: hfb608

på något obegripligt sätt så blir gnistan starkare om der bildas en gnisa i serie med gnistan i stiftet, tex. i fördelar locket. kolla avståndet på stiftet,kan spela in. kolla även att stiftet är rent från skit,annars kan gnistan slå inne i stiftet.då du lossar på hatten kan du reducera spänningen till stiftet vilken kan få gnistan att slå någonstans därden ej kan tända gasen.

Anmäl
2007-11-19 13:04 #9 av: sos

Är stiftet skitigt på porslinet? eller inne i tändhatten -kan det tänkas att det blir "krypström" på utsidan av stiftet...

Anmäl
2007-11-19 14:27 #10 av: Svedis

Jag gjorde rent stiftet och torkade kablar etc då jag misstänkte överslag. Men gnistan blev "normal" när hatten ´var över stiftet  och kanske 5 mm från metallisk kontakt!   Därför byter jag stift, men lurar på vilken typ man ska ha (se annan  tråd). Skumt fel, men tacksamt, då alla andra dyra fel verkar vara osannorlika.

Anmäl
2007-11-19 21:43 #11 av: danneape

Det KAN ju vara tändkablarna,,,

Hade en gammal audi för några år sedan som inte gick nå vidare förrän jag bytte bort de avstörda kablarna till stenhårda gamla kablar jag hittade i mina gömmor,, kom alldrig fram till varför den gick med dessa men,,,

//Danne

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.