Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 1845 ggr
Svedis
11/5/07, 11:12 AM

Bludder vid gaspådrag

Min C202; 

OK, till helgen blir det motormekande.  Startar fint och går bra på tomgång. Vid gaspådrag (utan belastning) bluddrar det ganska friskt. Som den går ojämnt eller inte tänder korrekt. Håller jag på halvgas går den på högt varv och jämt. Så, om detta bludder bara vid gaspådrag, någon med ett spontant förslag vad jag ska börja leta??

Annons:
eile
11/5/07, 12:07 PM
#1

förgasarolja ev prova med tjockare typ motorolja istället för atf, öka blandningen ställskruven vrids innåt ger mer fetare blandning, för litet brytaravstånd eller kärvadevikter.

Svedis
11/10/07, 9:33 PM
#2

Stift ok, brytare ok, Motorn gick bättre när den blev riktigt varm. Men en fundering: hur kolla tändningen. underifrån eller? Svårt se någon markering innefrån hytten.

eile
11/10/07, 10:07 PM
#3

Jag hade använt örat och vridet vid belastning och lyssnat efter spikningar, men vill du använda lampa ställ remskivan på vilket värde du vill ha vid märkningen och dra sen ett nytt streck på skivan och ut på trågkanten.

Svedis
11/12/07, 4:40 PM
#4

OK, men finns några märken på motorn? Innefrån hytten såg jag inga, och det var för blött att kräla under.

eile
11/12/07, 7:55 PM
#5

märket är väl på bröstkåpan och sen graderna på remskivan.

bm320
11/14/07, 2:25 PM
#6

Samma bekymmer med min 202:a, tömde tanken, ny bensin-ny bil.

Annons:
Svedis
11/17/07, 10:19 PM
#7

Förra helgen gick motorn toppen. Startade idag och den gick orent. Tog bort 4:ans tändhatt och ingen skillnad dvs den gick på 3 cylindrar. Jag förde sakta tändhatten mot stiftet, och innan de fick kontakt, så hoppade gnistan och den gick på alla 4. Satte hatten på stiftet och den slutade tända på det stiftet!! Konstigt att den gick rent när hatten ej satt fast utan jag höll den några mm ifrån.? Något förslag innan man börjar byta stift, kablar etc?

hfb608
11/18/07, 10:10 PM
#8

på något obegripligt sätt så blir gnistan starkare om der bildas en gnisa i serie med gnistan i stiftet, tex. i fördelar locket. kolla avståndet på stiftet,kan spela in. kolla även att stiftet är rent från skit,annars kan gnistan slå inne i stiftet.då du lossar på hatten kan du reducera spänningen till stiftet vilken kan få gnistan att slå någonstans därden ej kan tända gasen.

sos
11/19/07, 1:04 PM
#9

Är stiftet skitigt på porslinet? eller inne i tändhatten -kan det tänkas att det blir "krypström" på utsidan av stiftet…

Svedis
11/19/07, 2:27 PM
#10

Jag gjorde rent stiftet och torkade kablar etc då jag misstänkte överslag. Men gnistan blev "normal" när hatten ´var över stiftet  och kanske 5 mm från metallisk kontakt!   Därför byter jag stift, men lurar på vilken typ man ska ha (se annan  tråd). Skumt fel, men tacksamt, då alla andra dyra fel verkar vara osannorlika.

danneape
11/19/07, 9:43 PM
#11

Det KAN ju vara tändkablarna,,,

Hade en gammal audi för några år sedan som inte gick nå vidare förrän jag bytte bort de avstörda kablarna till stenhårda gamla kablar jag hittade i mina gömmor,, kom alldrig fram till varför den gick med dessa men,,,

//Danne

sos
11/20/07, 12:58 PM
#12

Moderna "high-tech" kablar med kol(fiber) i kan haverera på mystiska vis… gammal hederlig koppar kanske inte är så high-tech men hyfsat driftsäkra…

Upp till toppen
Annons: